Att elda skit

Snuffsan

Trådstartare
Min mark gränsar till en bondes på tre sidor. På ena sidan utgörs gränsen av en grusväg. Mitt stall och mitt hus ligger utmed grusvägen. Gubbens gård ligger ca 700 m från min och på andra sidan vägen är bara ett fält.

Nere vid vägen, mitt emot mitt stall finns en stenbunke. Ca 10 m från stallet. Igår eldade gubben sly och skit nere i stenhögen. 10 m från stallet alltså. Han själv var inte där. Han tuttade på, sen åkte han hem. Då dottern kom från skolbussen såg hon röken och fick panik. Stallet brinner!! Hon kastede ryggsäcken och sprang som en galning hemåt. På vägen ringde hon mig (som var 6 mil hemifrån mitt i en föreläsning). Skrek i mobilen att "Det brinner mamma!!!!" När hon nådde fram till stallet såg hon att det bara var en rishög i stengärdet som brann. Jag fick lugnat henne i telefonen (jag var då helt uppskärrad själv, jag fattade inte riktigt hur det var på hennes beskrivning). Sa till henne att dra ut vattenslangen och att ställa sig på vägen och släcka elden så kommer jag hem omedelbart. Om det behövdes får hon ringa en bekant som bor ett kvarter bort och som är hemma samt brandkåren.

När jag kom hem hittade jag en stor hög aska i stengärdet, samt några stora grenar som fortfarande brann med lågor. Jag konstaterade att det inte var någon fara och gick in. Min dotter satt inomhus och var ledsen. Berätta allt sa jag. Jo, hon var skiträdd när hon såg hur det brann, men drog fram vattenslangen som jag sa åt henne. Hon började spruta vatten på elden och efterr en stund kom bonden i sin traktor med mer ris. Han blev skitarg och skällde ut henne rejält för att hon höll på att släcka.

Det är en gammal, otrevlig gubbe som INTE kan prata med barn utan mest skäller, så jag kan tänka mig vad han sagt. Jag ringde honom igår och försökte snacka om det här, men icke. Idag eldar han där ute igen.

Det är fuktigt i marken men det är INTE vindstilla, och jag tycker att det är förbannat vårdslöst och onödigt att han eldar där. Han har gott om plats på sin mark.

Vad kan jag göra?

Sv: Att elda skit

Du kan göra 2 saker.

1. Ringa till brandkåren (Inte 112 då utan ickebrådskande till stationen)
Om det finn risk att stallet kan skadas av röken eller börja brinna från flygande gnistor, så kan de ålägga din granne att släcka samt ge honom förbud att elda inom en säkerhetszoon från ditt stall.

2. Ringa miljökontoret.
Grannar får inte utsätta varandra för olägenhet.
Rök över stallet är olägenhet.
De kan förbjuda honom att elda av sanitära skäl.
Det kan heta Miljö och hälsa eller miljöjouren i din kommun.

Klart är att din granne inte har stöd i lagen att göra som han gör och att du har stöd att få vara fredad.

Lycka till!

Iom att du bor granne med en jordbruksfastighet så får du nog acceptera att han eldar där han eldar. Men han är ändå skyldig att hålla sig ajour med om det råder eldningsförbud eller inte.

Nej man får inte elda hur som helst på en jordbruksfastighet heller.

Jag har en jordbruksfastighet och fick dessa svar när jag ville elda skräp och ringte till en "eldningsjour" som finns i vår kommun.

Det får inte vara brandrisk och det får inte störa grannarna.
På en jordbruksfastighet så anses det att man har tillräcklig yta för att placera eldning av ris så att det inte skall störa grannarna.
Och är inte ytan tillräckligt stor, ja då så får man inte elda om grannarna blir störda.

Man får göra mycket på jordbruksfastigheter som man inte får göra på en villatomt.
Men det finns gränser även där.

Ring brandkåren i din kommun!
Om han eldar där det finns risk för att din egendom tar skada så borde han inte få elda där .
Sen kan man ju tycka att även en gammal gubbstrutt borde ha en uns sunt förnuft :mad: .
Vad hade hänt om stallet brunnit ner och djuren blivit skadade?

Gubbskrälle!

Jag har själv en jordbruksfastighet och det kvittar, jag får inte uppföra mig hur som helst där heller.

Gubbskrället ställer sig 700 m från sitt eget stall och 10 m från mitt och eldar. Ok att slyn var rensad från en plats närmare mitt stall änn hans, men han körde runt det på traktorn så något större merjobb hade det knappast medfört.

Senast ändrad:

Tror faktiskt det finns regler om avstånd från fastighet/hus. Nu är jag inte hundra, men minst 15 meter från byggnad ska det vara, mao om det bara var 10 meter från stallet så gjorde han fel.

Jag undrar mest över om man verkligen får tutta på och sedan bara köra därifrån utan att ha elden under uppsikt? Finns det inte någon regel om att så länge det finns lågor så får man inte lämna? Har för mig att jag hört nåt sånt någon gång.

Att han dessutom skäller ut dottern för att hon släcker är bara så dumt. Lämnar han elden så tycker jag att han får skylla sig själv. Hon gjorde bara vad hon skulle göra.

Snuffsan skrev:
Jag har själv en jordbruksfastighet och det kvittar, jag får inte uppföra mig hur som helst där heller.

Gubbskrället ställer sig 700 m från sitt eget stall och 10 m från mitt och eldar. Ok att slyn var rensad från en plats närmare mitt stall änn hans, men han körde runt det på traktorn så något större merjobb hade det knappast medfört.

Men om han nu eldar 10m ifrån ditt stall så brukar det ju iaf bli 5m långa lågor av en rishög och om vinden ligger på så borde du ju iaf ha fått svarta eller brända väggar på din stallvägg. Detta borde ju kunna räcka för en polisanmälan. Dessutom kan du ju kräva skadestånd av honom för att återställa stallväggarna. Som jag uppfattar så har han ju eldat där tidigare och varför har du då inte gjort en anmälan, inte ens nu. För du måste ju hindra att stallet tar eld.

Jag var för skojs skull inne på vår kommuns hemsida och kollade vad son stod i föreskrifterna. Där stod det kort o gott att man inom detaljplanelagt område får elda löv,ris kvistar tiden 15-30 april samt 15-31 oktober om det kan ske utan väsentlig olägenhet. Däremot stod det inget om hur nära en markgräns man får elda. Däremot hittar jag inga restriktioner förutom att det inte får blåsa mer än 8 sekundmeter, för icke detaljplanelagt område så vida det inte råder allmänt eldningsförbud. Bor du på landet får du väl stå ut med eldandet såvida inte eran kommun har andra regler.

Senast ändrad:

Eeh? Var fick du det ifrån? Han har inte eldat där innan. Och hur höga lågor det var har jag ingen aning om eftersom jag inte var hemma.

Det är inte eldningsförbud här.

"Bor du på landet får du väl stå ut med eldandet" Varför det? Det var för att få fakta jag skrev tråden.

Man får inte elda utan att ha fått tillstånd från räddningstjänsten vid varje enskilt tillfälle. I min kommun ringer jag till räddningstjänsten och frågar om det är ok att elda den dagen. Får svar "Ja" om vädret är ok och det inte råder eldningsförbud. Dock får man inte elda utan att ha ringt först och de frågar ibland även på vilken typ av mark jag tänker elda, dvs gräsbevuxen, stubb eller plöjd.

Jag skulle ha kollat med räddningstjänsten om han har frågat dem och även ringt Miljö- och hälsa!

Det ska finnas ett rekommenderat avstånd på 75 meter från stall när man eldar skräp/halm etc. Detta för att stall innehåller hö och halm som är extremt lättantändligt.

Enligt brandkåren när jag gick på brandskyddskurs i våras.

Dvs denna bonde åker på att betala branskårens utryckningsavgift om han inte har tillstånd till skräpeldningen (vilket krävs om det gäller större mängder tex ris..eller mer än 20 -30 små halmbalar på en gång). Och eller om han eldar på ett brandfarligt sätt dvs nära ert hus/stall.

Han får inte heller tända på och sedan lämna elden, den ska övervakas.

Idag kostar det ca 5000:- att få ut brandkåren och om er dotter ringt för att hon trodde att det brann i stallet så hade alltså bonden fått betala för detta.

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama