Har aldrig dykt på det sättet även om jag kulle vilja prova på.
Men kan dra en parallell till höjdarbete - hör till dem som inte har papper på det, då det inte var och är några absoluta krav än så länge utan "nödvändig kännedom".
Har jobbat själv som klättrare - inte bara som ensam klättrare utan helt själv på arbetsplatsen, enda sällskapet någon grannes instängda hund. Det är inte då jag varit rädd för min egen eller andras säkerhet.
Har jobbat med andra klättrare - men har sållat hårt. En och annan av de som har utbildning och papper är de som har antingen tagit onödiga risker och genvägar (mångårig erfarenhet) eller helt enkelt slarvat av ren dumhet (inte så erfaren, men vägrade lyssna).
Av de som liksom jag lärt oss mycket av jobbet och dess villkor på egen hand har det varit lätt att komma överens om vilka saker vi inte gör om vi ska jobba ihop. Det kan handla om allt från vilka förankringspunkter som väljs till om det är acceptabelt att sträcka handsågen förbi livlinorna (inte - klättra ner för helvete).
Ett papper eller en plastbit säger väldigt lite - vederbörande har lyckats få rätten till den, det är sant, men om den har förstånd nog att använda den kunskapen är det värre med.
McGyver kan nog veta hur det ska vara, och om där blir krav på att ta det förbannade certet för att göra nåt uppdrag så görs nog det med.