Att dricka inför barnen

Sv: Att dricka inför barnen

jag tycker att man gott kan dela på en flaska vin på nån speciell helg eller typ nyår eller så.
Delar man på en flarra varje helg tycker jag att det är för mycket faktiskt.

Varför tycker du att det är fel?

För många (däribland mig) hör gott vin och god öl till den goda helgmaten. Det betyder verkligen inga mängder - en halv flaska vin per vecka är något som de allra flesta vuxna personer kan dricka utan att det märks på dem, och det är mindre än hälften av den dos som ses som gränsen för "ofarligt" drickande av forskare (9 enheter alkohol/vecka för kvinnor, 14 enheter/vecka för män).

Jag tror inte barn tar någon skada av föräldrar som dricker måttligt och inte blir dyngraka. Jag dricker dock inte när jag ammar (och inte vid graviditet), provade smutta på sambons ölglas för ett tag sedan men det kändes helt enkelt inte bra.

Jag brukar undra vad de som är totalt svartvita ang. diskussionen barn/alkohol egentligen har för erfarenheter i bagaget. Har de bara rört sig i kretsar där folk dricker sig redlösa varje gång?

Men det fanns väl ingenting i mitt inlägg som talade om lättillgänglighet? Jag skrev om öppenhet. Vi fick knappast lättare tag på alkohol bara för att mina föräldrar inte stoppade huvudet i sanden utan fattade att festa gör en 16-17 åring om den vill, med eller utan förstånd.

Kanske har jag haft tur som kommit från en familj där det funnits normala spärrar runt alkohol så jag inte hamnade i den sitts som dina kompisar.

KL

Hur ska ungdommar kunna lära sig hantera alkohol om den hålls "hemlig" från början och inga förebilder att gå efter och så vipps fyller de 18 och då är det fritt fram :confused:

Mig veterligen hänvisade jag inte till ditt inlägg heller när jag skrev det utan det var mer en allmän kommentar kring alkohol och ungdommar som tråden handlade om. Ett "KL" mellan det som var en kommentar på det du skrev och det om tillgängligheten hade väl möjligen kunnats peta in men jag trodde (felaktigt) att det inte behövdes. Jag menade inte att det du skrev var fel, utan bara ville berätta att jag har andra erfarenheter.

KL
Eftersom det inte tycks finnas någon bevisad väg som är rätt eller fungerar bäst att gå så hoppas jag att det inte blir något förbud.

Hur ska ungdommar kunna lära sig hantera alkohol om den hålls "hemlig" från början och inga förebilder att gå efter och så vipps fyller de 18 och då är det fritt fram :confused:

Det är väl där problemet ligger. De flesta vuxna klarar av att vara goda förebilder och dricka "lagom" men tyvärr finns det de som inte kan sluta i tid. Jag håller med att det blir galet som du skriver och det känns som fel väg att gå att införa ett förbud när den stora massan inte har problem.

*kl*

Jag tror mängden har mindre betydelse än hur personen som berusad uppför sig, en person som blir agressiv, högljudd eller gråtmild är nog värre för ett barn än en glad person som vinglar.

Mina föräldrar drack måttligt men oftast vin till maten på helgen och sen kanske en whisky, jag såg dem sällan berusade, men minns en gång när de kom hem från en fest och pappa var riktigt på lyset och slutade på toa med Ulrik..
Jag var runt 7-8 år och kommer ihåg att Mamma sa att pappa var för full och sen var det inget mer med den saken, jag blev varken rädd eller oroad.

Men jag vet oxå när de hade fest och det var någon kompis till dem med som vart lekfull när de drack och hade då lite svårt att avgöra vad som var okey och hur långt man kunde gå, det var kul att bli hissad i luften ett par gånger, men ju mer de drack desto mer obehaglig kändes det och de hade svårt att ha koll, då brukade jag dra mig undan.

Annars har jag mysiga barndoms minnen när föräldrarna hade fest och vi barn fick vara med och det var glad stämmning och alla skrattade, oftast fick man somna i soffan efter att ha kollat på någon bra film med andra barn.

Kontentan är att trots att mina föräldrar drack och hade fest ibland, så är det inget jag känner att jag tog skada av, det är mer glada minninen av trevlig stämning och skrattande glada människor.

Därmed då naturligtvis inte sagt att man ska supa sig raklång med barn, utan bara min syn och minna minnen :)

Varför blir alltid detta en "vuxenfråga" mellan vuxna som vill hävda att de minsann inte brydde sig om påverkade personer när de var små för 30-60 år sedan?
Det kryllar av barn som uttrycker oro, varför kan inte frågan stanna i deras rum, där de är huvudpersoner?

Något annat det kryllar av är människor som inte känner till vilken grad de är onyktra/berusade/fulla och brännpunkten i allt detta är att många (?) barn reagerar negativt (?) redan vid små förändringar i beteendet.

Isåfall svarade du fel person eftersom jag som liten, trots att mina föräldrar aldrig blev riktigt fulla, tyckte det var obehagligt med bara salongsberusade människor. Speciellt män. Jag tror ändå att det kan bli tokigt med ett förbud.

Men visst, barns oro och problem skall tas på allvar. För att få igenom detta förlag lär de ju göra noga undersökningar och gå mot hårt motstånd.

Jag tycker det är för ofta bara, sen struntar jag ju i om nån forskare säger att det är ok ;)
I mina ögon är det lagom att dela en flaska vin en eller max två gånger i månaden.

Fast det skulle faktiskt vara bra att höra din motivering till varför du tycker det är ok att dricka en halv flaska vin varannan helg men inte varje, var ligger skillnaden? För ofta för vad ? =)

Jag har nog inget riktigt bra svar haha.
Jag själv tycker inte att det är speciellt gott med vin till maten, ett glas läsk är minst lika gott.
Så jag tycker det känns onödigt, och har man verkligen koll på om man dricker just för att det är gott eller som tex hjälp att slappna av en fredagkväll efter en jobbvecla? Kan man märka skillnaden själv? Osv osv :)
Men jag är ju medveten om att man tycker olika när det gäller alkoholkonsumtion och jag prackar inte på någon mina åsikter heller.

När jag läste ditt inlägg, blev jag oerhört nyfiken på - om det sades något hur denna lag i s f skulle följas upp? Och av vem/vilka?

För min egen del, gillar jag inte alls att dricka i barns närvaro och gör det därför inte. Har egentligen aldrig funderat på varför, men jag har börjat att försöka analysera lite nu, när jag själv fått en egen liten "dott" som i dagarna fyllde sex månader.

Jag har fått min beskärda del av att vara barn och se vuxna berusade. Det har säkerligen med saken att göra. Upplevelser och tankar från då färgar möjligen av mitt tankesätt. Sedan är jag sedan en tid tillbaka inte alls intresserad av droger överhuvudtaget. Det påverkar möjligen också att jag inte ens tänkt tanken på om jag ska eller inte ska dricka alkohol inför min dotter. Därför är tråden väldigt intressant.

Det är viktigt att diskutera gällande ämnet med sina barn, precis som med allt annat som de kan stå inför när den tiden är kommen. Dock anser jag nog att det är lite i överkant att mena som jag hör en del ibland nämner; att det är viktigt för barn att få se att man kan dricka kontrollerat t ex vin till mat. Hur tänker man då? Alla vuxna dricker inte alkohol.

Dock anser jag nog att det är lite i överkant att mena som jag hör en del ibland nämner; att det är viktigt för barn att få se att man kan dricka kontrollerat t ex vin till mat. Hur tänker man då? Alla vuxna dricker inte alkohol
.

Jag tycker nästan att du svarar på frågan själv innan du ställer den. Att man KAN dricka vin till maten utan att bli full eller otrevlig mm. Jag tänker att det är väl bra att visa att alkohol ska hanteras rätt och aktsamt. Precis som med mycket annat så missbrukas det fel så blir det fel. Men att dricka vin till maten ibland är inte missbruk. Nu menade i alla fall inte jag med mitt förra inlägg att "Pelle" ska sättas till bords och mamma och pappa ska visa såhär dricker man och att det på något vis skulle vara obligatoriskt i barnuppfostran. Jag menade att för de som kan dricka på ett normalt sätt inför sina barn och gör det ibland också visar något som faktiskt inte bara är negativt.

Tas den fungerande sidan av alkohol bort och den andra sidan bara blir presenterad så blir ju kontentan "Alla dricker förmycket alkohol, blir fulla, det är alltid missbruk med alkohol, alla som dricker spårar ur. Alkohol är alltid fel och dumt och något som man ska passa sig för.

*KL*

Jag kan verkligen inte förstå varför ett skötsamt och normalt alkoholdrickande skall gömmas? Ska ett glas öl eller vin vara något som ska smusslas med?

I princip allt kan ju bli farligt och fel i fel mängd i fel händer. De allra flesta människor kan faktiskt sina spärrar och har kontroll. Dock inte alla. Och har man då den självinsikten att inte dricka om man inte hanterar det nått vidare så är det ju jättebra.

Någon skrev att man kunde dricka läsk till maten och vist kan man göra det om man tycker det är gott. Själv avskyr jag allt sött. Så det blir alltid vatten till maten men om jag vill ha något annat så blir det vin ibland. Då väljs vinet ut till att passa jusst den maträtten. Allt för att smaker ska matcha och harmonera och lyftas fram. Det gör knappast cola eller cider för mig. Jag tror inte vår son uppfattar mig eller situationen obehaglig på något vis för att jag tar det där glaset till maten eller sambon en öl ibland. Och jag hoppas inte att jag uppfattas som en dålig förälder för att jag gör så.

Mvh Voff

Senast ändrad av en moderator:

Jag hänger inte riktigt med på allt i ditt svar, men ....

Ja, det är klart bra att, om det kommer på tapeten, att prata om hantering av alkohol - och också andra droger som faktiskt florerar i samhället. Det som jag menar, är just - att jag tycker det låter lite dumt ibland (ganska ofta) när människor säger "att man ska visa barnen att man kan dricka normalt. Känns lite överflödigt eftersom det känns lite väl konstlat - jag ser faktiskt den bild av beskrivningen som du målar upp. :grin:

Att dricka inför sina barn, normalt - för att visa att det inte bara är negativt. Tja ja, jag vet inte. Är det verkligen bevisat någonstans att det annars går fel för barnen? *funderar*

För mig handlar det nog inte så mycket om att "gömma att man dricker" - men jag ogillar helt enkelt att dricka i barns närvaro. Jag ser inget problem (om det nu fortsätter vara så) i mitt barns framtida liv för att jag fortsätter att inte dricka alls eller om jag dricker igen och då inte i hennes närvaro. Man kan diskutera sådant utan att praktisera det för henne.

Senast ändrad:

Jag är själv ett barn som är uppvuxet med oändligt med alkohol i min direkta närvaro. Jag kan väl säga att första 20 åren under alla högtider så var det fulla (krypande, drägglande, skelande) människor omkring mig. Dessutom ska sådant alltid urarta till; slagsmål, gap och skrik, missförstånd, klängande eller avståndstagande ifrån barn (och övriga på samma ställe!).

Själv får jag erkänna att jag tagit stor skada av det. Jag har aldrig druckit en enda nubbe med mina släktingar. För jag vet att allt kommer balla ur totalt under kvällen/natten. Jag vill vara i sådant skick att jag kan åka bil (eller förr, GÅ hem) om jag tyckte situationen blev obehaglig. Dessutom vill jag vara i stånd att ta hand om någon annan om det uppstår några personskador. Vi har dessutom allt som oftast haft småbarn med på dessa "familjetraditioner". Och ingen annan än en själv har varit körbar. Kanske inte "hela världen" om man bor i ett civiliserat område. Men vi firade alltid mitt ute i djungeln hos mormor och morfar. 8 mil enkel resa till akuten.

Samtidigt så har jag också märkt att det beror så klart på mängden alkohol i samband med vilken person som förtär den. Vissa människor kan dricka en flaska vin och vara lite berusade. Medans andra inte klarar av 2 glas vin utan att bete sig odrägligt. Så att dra någon direkt gräns på mängd går ju överhuvudtaget inte.

Min mamma och mormor är personer som aldrig kunnat dricka normalt någonsin. En öl blir rätt som det är 20 öl. Däremot om min pappa drack samma mängder var han inte alls lika "otrevlig" och underlig som mamma och mormor. Honom var jag aldrig otrygg med eller kände en olustig situation.

Självklart ska föräldrar få ta sig ett par glas vin. Självklart ska föräldrar få vara berusade. Men inte till den mängd att dom inte ens kan hålla sig själva upprätta, klä av sig, äta eller titta ordentligt.

Själv föredrar jag att dricka väldigt sällan. Och som sagt, aldrig med mina släktingar. Dricker jag så gör jag det i sällskap med vänner och där känns det lättare med fulla människor på något konstigt vis. Blir inte alls samma stämning som på våra släktfester. Kanske för att mina vänner inte heller har några problem med alkohol och inte blir några monster av detta.

Idag på våra familjemiddagar är jag spiknykter fortfarande. Och får varenda gång en otrygg känsla så fort en öl öppnas. För jag vet åt vilket håll det ska barka hän åt.

Allt skadar i för stora mängder såklart.

Visst kan man prata om det men det är ju välkänt att barn gör som sina föräldrar gör, inte alltid som de säger.

Så kan det ju vara. Men inte ska jag väl behöva dricka inför min dotter bara för att hon ska lära sig att dricka normalt?

*kl

Att dricka ett glas vin/öl till maten som förälder tycker jag inget illa om. Men jag tycker det är direkt olämpligt och oansvarigt att vara full inför sina barn. Det känns mer okej om det är tonåringar det handlar om, har haft vänner som när de var i övre tonåren var med och festade med familjen och släkten och tyckte att det bara var kul, men jag själv skulle aldrig vilja göra det.

När jag var liten minns jag en specifik händelse otroligt väl och känner fortfarande starkt obehag när jag tänker på det. Min pappa blev väldigt full och sa en hel del olämpliga och sårande saker som ett barn inte ska behöva höra. Jag har aldrig haft något bra förhållande till honom och det blev inte bättre då direkt... Han dricker sparsamt sen dess (eller öl varje dag men bara folköl) och jag har alltid kännt starkt obehag varje gång han druckit minsta droppe starkare än det i min närhet.
Han själv minns säkert inte ens händelsen och tror således inte att han gjort någon skada alls.

Även utan personlig koppling minns jag att jag kände obehag när vuxna var fulla (alltså även innan det hände), jag var faktiskt rädd och kände mig väldigt otrygg. Så att min mamma aldrig druckit sig minsta berusad i min närhet är jag väldigt tacksam för, jag har iaf haft någon. Mina ev framtida barn kommer aldrig behöva se mig berusad, och jag vill ha en man som har samma inställning. Festa kan man göra när man har barnvakt om det nu är så viktigt...

För mig är julafton barnens dag och då vill jag inte att man dricker. Nyårsafton däremot är det helt okej! För mig är nyår lite mer "skumpa"! (I måttliga mängder, simmiga människor tackar jag nej till när barnen är med och små, de växer ju och blir äldre :) )

Så kan det ju vara. Men inte ska jag väl behöva dricka inför min dotter bara för att hon ska lära sig att dricka normalt?

Det är ju exakt det jag skriver i mitt andra inlägg att man klart inte behöver göra.

Vad jag försöker utrycka är att jag tycker folk ska sluta och kladra de som dricker normalt inför sina barn. För att se ett nomalt drickande kan faktiskt vara vettigt att se. Sen om du inte dricker så får väl du presentera alkoholen med allt vad den medför på ditt vis för din dotter. men det är väl inte så underligt att får man se ett normalt konsumerande av alkohol från hemmet så blir det inte märkvärdigare än något annat.

Liknande trådar

Äldre Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
18 647
Senast: Skorpion76
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 436
Senast: Petruska
·
G
  • Låst
Övr. Barn Känns som jag sprutar fram nya trådar här varje dag - märks det att jag har en viss oro inför att gå in i barnverkstaden...? :p Att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 178
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar