Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Sv: Att få upp hullet på svårfödd häst, hur?

Aha, OK, visst inte häst folk har kommit på ett ny foder språk,
God is great :bow:
Beer is good :d
And people are crazy :grin:

Det är inget särskilt nytt, de benämningarna användes åtminstone när jag började räkna foderstater för 15 år sedan.

Mitt tips är att ge tex kraft muskel, har fått väldigt bra resultat för min unghäst som var lite tunn även tävlingshästen har fått det och blivit fin i kroppen. Lusern hack måste det äta väldigt mycket av för att få i sig någon mängd, bättre med lusern pellets mer koncentrerat= bättre hull

Hej hej!

Har nog svea rikes mest kräsna och svårfödda märr, men hon har hållt sig kanonfin på Dodson & Horrells Stud Balancer (müsli)! Ger henne 2 kraftmått (ca 800g/mått) Stud Balancer och 3 mått havre, 1 mått betfor + 2,5kg lucernhack (hon äter inget pelletrerat foder alls...:grin:) och fri tillgång på hö och hon har peppar peppar inte tappat alls! D&H må vara dyrt, men värt varenda krona! Både hon och Fölis är runda och goa!

Senast ändrad:

Nu for me ameo.
That doesn´t make people any less crazy, and the beer still taste good :d
Det finns inget som säger att det inte fanns långt före detta också, innan jag började engagera mig ingående i ämnet.
Det är möjligt att det inte fanns i din del av planeten då, men det gör inte att folk är galna. Och öl smakar för övrigt lika bra som kattpiss... ;)

Det där är ju så olika vad de äter! Min totalvägrar ju musli öht (även D&H :eek:), men äter pelleterat om det är uppblandat i mängder med betfor. Men Uniken som jag ger är pelleterad, men sväller inte alls. Det är små pellets som bara faller sönder om man lägger det i vatten, alltså går det att ge torrt och då gillar hon det. :grin:

Det tog många hundralappar och nästan 2 år innan jag kom fram till något som hon äter med god aptit. Jäkla märr.:p

Dodson & Horrell låter verkligen som ett bra foder! Ska kolla upp om det finns någon återförsäljare i närheten!

Det finns inget som säger att det inte fanns långt före detta också, innan jag började engagera mig ingående i ämnet.
Det är möjligt att det inte fanns i din del av planeten då, men det gör inte att folk är galna. Och öl smakar för övrigt lika bra som kattpiss... ;)

My planet is call´d Earth and I´v seen a whole lot of it, I just happen too land in little Smurf Land where the horses eat brown grass and everything goes by a special name & number :laugh:
If your beer is tasting like cat piss Ameo.....then throw out the d-mn cat :rofl:

Jag fick hem min haflinger i fredags. Hon har haft ett föl nu i sommar. Fölet fick vänjas av tidigt pga att hon tuttat ur stoet helt. Stoet är väldigt tunn. Revbenen syns, ryggkotorna syns, bogbladet och manken sticker ut.

Jag ger henne fri tillgång på hö av bra kvalitet. Tyvärr har jag ingen analys på det eftersom det är för varmt att ge hösilaget som jag ska ha istället. OCh det ska jag analysera. Men det verkar vara bra kräm i höet. Ardennerdamerna håller sig bra på det.
Hon får även vetekli och lite korn/havrekross, jag ska börja med betfor, bara magen stabiliserar sig. Hon blir lätt lös i magen. Sen får hon ju självklart mineraler, Bvitamin och selevitan.
Jag vet inte om jag törs sätta ut en bild på haflingern, med risk för att bli anmäld för vanvård :-O

Herregud! Det låter ju som en märr som tom är besvärligare än min :D haha!
Tur du hittat ngt som funkar iaf :)

Koppar: Ja, jag tycker det är lite av ett mirakelfoder! :)

KL

Har ett sto som normalt är väldigt lättfödd men som jag tycker börjat tunna ur efter digivning. Kommer ev. att prova lucernpellets igen trots att hon ratade det till slut när hon var dräktig. Men hur är det med olja, vilken olja kan man ge egentligen?

KL

Har ett sto som normalt är väldigt lättfödd men som jag tycker börjat tunna ur efter digivning. Kommer ev. att prova lucernpellets igen trots att hon ratade det till slut när hon var dräktig. Men hur är det med olja, vilken olja kan man ge egentligen?
Som jag skrev tidigare i tråden - digivande sto har dubbelt energibehov och tredubbelt proteinbehov jämfört med normalt underhållsbehov. Man kan ofta skotta i dem betydligt mer mat än man tror, utan att de blir feta. Har de börjat tunna ur så ligger man efter och då är det bara att mata på... Lusern är bra men vill hon inte ha det så kan du ersätta det med valfritt avelsfoder och kanske kombinerat med lite soja, krafft muskel eller ren potatisprotein.
Vad gäller olja så går det bra att ge vilken vegetabilisk olja (av livsmedelskvalité) som helst, t.ex rapsolja, solrosolja, sojaolja etc, när det är energin man är ute efter.

kl*
kan bara sälla mig till mängden som tipsar om D&H, har gett build up muslin och mitt fbl sto har blivit jättefin! :love::bow:

Stå det "avel hö/sport hö på förpackning?
Nej det står ingenting på någon förpackning, utan det är benämningar på hö med olika näringsvärden, som är lämpliga till olika typer av hästar. Om man läser innantill på analysen kan man avgöra ifall höet är mest lämpat till det ena eller det andra.

Morning Ameo, smaka kaffee gott :d

Det du kalla Sport/Avel hö kallad vi för Prima Häst Hö (det sa allt), kvalitit och typ såg vi på blommer o blad, hur mycket röd klöver fanns i.

Allt typ livsmedal i förpackningsform har ett "innahålls dekleration" utan HÖSILAGE!
Som livsmedal börda inte ditt packaterad hö vara markt med innahåll dekleration, näringsvärdet, förpacknings datam? Och stämplet Prima Häst Hö, Sport Hö, Avels Hö eller vad man vill kalla det?

Ett dopp att tänke på med morgån kaffee ;)

Skillnaden är att innehållsdeklarationen kommer på sidan av på papper och kallas analys.
Nu svamlar du rätt bra faktiskt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 336
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka