Det är verkligen häftigt, hm, kanske fel ord men jag tror att du förstår vad jag menar, att man kan känna någons närvaro så starkt
Jag tror att han verkligen vill visa att han fortfarande finns där för dig och på sitt sätt vill trösta dig.
Jag minns när min morfar dog när jag var 14 år att han verkligen på alla sätt ville visa för mormor att han fortfarande fanns där för henne men hennes tro satte stopp för att tro att någon kunde vara kvar på det sättet trots att hon hade växt upp med en mamma som var mer eller mindre öppen med att hon såg döda människor eller rättare sagt deras själar. Jag vet att jag försökte övertyga henne om att han fanns där och tröstade henne men då blev hon nästan arg på mig
Jag kände ju så starkt att han fanns kvar och jag ville så gärna förmedla till henne att han inte hade lidit vilket var hennes största rädsla. Jag sa till henne att han sa att han inte hade lidit och det lyssnade hon faktiskt på men jag vet inte om hon faktiskt trodde mig.
För mig är det liksom inget konstigt om själen finns närvarande ett tag efteråt även sedan den lämnat kroppen. Särskilt om det finns ouppklarade saker kvar.
Jag tror absolut att Leo är mer än nöjd med allt du har ordnat till begravningen och även om du inte skulle klara av att sjunga hela sången så är han mer än nöjd ändå. Att du bara tänker göra det är liksom tillräckligt. Om rösten bryts så gör det inget. Det är ju inget konstigt även om jag tror att du kommer klara det hela galant.
Visst är hemgjorda smörgåstårtor verkligen en hyllning till honom och även ett sätt för dig att bearbeta sorgen att du får göra vissa saker för honom en sista gång. För visst är en begravning en hyllning till den man har älskat och älskar så! En sista hyllning till människan som har levt
Så ledsen jag blir för din skull att vissa vänners feghet har fått ta överhanden för dem. Det är ju nu man som vän behövs som medmänniska mer än någonsin. Men många är rädda för tårar. För att säga fel saker eller för att den som sörjer ska börja gråta. Istället för att se det så att man faktiskt hjälper människan som sörjer att komma ännu en bit i sin sorg om hen gråter vid samtalet.
Skönt att du känner att din familj har svetsats samman ännu mer. Ni behöver verkligen varandra nu mer än någonsin och vad härligt att vissa människor även har kommit till. Det är märkligt hur man kan lära känna människor. Vilka konstiga vägar livet har i beredskap för oss.
Jag vill än en gång skriva att jag finns ett pm bort om du vill prata. Ibland kan det vara skönt att få skriva av sig till någon som man aldrig behöver träffa ansikte mot ansikte om man inte vill. Att t ex skriva av sig sin ilska, att sätta ord på det man känner utan att behöva bli dömd.
Många varma kramar