Att dricka inför barnen

Q

qrumelur

Lyssnade på ett radioprogram nu på eftermiddagen som fick mig att gapa.
Det är tydligen "Nån" som tycker att det är så skadligt för barn att se sina föräldrar dricka att det vore straffbart, också var det en diskussion om det.

På grund av att jag har en ätstörning som är starkt sammankopplad till alkoholism har jag valt att inte dricka alls sedan ett par år tillbaka.
För mig är det ingen "issue" men nu när vi väntar barn funderar jag jättemycket på det.

När jag växte upp var det vanligt att mina föräldrar tog ett glas vin till maten eller en whiskey på lördagkvällen. Det var snaps till midsommar och julbordet.
Det var aldrig tal om någon fylla utan ett väldigt vuxet och föredömligt sätt, tycker jag så här i efterhand.

Eftersom jag inte dricker så blir det inte att maken heller dricker när det bara är vi två. Det här har jag funderat jättemycket på och just det här med att föregå med gott exempel....

Tror ni att det är viktigt eller ska barn inte alls vara "upp-i" människor som förtär alkohol?

Sv: Att dricka inför barnen

Det här brukar diskuteras lite då och då här på Buke, gärna i samband med julfirandet och det här med "en vit jul".

Min personliga åsikt är att barn inte tar skada av att se vuxna dricka på en normalnivå. Riktigt supande är jag däremot inte så pigg på men det är i mina ögon två skilda saker.
Jag tycker personligen inte heller att man ensam ska hantera småbarn om man har druckit så mycket att man inte är pålitlig.

Det är mina åsikter om saken.

Jag är uppvuxen med att se vuxna dricka på en normalnivå och känner mig hittills inte skadad av det. Bebisen i magen kommer få se både mig och sin pappa samt övriga vuxna dricka alkohol på normalnivå.
Nu tror jag att jag har garderat mig ;)

Problemet med den där diskussionen är att den är så otroligt svartvit: antingen super man sig redlös eller så dricker man ingen alkohol alls. Det finns överhuvudtaget inget mellanting (jag har letat!).

Det barn som tar skada av att se sina föräldrar dricka några öl eller några glas vin (d.v.s. vad som kan anses vara ett normalt intag till middagen någon/några gånger i månaden) har nog andra problem än alkoholiserade föräldrar.

Jag tänker såhär - om ett alkoholförbud skulle göra att man räddade människor, i trafiken eller i hemmet, skulle Jag inte ha några problem att avstå. Så länge alkohol är lagligt tänker jag njuta av ett glas vin då och då. Som de andra som svarat tror Jag ingen tar skada av att växa upp i en familj med ett normalt förhållande till alkohol.

Men menar de verkligen att man inte kan ta ett glas vin till maten eller fira en nrmal midsommar??
Jag har aldrig varit på en fyllefest där det funnits barn men nog har syrrans barn sett mrfar ta en snaps till julbrdet utan att bli skadade ;)
Men när barnen blir lidande är det rent fördjävligt. Och de barnen som växt upp med familjer som festat mkt är inte sena att spotta i glaset är min uppfattning.

Jag dricker själv mkt lite- jobbar i bar o ser hur patetisk man blir ;)

+ 1 på att diskussioner om alkohol ofta blir svartvit.

I en tråd för ett tag sedan så blev jag totalsågad vid fotknölarna av några användare då jag i egenskap av förälder angav att jag drack 1- 1½ glas vin till mat på helgen.

Men menar de verkligen att man inte kan ta ett glas vin till maten eller fira en nrmal midsommar??
Inte om man ska tro Katerina Janouch:
– Många tycker att man kan dricka ett glas vin. Stannar det där så gör det ingen harm. Men omdömet förändras väldigt snabbt och det som händer med ett glas vin är att det blir ofta två glas - och plötsligt har du druckit en halv flaska, säger Katerina Janouch och tillägger:

– Jag tycker inte att det är okej att dricka ett glas vin om du har en bebis.
En halv flaska är alltså 3,75 dl., vilket inte är särskilt mycket (ens för mig som dricker alkohol ytterst sällan). Och jag tycker absolut att man kan ta ett glas vin trots bäbis!

