Att det finns hund ägare som inte fattar

Sv: Att det finns hund ägare som inte fattar

:bump:Ja det tycker jag..i stan som jag kommer i från har man hunden koplad.på landet så släpper ofta folk ut sinna hundar.tex.en hanhund som flög på min tik när hon höglöpte.Är det nårmalt.Ägan fattar inget.kanman mycke om hundar om man inte är mer intreserad än så.Jag har stor kamphund.:bump:
Har du nån källa till det eller?
:mad: Jag har då inte märkt att hundägare på landet skulle vara sämre på hund än hundägare i stan.

Nu är det så att det är inte mitt i skogen. 3 km från stor väg. Men man paserar ett antal gårdar på vägen. Strax inan där dom har sitt sommarställe ligger en stor fårgård.
Runt där ligger ett antal sommarstugor.
Denna vägen är allmän. Den går ner till havet och en del sommar stugor. Men just där han bor. är hagar som tillhör fårägaren. Och så är det skog.
Han har en stor tomt. Han får gärna ha sin hund innanför staketet lös. Men hunden behöver inte springa ut lös. Och följa efter som han gjorde en annan gång.
Denna runda rider det folk på , även vi när vi hade häst. Barn rider där. Det fins många hundar runt i detta område.
Hade han haft pli på sin hund, och brytt sig om när jag säger i från. Kanske jag varit trevligare.
Hade det varit min hund som ssprungit ut på det sättet, Då hade det hetat MÖRDAR hund livsfarlig.
Men det kanske skall vara så alla slänger bort sina koppel, Alla hundar får springa som de vill. Då blir det bra.
Kanske fårgården med sina får hundar skulle ha sina hundar springande så också.
Även dom på de stora gårdarna
på ett ställe 3 hus 6 hundar.
Nä tänk efter lite så är ni snälla.
stads bor kommer till landet släpper hunden fri inga problem.

ggggrrr:devil:

Senast ändrad:

Det är väl ingen riktig källa? Det är ju din personliga åsikt/upplevelse. Du kan väl inte döma en så stor del av Sveriges hundägare på det viset för att du träffat en som misskött sig.
Vi bor på landet och har våra hundar lösa på tomten, dock ser vi till så att ingen av dem lämnar den. Detsamma gäller samtliga av våra hundägande grannar.
Jag skulle rekommendera dig att stavningskolla dina inlägg innan du postar dem, samt att börja meningar med stor bokstav och sätta mellanrum där det ska vara. Det blir så mycket lättare att läsa då.

Det är väl ingen riktig källa? Det är ju din personliga åsikt/upplevelse. Du kan väl inte döma en så stor del av Sveriges hundägare på det viset för att du träffat en som misskött sig.
Vi bor på landet och har våra hundar lösa på tomten, dock ser vi till så att ingen av dem lämnar den. Detsamma gäller samtliga av våra hundägande grannar.
Jag skulle rekommendera dig att stavningskolla dina inlägg innan du postar dem, samt att börja meningar med stor bokstav och sätta mellanrum där det ska vara. Det blir så mycket lättare att läsa då.
det är ingen svenska kurs jag går

men det är mycket enklare att förstå dig om du skriver korrekt så det rekommenderar jag också.

Jag skall kuna gå med min tik vart jag vill utan att fråga om lov först. Hon kanseke skall gå på toa inne i 3 veckor ??
Klart att du ska gå promenader med din löptik, det har jag inte sagt någonting om alls. Men varför gå förbi där du vet att det finns en lösspringandes hanhund. Under ett par veckors tid kan du väl ändra din vanliga runda?

Ta med dej ett dressyrspö nästa gång du går förbi den vägen och ge JRT-hanen ett rapp så lovar jag att han inte följer efter dig fler gånger.
Inte ett bra sätt för hunden, men ett bra sätt då du slipper problemen i framtiden.

Man ska inte gnälla förens man aktivt försökt göra någonting åt problemet!

Du kanske har en poäng i det du skriver men man kan åtminstone vara schysst och hålla i sin hund när TS ber om det pga löptiken. Samarbete brukar löna sig. Grannsämja tror jag det kallas :)
Klart att man ska kalla in sin hund om man kan. Men nu har vi inte hört hela historian och jag har en känsla av att det faktiskt inte är så farligt som det låter.
En JRT är snabb och även om ägarna har koll så kan det vara så enkelt som att man vänder ryggen till så är den borta och följer efter någon förbigående. Jag säger inte att JRT-ägaren är felfri, men vi vet inte vad de har för problem med hunden och vilka planer de har för allting. Kanske är de ute i sommarstugan för att de mäter upp staketet och ska köpa nytt inför sommaren så att hunden håller sig inne?!

Va hade ni gjort

Jag hade insett att jag bor på landet. Sånt är livet helt enkelt, gamla bönder och andra inbitna landsbor fungerar inte på samma sätt som folk som bor i stan. Dock gör ju avsaknaden av koppel att hundarna sällan är agresiva. Jag brukar roa mig med att öva min hund på att gå lös, om deras hundar kommer fram till min så borde det väl inte göra något om min råkar springa fram till deras om jag inte har 100% koll... Riktigt bra möjlighet att öva lösgående... Om du har din hund i koppel så borde du väl dessutom hinna sparka undan eventuella friare lite försiktigt, din hund blir ju inte dräktig om om inte hanen kommer till... Det har ju varit mycket jobbigare om det var en stor hund.

Klart att du ska gå promenader med din löptik, det har jag inte sagt någonting om alls. Men varför gå förbi där du vet att det finns en lösspringandes hanhund. Under ett par veckors tid kan du väl ändra din vanliga runda?

Ta med dej ett dressyrspö nästa gång du går förbi den vägen och ge JRT-hanen ett rapp så lovar jag att han inte följer efter dig fler gånger.
Inte ett bra sätt för hunden, men ett bra sätt då du slipper problemen i framtiden.

Man ska inte gnälla förens man aktivt försökt göra någonting åt problemet!

Jag brukar inte slå hundar.
Skall jag först gå och ringa på alla och fråga om de har en han hund? Skall ni ha den lös?
Till sommar gästerna. Skall ni åka till landet på lördag ? För jag tänker gå en promenad med min löp tik. Då är det väl bättre att alla håller ordning på sina hundar. Jag känner ingen av sommar gästerna.
Vi bor ute vid den stora vägen 3 km bort.
Då skall jag inte promenera där det fins hanhundar. De kan va lösa.
Det fungerar inte.

Jag tar ner mitt staket runt min tomt. Låter min hund springa fritt. OOJ det kom någon som va rädd. Gå en annan väg då. Jag skall ha hunden lös.
Oj bilarna får stanna . Hunden går på vägen.
Kör en annan väg då.
Låter det inte korkat?

detta då?????????

Står längst upp till höger att det svaret var riktat till chik.

Det skadar inte att man tar upp denna diskotion . Om lösa och kopplade hudar.
Alla gillar sin små och stora hundar.
Men det finns aktiva hundägare . Som kan mycket hund mm. Så fins det hundägare som bara har en liten kompis. Har aldrig läst en bok. Har aldrig gått en kurs. De kan inget om hunden .
Det skulle va bra med hund körkort.
Det ofta derför det blir problem. Många säger att stora hundar är farliga. Men små är lika farliga. De har också tänder.
En släkting till mig. Dom har gård, med kor hästar och hund. Dom hade en goldenretriver. Den gick altid lös Överalt. Man kunde inte va rädd för den.
Jag hade då också en rottweiler tik.
Hade henne lös. Hon hade jag full kontroll på. Tävlade lydnad med henne.
Koppla din hunsd, Hon är farlig. Så hon fick gå i koppel. Hennes gick lös. Fel ras va det jag hade.

Så man måste ta hänsyn, ta väl hand om sin hund. Inte låta den springa hur som helst.
För allas trevnad.

Ja du de är svårt när folk inte bryr sig i sina hundar, jag hade blivigt jätte arg! De hade ju kunna gått illa...

En släkting till mig. Dom har gård, med kor hästar och hund. Dom hade en goldenretriver. Den gick altid lös Överalt. Man kunde inte va rädd för den.
Jag hade då också en rottweiler tik.
Hade henne lös. Hon hade jag full kontroll på. Tävlade lydnad med henne.
Koppla din hunsd, Hon är farlig. Så hon fick gå i koppel. Hennes gick lös. Fel ras va det jag hade.
Fast det där motsätter jag mig. Jag tror inte att någon har 100% koll på sin hund i alla lägen faktiskt. Vad händer om några kor kommer lösa och springer? Hade du kunnat lägga din hund när hon var på väg att springa efter korna? Eller vad hade hänt om det kommit ett rådjur?

Jag tror att många människor tycker att deras hundar är så himlans bra och lydiga och snälla på alla sätt och vis. Om man inte tycker det skulle man ju inte ha haft hunden lös!
Din uppfattning är att din hund var snäll och trevlig och du hade full koll på den. Men vad dina släktingar tyckte är ju helt tvärtom!!

Jag vet människor i min närhet som aldrig har gått kurs eller läst en bok och de är mycket bra med sina hundar. De har lärt sig genom erfarenhet och från vänner och bekanta...eller sina föräldrar. Jag har även personer i min närhet som har gått kurser, som har läst böcker vars hundar är helt ouppfostrade och springer fritt hur som helst eftersom ägarna tycker att de är så duktiga.

Det är inte alltid andra människor som felat, även fast man själv ofta tycker så!

Fast det där motsätter jag mig. Jag tror inte att någon har 100% koll på sin hund i alla lägen faktiskt.

Vad händer om några kor kommer lösa och springer? Inget

Hade du kunnat lägga din hund när hon var på väg att springa efter korna? ja

Eller vad hade hänt om det kommit ett rådjur? Inget

Man har väl sin hund lös i den situation som man klarar av!!

Kan man ju alltid hoppas.:cool:

Och i dom man är osäker kan man ju alltid ha ett koppel:smirk:

Det var ju inte riktat till mig men fick bara lust att lägga mig i lite.

Förlåt!

Det va så att min släkting va rädd för just rottweiler, trotts att hunden va så snäll. Jag hade antagligen fått stopp på min hund. Hon lyssnade plats då låg hon still. Hon jagade inte ett enda rådjur på sina 12 år. Hon va själv van vid hästar. Vi hade då häst själva.
okej då 99,9 %då
Hon lämnade inte mig. Vi hade inget staket på vår tomt då. Hon gick inte utan för tomten. O vi har en stor väg. Nu har jag satt staket för vår nya 1,5 åriga tik. Som ännu inte lärt sig allt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: BobberiBoo
·
Övr. Hund Börjar reta upp mig på folk (särskillt dom med större hundar här) som har hundilskna hundar. Varför ska folk alltid skojja bort om deras...
2
Svar
28
· Visningar
3 020
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka