Orsaker att inte dricka

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Orsaker att inte dricka

Som jägare och jakthundägare kan jag lova att det inte är nåååågon som går på att jag blivit vegetarian!:p
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Och hur långt utbrott av halsfluss ska du ha?

Men allvarligt. Allt det där halsfluss/penicillin/magkatarr etc är så gammalt så det är ingen som kommer tro på det i alla fall, och varför trassla in sig i lögner och stå där som ett fån. Bara tacka nej, du vill inte dricka och du har ingen som helst skyldighet att berätta varför. Visst kommer folk spekulera, men det gör de även om du skyller på halsfluss, det är bara gravida som går på partaj med "halsfluss".

Jag har nyligen nästan helt slutat med alkohol, mest pga en förändring i min egen attityd igångkickad av Benny Haags pjäs "Inte mer än fullt tack". Jag är inte gravid och jag vet att en del spekulerar, men som sagt det gör de ändå. Har man suttit på" andra sidan" så vet man hur snabbt snacket går, trots läkarintyg och äkta penicillinburkar.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Bara en personlig undran: Kan du inte bara säga att ni försöker skaffa barn, och därför vill undvika alkoholen? Eller vill du inte vara i riskzonen att bli utfrågad om något? Chansen finns ju att man varenda gång man träffar folket sen får frågan "Hur går det då?", och det kan jag tänka mig kan vara lite tjatigt..... Eller vill du hålla det hemligt så länge som möjligt?

(en inflikning, inte riktat mot dig personligen: Varför är det tabu att berätta om sin graviditet innan en viss tid har gått? Jag vet att det är för missfallsrisken, men vore det inte skönare då att omgivningen vet om att man varit gravid om det hemska skulle hända, så de också är förberedda på att kunna stötta och hjälpa?)

Hmmm.... annars tycker jag att den vita lögnen om magkatarr känns bättre än den om penicillin. Fast då får man ju se till att undvika att äta massa starka saker på matbordet, kan ju verka lite suspekt... ;)

Och som någon ovan sa: det KAN ju ta flera år innan man blir gravid, och att hålla sig ifrån välsmakande alkohol så länge kan ju vara onödigt :d
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Fast det handlar som sagt inte om att gå på partaj, för det förstår jag att man inte gör med halsfluss. det här handlar mer om representationsdrickande, eller vad jag ska kalla det. Finare middag, eller diskussion över lite whiskey vid brasan på kvällen. Och det kan man ju visst vara med på trots halsfluss.

Ska man sedan vara fördomsfull så är det enbart män jag kommer att umgås med, och förhoppnngsvis misstänker de inte graviditet lika lätt som om det varit kvinnor. (Usch, nu är jag så där fördomsfull som jag inte vill vara.)

Visst har man ingen skyldighet att tala om varför man inte vill ha, men det är sammanhang där det rent av kan verka oartigt att säga nej, så som vid utlandsresan där jag ska visitera hos främmande folk.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Att säga sanningen känns inte aktuell i de här sammanhangen. En av aktiviteterna innefattar en del folk från företaget jag jobbar på, bland annat en chef (inte min egen). Jag vill absolut inte att det ska gå några rykten om min graviditet på företaget innan vi själva har smält det, innan vi berättat det för vänner och föräldrar, och framför allt vill jag att min egen chef ska få reda på det via mig och inte via rykten.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Lättaste är nog (iaf om det gäller dryck efter maten) att tacka ja och sen gå och hålla i sitt glas. Att smutta/läppja på det och vid tillfälle tippa ur lite.

Själv hade jag väl lite tur, bor dels så det är "ok" att ta bilen, eller var på fest där var och en hade med egen dricka. Då fungerade det bra med alkoholfritt vin överhällt i "vanlig" vinflaska. Då vi hade fest hemma bjöd jag gästena ur en flaska och tog själv ur en annan. Gick ut i köket och fyllde på glaset. Var ingen som misstänkte något.


Men som flera andra sagt, det är ingen fara att dricka alkohol i måttlig mängd innan man är gravid, och det vet ni ju inte när det blir än. Fostret och mamman har inget gemensamt blodomlopp förrän i v 9-12 då moderkakan tar över näringstillförseln ifrån Gulkroppen.

Ta det lugnt Garpen, det är ingen idé att oroa sej för sådant som man inte kan påverka! Mitt måtto som jag jobbar på, men visst är det svåååårt... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Orsaker att inte dricka

Tack för ditt inlägg! Nej då, jag oroar mig inte, är bara nyfiken på hur ni andra har löst det! :)
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Ska man sedan vara fördomsfull så är det enbart män jag kommer att umgås med, och förhoppnngsvis misstänker de inte graviditet lika lätt som om det varit kvinnor. (Usch, nu är jag så där fördomsfull som jag inte vill vara.)

Enligt mina erfarenheter så är det nog en nåd att stilla bedja om för dig. Jag har upplevt rakt tvärtemot.

varning gnäll....
Jag förstår bara inte varför alkohol är så otroligt viktigt. Varför det anses oartigt att inte vilja förgifta sin kropp. Tänk om man resonerade likadant med kokain eller hasch? "Na nä jag knarkar ju inte egentligen men det anses ju oartigt att inte snorta in en sträng"
...gnäll slut
 
Sv: Orsaker att inte dricka

*kl*


Är det främmande människor kan man ju bara säga att man inte dricker alkohol, men gärna tar en flaska mineralvatten istället.
De flesta är så pass artiga att de inte ifrågasätter.

Själv är jag en sån som ibland tackar ja, och ibland nej, så att säga: nej tack, jag känner inte för det, skulle inte vara något problem.
Annars får du väl säga att du har en vit månad efter sommarens alla fester, alt. låtsas gå på någon form av diet som gör att du ska undvika alkohol.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Nä, personeligen skulle jag inte tycka det var oartigt, men nu talar vi ( i samband med nämnd utlandsresa) om äldre konservativa män som ser vårt besök som en stor händelse som de kanske t.o.m. tagit fram speciell egenkomponerad dryck till för att visa uppskattningen med vårt besök. Är inget vanligt svenskt hem jag ska besöka, så att säga.

Nåväl, självklart löser det sig, bara funderar lite.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Vit månad och dieter fungerar inte i de sällskap detta gäller, är körs inte med några dieter! :D
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Svårt att förklara när du inte vet sammanhanget...
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Du plågar mig inte! ;) Jag är på Buke för att diskutera!

Tror du ahr svårt att veta sammanhanget då det rör sig om flera olika saker som jag har framför mig under hösten. Ska bli väldigt spännande i alla fall, med eller utan alkohol! :)
 
Sv: Orsaker att inte dricka

Tänkte snarare på utlandsrepresentation, konservativa gubbar, seder och bruk och annat. Vad du personligen ska ha för dig intresserar mig inte så mycket.
Lycka till.
 
Sv: Orsaker att inte dricka

varning gnäll....
Jag förstår bara inte varför alkohol är så otroligt viktigt. Varför det anses oartigt att inte vilja förgifta sin kropp. Tänk om man resonerade likadant med kokain eller hasch? "Na nä jag knarkar ju inte egentligen men det anses ju oartigt att inte snorta in en sträng"
...gnäll slut

Klokt inlägg!!! :bow:

Till och med som uppenbart gravid har jag suttit på fester och fått försvara mig varför jag inte dricker sprit. :( Det är tydligen så otroligt provocerande för en del människor. Kommentarer som:
- "Barnet kan faktiskt få hjärnskador vid förlossningen också". - "Man kan inte försäkra sig mot allt..." :eek:

Hur tänker man?! Med detta resonemang så kan vi ju t ex släppa ut våra barn i trafiken med en gång, för man kan ju inte försäkra sig mot allt hemskt ändå... :crazy:

Har en jättego´kollega som är nykter alkoholist. Honom tjatas det också på om spriten. Han brukar svara att han redan druckit sin ranson... En del förstår piken, andra inte.

Hoppsan! Nu kom jag ifrån ämnet igen. Sorry Garpen! :o
 
Sv: Orsaker att inte dricka

ja det är märkligt hur viktigt det är med spriten för en del, så att de t.o.m. måste dricka under graviditeten, visst inte ovanligt i andra länder. Har en kompis som bott i ett utomeuropeiskt land där många kvinnor både drack och rökte under grav. Hur tänker man då??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 540
Senast: Mela99
·
C
  • Låst
Övr. Barn ...när det gäller alla "regler" när man är gravid? (detta inlägg är lite långt, så hoppa över stycket mellan stjärnorna om ni inte...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 517
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp