Att förbättra galoppen

cela

Trådstartare
Skulle vilja få tips om bra övningar för att förbättra galoppen på min unghäst -05:a.
Efter en del jobbande ute på fälten så känns nu framåtbjudningen mkt bättre än tidigare och han galopperar mer framåt än "uppåt - neråt" men fortfarande kan han kännas lite seg, skulle på något sätt vilja få honom lite kvickare i fötterna. Några tips på konkreta övningar lämpliga för en 4-åring? Har tex funderat på om man kan använda sig av bommar i galopparbetet.

Sv: Att förbättra galoppen

hoppa små hinder? galoppbommar? mkt fattningar och tempoväxlingar så att han måste koncentrera sig och vara mer på alerten?

he, he. Ja, om bara underlaget kunde bli vettigt så ska vi börja släpa fram bommar o hinder.

Du kanske har sett honom i -05 tråden men här är iaf ett klipp från nov-08 som i början av filmen visar hans galopp.

Hur använder man sig bäst av galoppbommar? en och en eller flera på rad :confused: (öhh, märks det att jag e dressyrnörd :))

Galoppbommar, studshinder och andra serier med låga hinder, Jag brukar ha 3 m mellan bommarna. Oftast tycker hästarna bomarbetet är roligt och då får man lite mer energi i galoppen helt gratis :)
Galoppfattningar, speciellt från skritt om han klarar det, har gjort jättestor skillnad på min hästs galopp.
Fattningar ur skänkelvikning har också funkat jättebra för min häst för då har man inner bak under hästen eller hur man ska förklara.

Jag gillar galopp bommar på volt.

Man lägger en bom kl 12 en kvart över, en kl halv och en kvart i. sen kan man variera sprången beroende på om man rider ut volten eller minskar den. Jättebra övning.

Fast när jag tittar på din video så tycker inte jag att det just är kvickare han måste bli i första hand..han är ju knappt fyllda 4? Näe, jag hade istället försökt få ut halsen lite längre, en lägre form hade jag jobbat med då blir galoppkvalitén oftast mycket bättre.

Börja i skritt o läng ut honom så mycket det går i halsen, flytta sen lite åt sidan i volten o fatta galopp därifrån, avbrott och gör om. När du får det att funka kan jag garantera att galoppen även blir helt annorlunda!

Men din häst är fortfarande den finast 05:an jag sett!:love:

Nämen tack! vad glad jag blir! :) Jag tycker för övrigt att din grå är väldigt fin oxå :d

Tack också för konkreta tips, väldigt nyttigt att få höra vad andra ser.

Kanske är det också så att min känsla av att han känns "seg i fötterna"
egentligen har att göra med att han är för kort o för hög i formen i galoppen, och att det därmed inte riktigt känns som att han kommer framåt.
Jag ska absolut prova att börja med lite fattningar från skritt.

Mackan o Kryckan, tack för era tips oxå :bow:
Fyra bommar på volten låter smart, ser fram emot bättre underlag så vi kan testa detta :)

Jag hoppar in i samma tråd! Min ponnys galopp blir lätt flack och i övertempo, så jag vill träna upp bärigheten och styrkan. Hon gör rätt ok fattningar, men orkar sen inte hålla ihop galoppen - ber jag om samling faller hon lätt över i trav. Har inga problem med framåtbjudningen.

Jag behöver övningar som funkar på töm (med eller utan vagn) eftersom jag inte kan rida.

Skulle vilja få tips om bra övningar för att förbättra galoppen på min unghäst -05:a.
Efter en del jobbande ute på fälten så känns nu framåtbjudningen mkt bättre än tidigare och han galopperar mer framåt än "uppåt - neråt" men fortfarande kan han kännas lite seg, skulle på något sätt vilja få honom lite kvickare i fötterna. Några tips på konkreta övningar lämpliga för en 4-åring? Har tex funderat på om man kan använda sig av bommar i galopparbetet.

Jag håller med dig att man vill ha honom kvickare, men framför allt med en bättre bjudning. Tänk där på hur du har din hand placerad, på videon har du nästan konstant en bruten linje mellan din armbåge och hästens mun. Så den verkar väldigt bromsande, så kan vara en del av anledningen att du får en dålig bjudning. Din hand ska fram(stundtals även upp lite) ca 1 dm för att släppa fram näsan på din häst. Du vill ha ett stöd där framme istället för som nu att du håller lite inne näsan på honom, och han blir lite hög i nacken. Fundera inte för mycket på vad han gör med sitt huvud utan var istället petigare med att han verkligen svara direkt för din skänkel inte en bit senare. Och massor av övergångar även inom gångarten så att han hela tiden måste vara uppmärksam på vad du vill, inte gå och gissa att "det är nog det här hon vill".

Verkligen en jättefin häst som det blir roligt att se mer av :d

/Camilla

:):laugh:
Hej

Gör många övergångar galopp - trav. Så snart hästen travar så gör du en ny fattning. Denna övning är utmärkt för att få ett bättre flyt i galoppen, eftersom du hel tiden gymnastiserar hästen. Cavalettibommar är också mycket bra att använda, tyvärr glöms de ofta bort. Lycka till !!!

/ Mvh Anki

Jättefin häst du har!! :love:
Det bästa tips jag har att ge dig är: ge dig ut i naturen!

En så pass ung häst ska i min värld bara springa rakt fram, stora öppna ytor för att få bjudningen. Galoppera i djupsnö, gräs, gegga..
Rid i närheten vägen, för att få lite miljöträning.

Men ge dig ut i naturen och galoppera. Förmodligen kommer det ge dig bättre resultat än att sitta och nöta på bana eller i ridhus. Framför allt tror jag hästen kommer uppskatta det mer!!:laugh:

fast nångång måste man ju träna i ridhus / bana oxå om man ska få igenom nånting... min 05a har världens framåtbjudning när vi är ute i skogen men inte lika på hugget när vi rider på bana men ute i skogen går han inte i form för fem öre - det har han inte "tid" med men på banan fokuserar han mer på mig som ryttare och går i bättre unghästform men däremot inte lika het som ute! det är något han måste lära sig! Att rida dressyr på bana behöver inte innebära att det är tråkigt för hästen - man får ju se till att göra det skoj!

Jag menar självklart inte att man alltid ska hålla sig borta från ridhus/bana. Men jag anser att den största delen ridning ska ske utomhus. Man får inte bli bunden till banan eller ridhuset för att hästen laddar för mycket ute. Då är det bara att rida ute ännu mer!

En häst som är f-05 ska i min mening inte behöva kunna gå på bana, man kan göra det mesta i skogen på en äng el. liknande just för att ha kvar frammåtbjudnigen när det kommer nya saker att lära sig.
Men satsar man på kvalitetsbedömningar måste även den biten tränas på. Tror dock fortfarande att det går att göra det mesta i naturen. :laugh:

Jag rider min på äng och två ggr i månaden i ridhus men kan ju säga att formen och arbetet blir 100% bättre på dessa "banor" än ute i skogen då han är mer bland talltopparna eller nere i dikena :grin:
Och cela är nog oxå ute och rider ofta ? :) Om allt funkar ute till skogs men inte på banan så är det ju ändå på banan man måste lösa problemet. Hur mkt bjudning jag än har i skogen så får han inte med sig den in i ridhuset till 100%.
Så för att min ska lära sig nått öh och jobba genom hela kroppen så måste jag rida på bana varje vecka så han får koncenterera sig på mig å inte bara på alla tomtar i skogen :angel:

Jag rider min på äng och två ggr i månaden i ridhus men kan ju säga att formen och arbetet blir 100% bättre på dessa "banor" än ute i skogen då han är mer bland talltopparna eller nere i dikena :grin:
Och cela är nog oxå ute och rider ofta ? :) Om allt funkar ute till skogs men inte på banan så är det ju ändå på banan man måste lösa problemet. Hur mkt bjudning jag än har i skogen så får han inte med sig den in i ridhuset till 100%.
Så för att min ska lära sig nått öh och jobba genom hela kroppen så måste jag rida på bana varje vecka så han får koncenterera sig på mig å inte bara på alla tomtar i skogen :angel:

Håller med dig!
Självklart vill jag rida ut så mkt som möjligt, men tyvärr funkar det inte att göra annat än att skritta med det skitunderlaget vi har här. På banan är det gummiflis så den är nästan det enda stället man kan jobba på. Rider även på en äng som kan funka att trava på, men i skogen o på grusvägarna är det helt kört.

I det här fallet så är jag otroligt bortskämd! 1m pudersnö och det går att rida över allt för tillfället.. Jag glömmer hur lyckligt lottad jag är ibland och inser inte att dete finns ställen där det inte finns samma möjligheter till ridning i naturen.

Jag tror och hoppas att majoriteten av ridning sker ute. Men det jag försökte förmedla i mitt första inlägg var att; ut och galoppera för att förbättra kvalitén på galoppen. Inte som det tycks vinklas i denna tråden att jag är emot all ridning inomhus! För det kan jag inte minnas att jag skrivit..??

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 135
Senast: WildHorse
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka