Att förlora ett barn... Min son är död....

Jag beklagar din sorg.

En nära väninna förlorade sin 20-årige son i november förra året. Han tog sitt liv, helt oväntat och oförklarligt. Hon beskrev i början att hon, som du, sörjde i etapper - jag tror att det är en överlevnadsinstinkt. När du är redo så kommer det att sjunka in, lite i taget. Låt det ta tid, skynda inte på sorgen. Våga skratta mitt i gråten, skrika och vråla mellan stunder av stilla begrundan.

Min väninna upplevde att dagen efter begravningen var mycket svår, se till att du inte är ensam då.

Jag sitter här på jobbet och tittar på min väninnas sons bild och dödsannons, som jag satt upp på min anslagstavla... gråter för både honom och din son. Världen blev fattigare när de gick, men jag är tacksam för att vi ändå fick låna dem den tid de blev kvar.

Koppången - Helen Sjöholm

Senast ändrad:
Tack alla för stöd, det hjälper oerhört mycket!

Det gick bra idag. Träffade hans behandlare innan, och det var väldigt bra att få prata med henne:love:
Hos begravningsbyrån gick det också bra, det mesta är klart, och jag tror det kommer att bli vackert, i stil med Leo och hans liv. Gravsten väljer vi när dottern har kommit hem, vill ju att barnen ska vara med.

Var även till kyrkogården och valde ut plats, oerhört vackert blev det, alldeles intill sjön, under en björk:love:
Började dock gråta när jag fick se att hans dagmamma låg bredvid strax intill, kändes VERKLIGEN rätt då. Tragiskt nog är det många ungdomar som ligger begravda i närheten, dagens barn och ungdomar har det verkligen inte lätt, med alla krav och all vilsenhet:cry:

Funderar på att åter ta upp tanken på familjehem, hjälpa andra vilsna själar, eller ännu hellre, förhindra att de BLIR vilsna. Dock får det vänta ett bra tag.

Har kontaktat banken och ska dit i morgon för att ordna minnesfonden, jag har iofs ett bankgiro som jag ska säga upp, men det känns lite dumt.... Får hoppas att de kan lösa det på något vis. Känner ett stort lugn, och jag tar tag i så mycket, det känns fint. Ska kontakta min gamla körledare samt en kär vän, för att höra om sången, vill ha starka röster med mig om det blir jobbigt:crazy:

Läser om hur fint du planterat växter till en egen minnesplats och vilken fin gravplats ni hittade. Och hur begravningen börjar ta form. Många tankar om hur stark du är just nu och hur du verkar ha hittat ett lugn i det som nu måste göras. Och hur du väntar in andra, som behöver lite mer tid på sig. Det är fint att Leo hade en sådan mamma medan han levde, tänker jag. Och att han fortfarande har en sådan mamma som visar sådan omsorg om honom och hans syskon.

Men åååh :love: man får så många fina "bevis" såhär direkt efter..en flicka i stallet dog i en bilolycka 17 år gammal , vi satt alla under en björk o då kom en vacker fjäril o satt sig på oss alla i tur o ordning ... oavsett vad det betyder så kändes det som en hälsning :love:

och du är så tapper att du ens orkar tänka på att sjunga för jag skulle bryta ihop direkt då sång är så himla berörande .....

Blir alldeles tårögd av att läsa dina inlägg, att du är så stark och tar fasta på de goda stunderna så väl. Du ordnar så fint för att hedra hans minne. Jag tänker på dig ofta trots att jag inte känner dig alls.

Tack ska ni ha!!
Har nu ikväll haft besök av en av Leos vänner som berättade hur glad han var den sista tiden, och hur han verkligen ville ordna upp sitt liv. Det känns bra att han var lycklig, men oerhört tragiskt att det skulle ske då...:cry:
Varför fick han inte en chans till att bli ren??? Fast han har ju ändå levt ett kort men intensivt liv. Som hon sa, han gjorde mer än vad många gör under ett långt liv:love:

Har varit en rätt bra dag och yngsta sonen börjar bli lugn, han sa att han märker att jag uppskattar livet mer, och jag tror att han slappnar av igen. Mamma kommer också att stanna tills dottern kommer hem, så han kanske kan släppa sin oro för mig.
Nu på kvällen åkte vi till kyrkogården så att han fick se platsen och han tyckte också att den var vacker. Tog förresten familjegrav, sonen ville att vi skulle ha det:love:

I morgon väntar banken samt fixa bodelningsman och kontakta dem jag vill ha med i sången på begravningen.
Ska bli några regniga dagar, får se hur jag ska sysselsätta mig, kanske städa stallet eller nåt???

Blir nog jobbigt i morgon, då har det gått en vecka...:cry:

Det är skrämmande hur fort tiden har gått sen den dagen. Tänkte samma sak idag och är tacksam att jag har kuratortid imorgon.

Ska tänka på dig idag. Och jag gissar att jag inte är ensam om det. Så vet du, när det känns tungt, att det hela tiden finns någon som tänker på dig.

För en vecka levde Leo, hade bara timmar kvar av sitt liv....:cry:

Kan bli så himla arg på åklagaren som dömde honom till böter istället för vård, även poliserna och behandlarna kan inte fatta hur det kommer sig. Brottet i sig var ju rätt grovt och det var så uppenbart att han behövde vård. Har tänkt tanken att OM han fått vård hade han varit i livet idag.

Men så tänker jag att han antagligen hade fortsatt fram tills vården skulle börja, och även om han hade genomgått behandling, hade han då klarat av livet när han kom ut? Hade vi någonsin kunnat fått ro, kunnat lita på honom??

Jag hoppas att han har frid nu, jag tror ju att mitt eget lugn är hans känsla. Så skönt också att höra att även poliserna såg den fina killen, han som aldrig bråkade och alltid erkände direkt:o. Även de är tagna av en så onödig död, men livet var nog inte ämnat att bli långt för honom.

Letar fortfarande musik som är RÄTT till begravningen:love: Vackert men inte för sorgligt....
Broder 2 med Kapten röd lyssnade han visst mycket på sista tiden, och den känns bra. Ska dock höra med fler av hans vänner.
Du vet väl att du är värdefull blir nog ingångsmusik, Forgiven , och så funderar jag på My heart will go on som avslut. Ska dock rådgöra med pappan...

Fick även tips igår om att healing kan vara stor hjälp, ska kolla upp det. Känner mig inte stark på något vis, men gråter ändå inte mycket? Mitt sätt att sörja tror jag är att ordna allt så bra som möjligt nu, att skapa ordning i Leos kaos....

Vila i frid min Älskade Vän:love:

Jag tänker på dig varje dag. Du finns i mina tankar hela tiden.

Så fint det låter med en egen minnesplats hemma och ett träd till hans minne dessutom.

En vän till mig ligger också begravd under en björk och det är så himla fint.

Jag tycker att du är helt fantastisk som planerar att sjunga på hans begravning. Det skulle han säkert tyckt om.

Vad härligt att hans vänner så smått börjar komma hem till dig och så underbart att din dotter kommer på lördag. Det måste kännas väldigt bra.

Vad roligt att du har hans skisser. Man kommer så nära någon när man har dess alster.

Skönt att ni kom överens på begravningsbyrån igår. Det är ju så viktigt att det känns bra för alla.

Lycka till idag med bodelningsmannen.

En stor varm kram.

Nu har jag varit till banken och ordnat med Leos minnes fond, som ska hjälpa andra ungdomar som är drogberoende samt jobba förebyggande.
Besökte även polisen som sa sig inte kunna göra mycket mer än de redan gör, men som gärna ville ha tips på var ungdomarna befinner sig om kvällarna (främst). De kan då göra tillslag, och kanske få bort en del av dem.... De ville att jag skulle samarbeta med drogmottagningen för unga, där kan pengarna göra stor nytta.
Har än en gång pratat med Leos behandlare och jag kommer att samarbeta med dem. Lämnade även hans mobil där så de får gå igenom den, hoppas att det kan finnas något användbart!

Var även in på ÖoB, men fick gå ut igen, då jag såg färgburkarna och alla fiskespön så kom allt över mig:cry:
Dock fick min mamma köpa en vacker lykta som jag tände på vår minnesplats:love:
Ska senare åka till minnesplatsen som ungdomarna gjort och tända fler ljus.

Jo sen var jag in på biblioteket och lånade några skivor, bl a Eldkvarn som jag hittade under kristen musik:confused:, ska lyssna igenom och se om det finns något fint där.

En tung dag då det nu gått ganska exakt en vecka sen han hittades, och tankar kommer även om vad jag kunnat gjort annorlunda.... Läser hans sms och känner att jag borde ha förstått långt tidigare hur det var, men jag förnekade, ville ju inte tro det!!

Ja det var inte alls svårt, öppnar ett konto , och när vi får in bidrag nog så kommer jag att göra om det till en stiftelse. Ska även försöka göra något konkret längre fram, har funderat på föreläsningar....
Tänker aldrig ge upp kampen mot drogerna!!!

Bankgirot är förresten 315-4929 ifall någon vill bidra, har ju fått önskemål om det tidigare...

Sover som klubbad på nätterna och drömmer inte alls om Leo, undrar just om det är kroppens sätt att få koppla av? Vaken tid är det ju det enda jag tänker på, medvetet eller omedvetet.....

Igår hörde en fb-vän av sig från lokalradion, och ville göra ett reportage om fonden:love:. Vi ska höras nästa vecka så att jag får tänka igenom det, men jag blev otroligt glad för att få den chansen att nå ut med fonden.
En annan vän har hört av sig och vill hjälpa mig med en hemsida, har haft tanken själv, att ha en sida där fondens arbete kan presenteras och redovisas.

Vid sidan om allt praktiskt så handlar det mest om stängsling på gården, lilla shettishingsten har blivit SÅÅ förälskad i mitt sto:p, måste säkra staketen så jag kan våga ha dem ute samtidigt.
Ska fixa sjukskrivning idag, att jobba när kroppen är så enormt trött funkar inte.... Just tröttheten är det mest påtagliga nu, men det tar nog rätt mycket på krafterna att ha denna smärta inom sig.
Yngsta sonen har blivit mer öppen på sista tiden, det känns bra:love:

Bankgirot ville inte fungera igår, tydligen behövdes natten innan det aktiverades, men nyss kunde jag föra över det första bidraget:)

Är med dig i tanken idag också. Vad mycket du har hunnit och orkat ta tag i. Jag ska gärna bidra till Leos fond. Tips: kontakta kyrkoråden i de olika församlingarna runt där du bor och be om en kollekt till minnesfonden. Församlingarna bestämmer om sina olika kollekter ett år i taget så framåt hösten är det dags att börja lobba inför 2015. Det blir kanske inte några jättestora pengar men är ett sätt att nå många med information om att fonden finns.

Tack! Vilket bra tips:love:
Tänkte även be om att få sätta upp lappar på drogmottagningen och ev lasarettet.
Fler tips mottages med tacksamhet;)
Vet inte jag skrivit det, men när sorgen (den stora) släppt taget skulle jag hemskt gärna vilja ut och föreläsa för främst föräldrar, men kanske även ungdomar. Lära dem hur de kan och ska agera, INNAN det är försent, innan drogerna tar överhanden.

Beklagar din sorg Texas. Jag har själv förlorat två syskon till droger som tagit deras liv. Min syster dog av en överdos heroin, min bror dog av att kroppen var ansatt av allt man kan tänka sig, relaterat till mångårigt amfetaminmissbruk. Han hade mrsa, resistenta bakterier även på hjärtklaffarna, tarmarna låg i paket utanför kroppen, han hade hur många diagnoser som helst som var resultat av missbruket. Ändå fortsatte han med amfetaminet ända in i det sista.
Jag förstår precis vad du känner gentemot drogerna. Och jag tycker du är stark som attan av vad jag läst här i tråden. Imponerande stark. Fortsätt så.

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 400
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 070
Senast: Sassy
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar