Att flytta ensam till ny stad med sin häst?

Martina_m

Trådstartare
Har ni någon gång gjort det?

Hur långt flyttade ni? Stor eller liten stad?
Vad gjorde ni för förberedelser?

Hur långt innan hittade ni bostad, boxplats, tränare, hovslagare, ja allt det praktiska helt enkelt?

Sv: Att flytta ensam till ny stad med sin häst?

japp!
Flyttade från Umeå till Helsingborg :O). Kände inte en kotte, hade inget jobb och knappt ens pengar.

Jag var trött på livet och ville ha lite förnyelse. Jag kollade stallplats på blocket och pratade med många människor. Tog en helg där jag åkte ner och rekade stallplatserna. Hittade en och tog den. Sökte lägenhet och fick efter två månader. Då tog jag mitt pick o pack och drog.

Genom stallet fick man ju kontakter ang hovslagare, tränare, bra veterinärer osv.

Så gör det, inget att förlora på =)

Själv är jag sambo nu och trivs guld.

Låter som en solskenshistoria ju :laugh:

Du är alltså nöjd med ditt beslut?
Vad var jobbigast?

Just när det gäller hästen, så känns det så känsligt. Så viktigt att man hittar ett ställe som både hästen och en själv trivs på.
Eller det kanske bara är jag som har höga krav och är känslig :o...

Jag ska ändå flytta för att börja jobba heltid, så kan ju inte vara och fixa hos hästen på dagarna om det skulle vara något, så viktigt att det fungerar.

Jag flyttade också långt med min häst. Från Ystad till Sundsvall (ganska exakt 104 mil). Min häst var dräktig när jag flyttade så det viktigaste för mig var att hitta en bra stallplats där hon kunde föla. Hittade en som lät mkt bra där stallägaren också hade ett dräktigt sto. Letade upp en lägenhet i byn bredvid stallet. Eftersom rätt stallplats var viktigare än att bo centralt bor jag ca 1.5 mil utanför stan.

När hästen sen skulle igång flyttade jag till ridklubben i byn som ligger endast 700 meter hemifrån:). Känns lyxigt att ha stallet så nära!

Vad det gäller hovslagare hade jag världens tur då min hovslagare som ägde smedjan dit jag kört i flera år flyttade upp till samma by! Så det var fantastiskt! Annars är det sjukt svårt att hitta bra hovslagare..

Tränare har jag hittat via klubbars hemsidor och även kollat på träningar när min stallkamrater ridit. Har finns ett förvånansvärt stort utbud mycket bra tränare!

Hur långt flyttade ni? Stor eller liten stad?
Vad gjorde ni för förberedelser?

Hur långt innan hittade ni bostad, boxplats, tränare, hovslagare, ja allt det praktiska helt enkelt?

Jag flyttade 12 mil från en liten håla till Linköping. Jag kände en person och hon är inte hästintresserad.

Jag började leta stallplats i oktober, hittade en i november och flyttade upp hästen i februari. Jag var på plats i januari men på grund av det hemska väglag som var den vintern så vågade jag inte köra hästen förrän då.

Bostaden va klar redan i augusti eftersom jag skulle flytta in med en kompis. Hovslagaren tog jag med mig från gamla stallet men såg till att han fick fler kunder än mig.

Tränare hade jag ingen just då så jag letade upp en ny på plats.

Blocket var välanvänt för att leta upp hö, spån mm.

Nu känner jag en hel del hästfolk här i krokarna, gäller bara att va trevlig och öppen. :)

*kl*

Tack för era svar! :laugh:

Det där med att bo utanför stan men ha nära till hästen lockar ganska mycket! Hästen ska man ändå till minst 1 ggr/7 dagar i veckan, medan jobbet bara 5 dagar/vecka :idea:.
I mitt fall handlar det om den stora staden längst i söder, och där är det inte så lätt att få lgh. Så hoppas på de mindre orterna utanför istället. Och det är ju där stallen finns ;).

Tycker iaf att det är jobbigt att leta stall när man inte har fått bostad och vet inte när(om) man får det. Så med ett lättat hjärta har jag nu bestämt mig för att bo kvar i Helsingborg där jag nu studerar, under sommaren och flytta hästen hit från Ronneby, där hästen finns idag. Och pendla till jobbet.

Så i mitt fall är det "bara" 20 mil som hästen ska flytta. Men känns mycket för mig...

Ja jag flyttade till annan ort när jag skulle börja plugga. Jätte pirrit men det gick super!:D

Hur långt flyttade ni? JAg flytade kanske bara 15mil
Stor eller liten stad? mellan stor stad
Vad gjorde ni för förberedelser? Packade, kollade lägenhet, stallplats, uteliv och lite sånt:)

Hur långt innan hittade ni bostad? Cirka 3 månader innan flytt:)
boxplats,? Stallet var jämte lägenheten men fick inte boxplats förens en helg innan ja skulle flytta *puuuh*
tränare, ? Fanns på gården
hovslagare? Hade deras hovslagare, har nog aldrig träffat en så underbar hovis innan!:D

Stallet var ett privatstall med endast mig och en till med egna hästar, kom jätte bra överens hjälpte varandra med hästarna. Hon hjälpte mig även att komma in i livet i den nya staden. Följde med mig ut på krogen, lät mig träffa hennes polare och lite sånt:D En super bra vän<3

På skolan var det med lätt att hitta vänner, alla var så trevliga och ja trivdes som fisken i vattnet!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Myzan87
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama