Att flytta honan innan parning.

Sv: Att flytta honan innan parning.

Gnist skrev:
Det håller jag fullständigt med om, men att påstå till en nybörjare som ber om råd att det är Lag på det är ju kanske lite väl häftigt, speciellt om man inte ens kan hänvisa till vilken lag det står i..

Jag kanske har annat för mig än att sätta mig och bläddra i referenser. Skriver du min tenta åt mig så kan jag leta upp det du vill ha... Såvida du inte förväntar dig paragrafen "kattägare ska vara hemma från jobbet en vecka vid förlossning". Tillsyn står som du mycket väl vet reglerat i djurskyddslagen/djurskyddsförordningen, och vad som är lämplig tillsyn varierar med djurslag och situation. Ingen människa lär någonsin åtalas för att de förlorat ett djur genom att brista i passning, men å andra sidan blir man inte åtalad om man dödar katter bäst man känner för heller...

Alltså, för människor som roar sig med att feltolka i absurbdum: Man är enligt lag skyldig att hålla tillräcklig koll på sina djur och ta dem till veterinär om hjälp behövs. Lämpligt är därför att hålla djuret inom täta kontroller vid förlossning, i en katts fall är detta mellan dag 62-70.

Sv: Att flytta honan innan parning.

Varför överhuvudtaget ta ungar på en huskatt? Bättre då att ta hand om en dräktig katt från ett katthem som behöver hjälp. Om honan dessutom inte sköts ordentligt kan hon väl knappast vara i så bra kondition som det krävs av ett avelsdjur?!
Det är bara egoistiskt att ta ungar på huskatter när det finns ett så stort antal hemlösa katter som behöver ett hem. Dessutom är du nybörjare och vet förmodligen inte vad du ska göra om det blir komplikationer. Det kan ju röra sig om att snabbt behöva komma till veterinär, kejsarsnitt eller nåt annat mycket akut. Är det då på en helg kan det kosta upp till 10-12 000 kronor. Det bästa du kan göra är att kastrera din hankatt så han inte kan bli pappa till en massa kattungar som inte behövs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka