Att flytta...

F

Fiatempo

Jag känner mig så dum. Jag köpte min häst i juni i somras och då flyttade vi honom 40 mil till mina föräldrar, vi hade "sommarlov" ihop. Sedan var det dags för att i augusti flytta "hem" - alltså 40 mil igen. Stallet här "hemma" passade tyvärr inte oss så nu har vi flyttat igen till ett underbart hem! Anledningen till att jag skriver detta är att det gör mig sååå ont att min häst fått "flytta runt" överallt och inte lyckats få någon stabilitet. Jag grämer mig och har såååå ont i hjärtat - vill ju bara det bästa för honom. Min häst verkar dock stabil, lugn och nöjd bara jag är med men jag undrar hur detta kan påverka honom och hans tillit till mig... Snälla skriv era åsikter!:cry:

Sv: Att flytta...

Var inte orolig, det är nog inga problem eftersom hästen är så lugn och trygg. Det brukar sällan vara problem att flytta bara hästen har andra hästar runt omkring sig och fasta rutiner med fodringar och så.

Det är så olika med olika hästar hur de tar det.

Verkar hästen lugn och stabil, äter ordentligt från början i nya stall och snabbt anpassar sig till nya rutiner och kompisar, så hade jag inte oroat mig så mycket.

Men det kan ju vara bra att undvika för mycket flyttande under lång tid förstås, men är det under en kortare period i en stabil hästs liv så är det ok.

om hästen inte verkar störd av det så är det inget att tänka på..
polarens ponny flyttades hejvilt hon, få se nu 7 flyttar på 2½ år.. hästen brydde sig aldrig nämnvärt, hon gillade dock spiltan på ridskolan väldigt mycket, hon var ridskoleponny innan polaren köpte henne så hon var van med mycket folk runtomkring.. :)

överför ALDRIG dina känslor på hästen.. titta på hästen och känn efter..

Jo visst är det väl så. Vill bara hans bästa. Mitt hjärta värker, men det ligger nog mera hos mig. Kände ångest över att behöva flytta honom nu igen och funderade på att vara kvar för hans skull, men situationen var ohållbar. Tack för era svar!

Hej!

Om din häst verkar cool och lugnt tycker jag inte du ska vara så ledsen. Flyttar blir ibland nödvändiga.

Min tjej hade bytt ägare 5 gånger på sina första 4 år och kom sedan till mej, efter en flytt på (norra dalarna-stockholm, hur långt är det?) bodde på bete i 3 månader och flyttade 20 mil, där fick hon bo i nästan 6 månader, ny flytt till nytt stall, 4 månader där sen 20 mil flytt till betet, ny flytt 3 månader senare till nytt stall, sen flytt till nytt bete nästa sommar, och nytt stall på hösten, sen stog vi i samma stall i två år och har nu flyttat igen..

Min tjej var väldigt orolig första gångerna vi flyttade, men det verkade som att när hon förståg att jag följde med hela tiden, så blev hon lugn. Nu kan jag flytta henne utan att märka någon skillnad alls på henne.

Jag tror inte din häst lider, du har ju följt med varje gång, så han/hon har ju en trygg punkt i tillvaron. Vissa hästar påverkas inte så mycket av att flytta.

/ Lavinia, som helst inte flyttar sin, men ibland måste man ju

Tänk på alla tävlingshästar som flyttas runt hej vilt !!
Ena dagen hit och andra dagen dit.
Hon har nog inte tagit nån skada !
Hej från hambo

min står i 4:e stallet på snart 2 år... hon blir lugnare å lugnare för varje gång... längre å längre från galopplivet ;)

orolig första veckan, sen hur cool som helst!

hästen lider inte! å matte är ju med = trygghet!!!!

Ja herregud nu har man två trådar om oro i topp :crazy: ! Är bara det att vi flyttat fyra gånger på fem månader...................................................................................................IHHH!:cry: Först efter köpet 40 mil på bete hos "päronen", sen till kompis på träningsläger (beteskompisen följde med), sen till "nya hemmet" 40 mil bort vilket visade sig vara opassande för oss och sen nu till vårt nya goa hem. Yääääk för mattar som jag.

Ja herregud nu har man två trådar om oro i topp :crazy: ! Är bara det att vi flyttat fyra gånger på fem månader...................................................................................................IHHH!:cry: Först efter köpet 40 mil på bete hos "päronen", sen till kompis på träningsläger (beteskompisen följde med), sen till "nya hemmet" 40 mil bort vilket visade sig vara opassande för oss och sen nu till vårt nya goa hem. Yääääk för mattar som jag.

ÄH sluta, din häst mår väl bra??? alltså inget å oroa sig för!
se nu till å hitta ett stall du kan stanna på!!!!
se så, ut å pussa på pålle ;)

Jag kan tycka att det faktiskt är bra att flytta runt lite.. Alltså med tanke på förhållandet mellan hästen o sig själv.. I alla flyttar har hästen EN fast punkt, o det är sin ägare. Den finns alltid där.. Jag kan tycka att det verkat som om hästen binder sig mer till sin ägare vid flyttar. O som andra sagt, bara hästen mår bra är det ju ingen fara! DU finns ju där hela tiden!

Tack söta du!

Jag är en liten "nipperitippa". Igår kom min buse galopperandes och gnäggandes i hagen när matte kom. Helt överlycklig :love: ! Vi red en tur och han var t.o.m. piggare och gladare än innan! Tror att han mår riktigt bra. Är rädd för att han ska tappa i vikt bara. Har hört att hästar kan göra det vid flyttar. Han har inte gjort det nämnvärt tidigare utan mer bara "tappat" sitt överhull :crazy: som han fick vid vet.besiktningen. Mer muskler och finare päls. Lite dumt bara då han faktiskt börjat få trivselfläckar på det förra stället... Matte gick dock ned 5 kg i vikt på 2 månader och det var så mycket tjaffs att hon var ledsen hela tiden. Aja - skitsamma NU SKA VI TRIVAS!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 268
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2