Jag är uppväxt med föräldrar som ibland delade en flaska vin till maten - och nog för att jag har min beskärda del av problem men de beror inte på att mina föräldrar delade en flaska vin då och då.

Jag tycker att det är ok att dricka något glas vin eller någon öl inför min dotter, men jag vill inte att min dotter ska behöva umgås med fulla människor. Och jag kommer aldrig att utsätta henne för att se mig full och konstig.
Jag minns när jag var liten och min mamma var jätte full, kräktes och mådde jätte dåligt. Detta var en engångsföretelse, men jag minns forfarande så tydigt hur rädd jag var.
När man bli "full" så blir man ju lite otydlig i kroppsspråket, tal och beteende och barn känner ju av sånt extra tydligt. Så jag skulle nog avstå när det är barn med.

Jag dricker själv inte alkohol öht (inte ens 2,25%-ig cider och liknande) eftersom jag tycker att det smakar vedervärdigt (det handlar alltså inte om ett moraliskt ställningstagande) och min man dricker kanske en 4:a Whiskey en gång varje månad i genomsnitt så här hemma är frågan om alkohol inte speciellt komplicerad.

Vad gäller min inställning till alkohol och barn i stort tror jag inte att barn tar skada av vuxna som dricker måttliga mängder alkohol till lördagsbiffen eller under nyårsfirandet. Argumentet om totalförbud rör inte sällan det faktum att en alkoholpåverkad person agerar, talar och rör sig annorlunda även av en relativt liten alkoholmängd och att det kan väcka obehagskänslor hos barnet. Men då frågar jag mig - är det alltid så farligt? Jag dricker som sagt inte alkohol, men jag agerar, talar och rör mig annorlunda när jag är riktigt trött (jag lider av sömnproblem sedan 12-årsåldern) och jag umgås med mitt barn vid sådana tillfällen ändå. Vi människor är inga statiska maskiner som alltid beter oss helt enligt ett förutsägbart mönster och våra barn kommer inte växa upp till statiska maskiner de heller. I stället kommer de förhoppningsvis utveckla en förståelse för att människor påverkas av en mängd olika omständigheter, vilket gör att de ena dagen fräser "Gå ner från soffan!" när femåringen leker clown i vardagsrummet och en annan dag skrattar glatt i samma situation.

När det kommer till större alkoholmängder och fulla personer är jag betydligt mer negativt inställd. På tok för många gånger har jag varit i sällskap där bägge föräldrar varit riktigt berusade och där barnen blivit nervösa och rädda, vilket jag som spik nykter tydligt märker, medan föräldrarna beter sig som tonåringar och verkar tro att barnen har precis lika roligt som de själva.
Jag tycker inte att man måste avstå från att dricka sig berusad för att man blivit förälder, men jag tycker att man ska avstå från att dricka sig rejält berusad när barnen är närvarande. Att barn är med vid midsommarfester där alkoholen flödar är inte jordens undergång, men jag tycker personligen att barnen vid behov ska kunna söka trygghet hos sina föräldrar och inte hänvisas till "den som ska köra hem", vem det än må vara.

Min mamma är helnykterist så jag har ju alltid haft ngn att ty mig till... Men jag tror aldrig jag varit rädd för min pappa när han är småberusad. Han är väldigt rolig då ;)
Men visst- det finns ju dom som inte blir så med...

Finns ju flera sjukdomar som ger såna tendenser. Och jag skulle tro att jag mer än 1 gång har misstagit mig. Vet en när jag fick hand om ett epelepsianfall- trodde lätt att tjejen hade en snetändning.

Usch va jag kände mig dum då....

Det KJ skriver har relevans tycker jag. För dem som inte har så lätt att räkna glasen. Jag hör till dem. Dessutom tål jag inte ett skit och skulle absolut inte dricka ens ett glas vin om jag hade en liten bebis. Och absolut inte dricka mig påverkad om min man är det också, någon måste ju kunna ta ansvar för barnet man har, särskilt om det är ett litet som man får bära på.

Nu när barnet inte är spädbarn längre och jag inte ammar så har jag tagit ett litet glas vin mer vågade jag inte dricka, (jag drack dessutom inför barnet), eftersom jag är det mest lättfyllda i detta land.

Vad är det de vise säger, lagom är alltid bäst.

Jag har sett så många barn som varit livrädda för att deras föräldrar druckit för mycket, detta tycker jag är helt galet. Minns en gång när jag var liten och min pappa var riktigt full (var inte meningen att jag skulle se detta) jag drömde mardrömmar i flera månader efteråt och kan fortfarande minnas vilket obehag detta var.

så jag anser att har man barn med sig eller ska ta hand om barn bör man inte dricka mer än ett litet glas vin eller ett glas öl.

Här hemma serveras inget alkohol på jul, vill man ha detta får man fira ju någon annan stans.

Endel knorrande blir det allt.

Vi bor på landet och det tar mins 30 min för ambulans att köra till oss, detta gör att jag aldrig dricker. skulle olyckan vara framme vill jag kunna köra bil. det kan ju vara det som ör avgörande.

Jag började också lyssna på det programmet igår (tror det var Hallå P3 i P3) men mitt sinne rann över efter bara någon minut så jag kunde inte fortsätta lyssna.

Jaa vi gör det straffbart att dricka alkohol inför sina barn! Hej och hå övervakningssamhälle, hej och hå till att kunna upprätthålla den lagstiftningen och hej och hå rallarsving.

I ett annat program i somras var frågeställningen "Är det rätt eller fel att uttrycka politiska åsikter genom musik?"

Vilka icke-frågor.

Freddie skrev:
När det kommer till större alkoholmängder och fulla personer är jag betydligt mer negativt inställd. På tok för många gånger har jag varit i sällskap där bägge föräldrar varit riktigt berusade och där barnen blivit nervösa och rädda, vilket jag som spik nykter tydligt märker, medan föräldrarna beter sig som tonåringar och verkar tro att barnen har precis lika roligt som de själva.
Jag tycker inte att man måste avstå från att dricka sig berusad för att man blivit förälder, men jag tycker att man ska avstå från att dricka sig rejält berusad när barnen är närvarande. Att barn är med vid midsommarfester där alkoholen flödar är inte jordens undergång, men jag tycker personligen att barnen vid behov ska kunna söka trygghet hos sina föräldrar och inte hänvisas till "den som ska köra hem", vem det än må vara.

+1 även här =)

Vi serverar både vin/whiskey/likör/öl osv under jul, människorna vi umgås med dricker med måtta när barnen är med och vi är rörande överens om att julen är barnens dag.

KL

Jag läste lite om KJs uttalande och blev riktigt irriterad. Återigen ska man sättas in i facket "suput" för att man dricker vin till maten ibland. Och JA, det stannar vid ett eller ibland möjligen två glas vin under en hel kväll. Stackars franska och italienska barn :crazy:

Sen är det som flera skrivit en helt annan sak om man verkligen inte kan hantera det och blir märkbart påverkad.

Är man väldigt lättpåverkad är läget naturligtvis ett annat. Det har jag själv varit: under en period räckte det med två klunkar cider för att det skulle börja snurra. Samma sak om man vet med sig att man inte vet när man ska sluta - då är det kanske bäst att inte dricka alls.

Men min uppfattning är att en halv flaska för de allra flesta inte är särskilt mycket. Det beror iofs. på vinets alkoholhalt också, men med "vin" avser jag ett vin med lägre alkoholhalt än 15 volym% (snarare kring 7-10).

Jag är antagligen en av alla de där hemska föräldrarna (ihop med sambon) som kan dricka lite vin till maten inför sonen.

Jag är uppvuxen i ett hem där det inte hycklades med alkoholen. Mina föräldrar drack sig aldrig fulla eller bråkade. Men de kunde ta en lördagsgrogg till "Razzel" eller vin till någon maträtt. Pappa kunde ta ett par öl när han gick hemma under semestern och snickrade.

Jag var en av de få av mina vänner som hade ett normalt förhållande till alkohol under tonåren. Ju med No no från föräldrarna desto fullare ungdommar som sen inte vågade åka hem för de var rädda. Istället sov tjejer över hos killar de knappt kände och hade sex.

Jag var aldrig full. Min första fylla hade jag som 19 åring. Jag har alltid vågat ringa hem och alltid kunnat prata om allt med mina föräldrar. De i sin tur hade samma relationer till mina vänner, och brorsans. Det var till dem och inte sina egna föräldrar de vände sig ibland.

Min åsikt med NEJ-Hysterin om alkohol från vuxna är att det blir lika intressant om inte mer för ungdommarna. Sen när det går åt helvete så vågar de inte ge sig till känna utan då har de gjort något smutsigt och fult och blir rädd för straff.

Nu som vuxen själv tänker jag vara ett föredömme för min son när det gäller alkohol. Visa att det är något som man använder med måtta precis som peppar i maten. Tar man för mycket blir det goda bara skit.

Mvh Voff

Som dotter till en alkoholiserad och narkotikamissbrukande mor så kan jag säga att ja, absolut ska man som förälder få dricka alkohol i sina barns närhet. Då menar jag alltså precis som de flesta av er verkar mena, ett glas vin eller två, några öl eller så. Alltså inte dricka öl efter öl tills man tappar medvetandet. Skillnaden är enorm.

Jag var många gånger livrädd för fylla när jag växte upp. Mamma som var dyngrak, karl efter karl som var dyngraka likaså och inte snälla mot mamma. Klart att ett litet barn blir rädd. Men jag kan utan tvekan säga att det var mer traumatiskt när mamma lämnade mig hos mormor för en eftermiddag och sen kom ragglande och skulle ta med mig hem på kvällen än när jag faktiskt satt med mamma när hon drack och därmed "hängde med" i beteendeskillnaden. Jag satt ofta med mamma på puben eller i parken eller var vi nu var någonstans.

Av egna erfarenheter så tycker jag alltså att det är bättre att ta några glas vin när barnet är med, än att lämna barnet hos barnvakt och hämta barnet igen efter några glas vin för att barnet ska "slippa vara med när mamma och pappa dricker". Jag tror inte att en nolltolerans på alkohol hemma ger barnen någon vidare hälsosam syn på alkohol och de vet själva inte hur man ska hantera det när de blir äldre, precis som även Voff är inne på.

Jag har absolut gjort fyllemisstag som ungdom jag också, med några alkoholförgiftningar osv. Men redan som 19-åring så slutade jag festa med kompisarna och numera är alkohol inte särskilt vanligt förekommande i mitt liv, även om jag inte helt och hållet tar avstånd. Jag kan mycket väl dricka vin eller öl till maten för att det är gott, om jag har råkat gå förbi systembolaget så jag har något hemma. Jag tycker alltså personligen att jag nu som 23-åring har en nykter (haha!) och ganska mogen syn på alkohol.

jag tycker att man gott kan dela på en flaska vin på nån speciell helg eller typ nyår eller så.
Delar man på en flarra varje helg tycker jag att det är för mycket faktiskt.

jag tycker att det är fel att vara full inför sina barn, och jag blir upprörd när folk har suparfester hemma när barnen är närvarande!
har varit på några fester där det har flödat alkohol (kräftskivor och liknande) och barnen har varit hemma.. usch!

mitt barn kommer att få se både mig och hans pappa dricka alkohol, men han kommer aldrig nånsin att få se oss fulla (och då menar jag när man ändrar sig i talet, gångstil och blir mer kramig tex).

Ju med No no från föräldrarna desto fullare ungdommar som sen inte vågade åka hem för de var rädda. Istället sov tjejer över hos killar de knappt kände och hade sex.

Och jag tror att det inte alls behöver vara så. :) Jag tror inte att det är bra att aldrig prata om alkohol och jag tror absolut inte att ett barn mår dåligt av föräldrar som dricker alkohol som det nämns i tråden. Däremot var det tvärt emot dina erfarenheter bland mina jämnåriga när jag var yngre.

Och ju lättare ungdomarna kommer åt alkoholen, desto större kvantiteter dricker de.

Liknande trådar

Äldre Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
18 647
Senast: Skorpion76
·
Relationer Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
34 436
Senast: Petruska
·
G
  • Låst
Övr. Barn Känns som jag sprutar fram nya trådar här varje dag - märks det att jag har en viss oro inför att gå in i barnverkstaden...? :p Att...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 178
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar