att ej ge mineraler/kraftfoder till dräktig häst?

Hogstorp

Trådstartare
en av mina grannar har ställt sitt dräktiga sto vind för våg i en lösdriftshage tillsammans med någa andra hästar.
hästarna får enbart hösilage och vatten. ingenting annat.
så har det varit sedan dess att stoets ägare flyttade långt hemifrån (ca.50 mil). nu matas hästarna enbart av stoets ägares föräldrar som då bara ger hösilage.
hela stoets dräktighet har varit så och kommer så förbli.
antar att detta inte alls är bra??
är det någon som vet vilka konsekvenserna blir, för stoet och fölet?
har försökt länga att förklara för hennes föräldrar att ett dräktigt sto måste ha mineraler och kraftfoder, men de förstår inte...
usch o fy =(

Sv: att ej ge mineraler/kraftfoder till dräktig häst?

Om silaget är tillräckligt bra så kanske det räcker?! Det beror ju mycket på vad för häst det är och inte minst värdena i grovfodret.

Har bekanta som fick in silage till förra året med ca 11 MJ / 80 g smb rp per kilo, och ganska torrt. Bra mineralvärden också, och inga problem att fodra dräktiga islandsston med det.

Jag har under hela vintern fram till nu bara gett mitt dräktiga sto silage. (och lite betfor för att ha nåt i krubban när de andra får). Det beror ju helt på värdena i ensilaget, men ofta brukar det behövas kraftfoder de sista dräktighetsmånaderna. På vilket sätt menar du att hästarna står vind för våg i hagen?

med vind för våg menar jag att ingen tar hand om den, ingen borstar den ingen motionerar den osv. får hoppas att hovslagaren kommer ibland, fast den har ju inga skor så..
och det är ett halvblod...
står på lösdrift med ett vindskjul med stora stora glipor mellan planken, inget täcke osv.
ingen tar hand om den förutom föäldrarna som endast ger den hösilage och vatten...

Mitt sto har inte heller motionerats i vinter, och jag kan inte påstå att jag är jätteflitig med borstningen... :smirk: Åtminstone jag borstar mest för att få en ren häst när jag rider, och när jag ändå kollar igenom dom. Många lösdriftshästar går utan täcke, och så länge det finns ett vindskydd tycker jag det är ok. Du kanske kan fråga grannen om du får sköta om hästarna lite, om du far illa av det?

Att inte ge ett dräktigt sto mineraler och kraftfoder är rena rama vansinnet, det vet alla seriösa uppfödare. Det kommer att påverka fölets skelett och kan leda till alla möjliga fel på benställningen pga mineralbrist. På inte tal om att stoet skall orka dia fölet utan att själv falla ihop, man behöver faktiskt inte gå längre än till gravida kvinnor och se vad de behöver för kost och extra vitamin och mineral tillskott.

Så må jag vara oseriös då. Hellre det än att ge för mycket mineraler, vilket skulle bli fallet om jag gav mitt sto extra tillskott.

Låter som att den får lov att bara vara häst tycker jag ;)

Lillefot skrev:
Att inte ge ett dräktigt sto mineraler och kraftfoder är rena rama vansinnet, det vet alla seriösa uppfödare. Det kommer att påverka fölets skelett och kan leda till alla möjliga fel på benställningen pga mineralbrist. På inte tal om att stoet skall orka dia fölet utan att själv falla ihop, man behöver faktiskt inte gå längre än till gravida kvinnor och se vad de behöver för kost och extra vitamin och mineral tillskott.

MEN om den täcker sitt behov med hjälp av grovfodret så behövs inget extra. Man behöver ju lixom inte bara ge mineraler och kraftfoder "för att". Tillägg för dräktighet sker först i månad 8 så innan behöver den "bara" underhållsbehovet.
Hur många hästägare i sverige överutfodrar inte sina hästar med mineraler? Vi bidrar nog rätt fint med övergödningen...:angel:

Jag tycker faktiskt man ska ställa ut saltsten och mineralbalja så de har att ta vid behov. Hästarna har rätt till ett bra lösdriftsställe med torr liggplats. Har de det inte är det bara att anmäla till miljö o hälsa för inspektion. jag skulle göra det om jag vore osäker på att allt är som det ska vara. Bättre någon kommer o kollar än hästarna far illa.

Lillefot skrev:
Hu vilken oseriös uppfödrare jag är då. Mitt ensilage har allt som stona behöver i sig men då man är lite vek i hjärtat så får även de en skopa betfor när de andra hästarna i stallet får. Det enda jag tillför är tokosel och ADE vit.
Ta reda på vilket värde det är i grovfodret innan ni skriker er hesa över andra människor!

Vi kanske kan bilda en egen förening; "Oseriösa uppfödare som vägrar överutfodra sina hästar med mineraler".... ;) Fast det blir svårt att förkorta. :D

OUUM= Oseriös uppfödare utan mineraler :D

Welsh skrev:
Ta reda på vilket värde det är i grovfodret innan ni skriker er hesa över andra människor!
:bow: klokt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 393
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 235
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 781
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar