Att flytta honan innan parning.

M

Minime

Har ju en hankatt själv, Charlie :love: och en kompis har en så otroligt fin hona, Sivan, och alla tror att de skulle vara "det perfekta paret", ur amatörers synvinkel alltså. Inte baserat på kunskaper om hur egenskaper ärvs ned och så... men iaf så finns det nu några, inklusive mej, som gärna vill ha en av Charlie och Sivan- bäbis, bara det att Sivans ägaren kan vara lite...oansvarig när det gäller hennes skötsel. Hon får komma och gå som hon vill, utan p-piller eller så, vad jag vet. Ibland kan man komma dit och lådan är full med kiss och "nummer 2", vissa ggr har hon t o m nästan fått vara utan sand i lådan och så där. Inget ont sagt om ägaren, han tycker ju om katten och så, men prioriterar helt enkelt annat framför att ta hand om henne och så. Plus att det ofta är fest och mkt folk där, vilket jag inte anser är en bra miljö för små bäbisar.
Så till frågan, kan man låta Sivan flytta hit och bo här, tillsammans med Charlie, under dräktigheten och medans ungarna är små? OM det nu blir aktuellt...

Upplys gärna en oerfaren! :banana: :bow:

Sv: Att flytta honan innan parning.

raskatter?
annars avråder jag från att ta ungar på dem, finns så otroligt mycket katter som behöver nytt hem, det behövs inte fler ...

Det finns ju åtminstone en bukare som har kattungar nu och har hela familjen hemma.
Men tänk på att det kan bli dyrt med graviditet och kattungar, särskilt om något skulle gå fel. Vet du att du har köpare till alla eventuella bebisar så att du kan vara säker på att de får ett gott hem?
Och är det den hankatten du visade på kort i en annan tråd? Helt underbar! :love:

Tviggy1081: raskatter?
annars avråder jag från att ta ungar på dem, finns så otroligt mycket katter som behöver nytt hem, det behövs inte fler ...
:bow:

Senast ändrad:

Ibland går det bra att ha pappan tillsammans med ungarna, vissa hanar blir aggressiva, andra tar bra hand om sina ungar.

Men: varför ta kull på en hona som ägaren inte kan ta ordentligt hand om? Det är 2,5 månads dräktighet och 3-4 månader med ungarna som gäller.

Inför en parning bör båda katter testas mot FIV och FeLV, och sedan hållas inomhus. Båda katter behöver också blodgrupperas. FIV och FeLV är smittsamma sjukdomar som båda är dödliga. Om katterna inte har samma blodgrupp dör ungarna av mammans mjölk.

Önskvärt är att man scannar för HCM (hjärtsjukdom som finns hos alla raser/huskatter). Kostnad för tester ligger på 500-1500:-/katt, och utan det ska man inte ens tänka på att ta kull om man är något sånär seriös. Kostanderna för veterinärvård under dräktighet och förlossning kan också bli höga, en buffert på 5-10.000:- rekommenderas för det är vad en snitt kostar (minst). Sedan är man enligt lag skyldig att hålla uppsikt när det närmar sig parning, så man måste vara hemma från minst dag 62, och räkna med att det kan gå t.o.m. dag 70 innan man måste sätta igång förlossningen. Oftast går allt precis som det ska, men när det inte gör det är det stora kostnader det handlar om, eller så får man åka akut och avliva honan...

Sedan ska ungarna vara MINST 12 veckor innan de flyttar, vaccineras två gånger och vet.bes. innan de säljs.

Slutsats: det finns ingen vettig marknad för huskatter, och vill man ta en kull på ett någorlunda vettigt sätt kommer man gå ett par tusenlappar back eftersom huskattköpare tyvärr inte är speciellt intresserade av att betala för uppfödningen.

näe... två misstag :smirk: Jo jag vet, men när det är så pass många som "anmält intresse" så blir man ju lite sugen... är ju inget spikat lixom... bara spånar lite

Sastra skrev:
Och är det den hankatten du visade på kort i en annan tråd? Helt underbar! :love:

Hehe! Jo det är han! :banana: Tack o bock! Han vet om det själv oxå... på gott o ont :smirk:

Tack för ett, imina ögon, bra svar! :bow:
Var ju som därför jag skulle vilja flytta henne hit innan, så jag kan sova på nätterna o veta att bäbisarna har det bra.
Men jag var lite orolig för att det skulle vara olämpligt att flytta henne hit innan en parning. Men nånting som inte ens korsat mitt huvud var vad jag skulle göra med dom om Charlie blev aggresiv ( :bow: ) det skulle ju faktiskt inte förvåna mej... :smirk:

Mm, jag förstår att det är mkt jobb o så. Och det är ju som sagt, inget spikat, bara spånar lite, o läser på! :p :bow:

Gnist skrev:
Vilken lag står det i :confused:

Jaja, jag menar ju förlossning (vilket kan utläsas av: dag 62-70, inte ens min madam parar i 2 månader :angel: ). Har jobbat 15 timmar på raken, kanske förklarar en del snurrighet...

En bok att läsa många gånger innan man bestämmer sig är "Kattuppfödning" av Ylva Stockelberg. Den är inte helt uppdaterad på hälsoprogrammen men en mycket bra bok för nybörjaren.

Är fortfarnande nyfiket på vilken specifik LAG som säger att man måste vara hemma under förlossningen på en katt...:cool:

Det står i djurskyddslagen att djur ska bevakas vid förlossning... För övrigt är det väl en självklarhet att man ser till sina katter på samma sätt som man passar sina ston som ska föla? Det kan gå precis lika illa för katter som för andra djur, och låta den självdö i förlossning är inte direkt ett alternativ!

Jag hittar ingenstans i djurskyddslagen att man enligt lag ska vara hemma under förlossning på katt/hund.
Naturligtvis så Bör man ju vara i närheten i samband med förlossning, men det är ju tyvärr inte alltid att det går.

Regeringskansliet skrev:
Enligt de grundläggande bestämmelserna i djurskyddslagen ska djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. I detta ingår till exempel att ge djuren mat och vatten samt tillräcklig tillsyn. Om ett djur är sjukt eller skadat ska det snarast få nödvändig vård. Det kan bland annat innebära att man behöver uppsöka veterinär för att få djuret behandlat.

Den som har hand om djur har också en skyldighet att se till att djuret har en god miljö och att det sköts och hanteras på ett sådant sätt att det mår bra. I det ingår bland annat att anpassa miljön och skötseln av djuren så att djuren får en möjlighet att bete sig naturligt.

Enligt djurskyddslagen är det förbjudet att överanstränga djur och att slå dem. Det är också förbjudet att hålla dem bundna på ett sådant sätt att det är plågsamt för dem. Om någon bryter mot det kan personen dömas till böter eller fängelse för brott mot djurskyddslagen eller för djurplågeri enligt brottsbalken.

Detta (och liknande)är vad jag hittar och ingenstans står det att man enligt lag måste vara hemma när katten/hunden föder sina ungar.

Det är ju en viss skillnad på att man måste göra någon enligt lag och på vad man Bör göra.

I annat fall, så bryter jag mot lagen x antal gånger/ år när mina tackor lammar på nätterna t. ex..

Senast ändrad:

Jag hittar inte själva stycket om att man enligt lag är skyldig att vara med, däremot så kan man ju lägga in det under "Djur ska behandlas väl och skyddas från onödigt lidande och sjukdom".
Att inte vara med vid förlossningen är att i onödan utsätta djuret för risken för lidande. Går förlossningen väldigt fel så kan det sluta med döden för både ungar och mamma, helt i onödan. Men det är ju en moralisk fråga mer, för mig som djurvän är det helt i onödan att inte vara med min katt när hon föder.

MissFideli skrev:
Jag hittar inte själva stycket om att man enligt lag är skyldig att vara med
Förmodligen för att det inte finns reglerat i lag.

MissFideli skrev:
Men det är ju en moralisk fråga mer, för mig som djurvän är det helt i onödan att inte vara med min katt när hon föder.
Så är det ju för oss alla ;)

Nä, tyvärr inte. Alltför många är inte med när honan föder, även om det är extremt ovanligt bland raskatter.

Det står att de inte ska lämnas utan tillsyn vid förlossningstid. Jag hinner inte leta upp var just nu. Att lämna djuret och åka till jobbet 8-10 timmar som ett heltidsarbete kräver anser jag är att lämna utan tillsyn, på 8 timmar hinner precis allt gå snett. Vi lämnar varken ston, suggor eller tackor utan regelbunden tillsyn under "bebistid".

Som "inte van vid djuravel" är det lätt att man glömmer att när förlossningen väl är där kan man inte åka iväg till jobbet för att tidpunkten var illa vald, och därför bör man vara beredd att ta ledigt. Vi klarade oss med mindre än en halv dags ledighet, men då är vi två med anpassningsbara tider. Ska ma räkna in övriga arbetstidsförluster i hela uppfödningsarbetet kan man lugnt säga att även jag som säljer fem ungar till fullpris går med fyrsiffriga förluster.

Gnist skrev:
Förmodligen för att det inte finns reglerat i lag.

Finns det reglerat någonstans så är det antagligen reglerat i SJVs föreskrifter eller i Djurskyddsmyndighetens skrifter.

FÖr mig kvittar det dock om det finns reglerat i lag eller inte, det är en självklarhet att förlossningar ska övervakas.

Sol skrev:
FÖr mig kvittar det dock om det finns reglerat i lag eller inte, det är en självklarhet att förlossningar ska övervakas.

Det håller jag fullständigt med om, men att påstå till en nybörjare som ber om råd att det är Lag på det är ju kanske lite väl häftigt, speciellt om man inte ens kan hänvisa till vilken lag det står i..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka