Orsaker att inte dricka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Orsaker att inte dricka

Klokt inlägg!!! :bow:

Till och med som uppenbart gravid har jag suttit på fester och fått försvara mig varför jag inte dricker sprit. :( Det är tydligen så otroligt provocerande för en del människor. Kommentarer som:
- "Barnet kan faktiskt få hjärnskador vid förlossningen också". - "Man kan inte försäkra sig mot allt..." :eek:
Det där tycker jag är så tragiskt, när det nu finns dokumenterade samband mellan alkoholintag under graviditet och skador på fostret. Men spriten är ju helig i Sverige och om man inte dricker bemöts man med misstänksamhet och skepsism. Jag var helnykter fram till jag var 27 och flippade sen loss under studentiden. Nu dricker jag mycket sparsamt och mycket sällan när jag går ut eller går hem till andra. Jag bemöts mycket underligt. Trots att jag aldrig aldrig haft åsikter om andras drickandde, aldrig propagerat för nykterhet aldrig visat minsta tecken på att jag skulle tycka det är fel att dricka (vilket jag verkligen inte tycker, det är bara det att JAG vill inte dricka), men tydligen är jag provocerande ändå.

Nä nu ska jag sluta kapa Garpens tråd.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Något som faktiskt kunde ha varit sant är att du var på värsta dunderfesten förra helgen och du blev så kanon att du inte ens kan lukta på sprit utan att middagen kommer upp! Då pressar de säkert inte på mer...;)
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Hi hi, jag det imponerar nog...kan ju köra med "Nej tack jag går på antabus" också.:D ;)
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Krims skrev:
Jag förstår bara inte varför alkohol är så otroligt viktigt. Varför det anses oartigt att inte vilja förgifta sin kropp. Tänk om man resonerade likadant med kokain eller hasch? "Na nä jag knarkar ju inte egentligen men det anses ju oartigt att inte snorta in en sträng"
:bow: :bow: Jag har lite samma argument emot rökning, iom att andra än rökaren så ofta drabbas av passiv rökning. Typ att nån sitter och tar arsenik och sen tvingar i de omkringvarande lite också på samma gång. :eek:
Det där tycker jag är så tragiskt, när det nu finns dokumenterade samband mellan alkoholintag under graviditet och skador på fostret. Men spriten är ju helig i Sverige och om man inte dricker bemöts man med misstänksamhet och skepsism. Jag var helnykter fram till jag var 27 och flippade sen loss under studentiden. Nu dricker jag mycket sparsamt och mycket sällan när jag går ut eller går hem till andra. Jag bemöts mycket underligt. Trots att jag aldrig aldrig haft åsikter om andras drickandde, aldrig propagerat för nykterhet aldrig visat minsta tecken på att jag skulle tycka det är fel att dricka (vilket jag verkligen inte tycker, det är bara det att JAG vill inte dricka), men tydligen är jag provocerande ändå.
Krims, är du jag? :D
Var nyss på en möhippa där alla drack rätt friskt. Utom jag och chauffören. Och jag är VERKLIGEN INTE gravid. Men jag vill inte dricka sprit. Tycker inte det är gott och tycker inte att det är trevligt heller. Jag känner att min kropp inte mår bra. Jag sågs nog nästan som en störig typ, tror jag. Jag kan liksom inte tycka att det skulle vara smart att dricka bara för att dricka. What's the point??? Jag skulle inte haft en roligare möhippa bara för att jag hade druckit alkohol. F ö slutade möhippan abrupt iom att värdinnan började kräkas omkring kl 22, och gick och la sig. Vi andra samlade våra pinaler och drog... :D
Typ en eller två ggr/år kan jag dricka rödvin till maten. Special occation, typ. Och då känns det helt ok. I övrigt kör jag med renat vatten, hemgjord saft, osockrad juice, eller koffeinfritt te.
Usch vilken hemsk människa jag är, nu kan ju folk aldrig räkna ut om jag är gravid eller inte. :devil: :angel:
När jag gjorde väldigt mycket Qigong-liknande energiövningar bad jag t o m om alkoholfritt nattvardsvin vid ett tillfälle. :D DÅ var jag en besvärlig människa. :rofl: :rofl:
Så jag vet inte. Jag skulle eventuellt även neka en sällskapsdrink även om jag inte var gravid, och även om det skulle anses oartigt. Och då skulle jag inte ha nån lust att komma med förklaringar. Vill jag inte ha så vill jag inte ha.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Gör som jag, tacka nej då och då. "Nej, tack, jag känner inte dör det just idag". Det gör att folk inte förväntar sig att jag "ska" dricka jämt.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Jag får ofta migrän-huvudvärk av sprit och kan bara dricka en begränsad mängd av det annars mår jag skit hela dagen efter. När jag förklarat detta för folk förstår alla och ingen tycker att det är konstigt att jag avstår. Möjligtvis kan de tycka att det är tråkigt.

I ditt fall så är det ju extra viktigt att "inte ha migrän" dagen efter eftersom du inte kan vara sängliggande en hel dag på en utlandsresa.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Men jag vill inte dricka sprit. Tycker inte det är gott och tycker inte att det är trevligt heller. Jag känner att min kropp inte mår bra. Jag sågs nog nästan som en störig typ, tror jag. Jag kan liksom inte tycka att det skulle vara smart att dricka bara för att dricka. What's the point???

Som student kan jag tala om att det är svårt att lära känna folk om man har dina åsikter - jag delar dem nämligen. Det är ASTRIST att förklara "Jag gillar helt enkelt inte alkohol" i tid och otid. Det är jätteprovocerande för andra att höra, tydligen, för jag ska ifrågasättas å det grövsta. Jag har redan blivit kallad "tråkig" och fått höra att jag "går miste om allt det roliga" bara för att jag väljer att bli fnittrig på hallonsoda istället. GAH.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Som student kan jag tala om att det är svårt att lära känna folk om man har dina åsikter - jag delar dem nämligen. Det är ASTRIST att förklara "Jag gillar helt enkelt inte alkohol" i tid och otid. Det är jätteprovocerande för andra att höra, tydligen, för jag ska ifrågasättas å det grövsta. Jag har redan blivit kallad "tråkig" och fått höra att jag "går miste om allt det roliga" bara för att jag väljer att bli fnittrig på hallonsoda istället. GAH.

Håller med både dig och dressyrtant. Är också student och många gånger när jag sagt "Nej, tack, jag tar hellre något alkoholfritt" och lungt förklarat (efter att fått frågan varför jag inte dricker) att jag personligen är emot alkohol har folk i sällskapet utbrusit "Jaså, men du måste respektera att jag dricker!!!". Eh, något annat har jag ju inte påstått. Alternativt så har folk försiktigt och mycket omständigt börjat fråga om någon av mina föräldrar eller jag själv haft några missbrukarproblem.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Mmm det tycks vara väldigt provocerande, har jag också märkt. Som om man beskyller andra bara för att man själv gör ett aktivt val, eller nåt. Men det är ju inte det det är frågan om, utan bara att jag väljer att inte dricka och de andra väljer att dricka.

Visst, ibland kan jag tycka att folk är töntiga när de är fulla och att det är korkat att förgifta sin kropp och försvaga sig som individ på det sättet, men det skulle jag nog aldrig säga tror jag. Det är ju som att be om en knytnäve i ögat. (Japp, jag erkänner att jag kan tänka såhär.)

Och dessutom hör det inte till mig vilka val andra gör.
Jag är inte ansvarig för andra, bara för mig själv.

Jag har upptäckt samma fenomen i andra sammanhang också. T ex man hittar en ny tränare som har massor att ge just åt mig. Och så säger man till andra att man är så nöjd och lycklig. Då hör de inte alls att jag säger att JAG är NÖJD, utan de tror att jag sa "du rider helt fel och plågar din häst eftersom du inte tränar för samma tränare". :smirk: Mycket märkligt hur budskapet förvrängs ibland. :smirk:
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Ett vänligt Nejtack, (jag tar hellre lite juice/mineralvatten/te) varför skulle det vara oartigt?
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Ett vänligt Nejtack, (jag tar hellre lite juice/mineralvatten/te) varför skulle det vara oartigt?

Jag håller med. Uppbackat med "nej tack jag har lite ont i magen" om man erbjuds konjak, whiskey etc efter maten.

/sunshine - som har flugit och farit världen över på representationsresor...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 540
Senast: Mela99
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 517
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp