Att det finns hund ägare som inte fattar

Rotterö

Trådstartare
Nu kom jag från min långpromenad.
Vi bor på landet.
En gård alra längst in i skogen. Dom har en liten jackrassel.
Jag kommer gående med min rottis tik, Hon löper är mitt i perioden.
Möter denna hund, Jag vet inte om det är en hane eller tik. Ropar till gubben som är på tomten. Hane svarar han. Då får du hämta din hund. Jag vill inga valpar ha. Min hund löper.
Men han är så snäll, han gör inget. Häta huunden Han gör inget.
Tänk om jag skulle ha min hun springande lös på det viset. Alla är rädda för en rottis.
Men gubben sket i hunden, Jag sa en del fula ord men det hjälpte inte.
En gång hade jag den springande efter mig i 6 km. Ägarna sket i hunden.
Va hade ni gjort
nu hände det inget men ändå

Sv: Att det finns hund ägare som inte fattar

Vet inte! Jag hade blivit galen:eek:

anmält till djurskyddet..Hundar får ju inte springa lösa hur som helst

Jag tycker att du överreagerar. Bland det bästa med att bo på landet är ju att hundarna kan få vara lösa och slippa koppeltvånget som är realitet när man bor i stan.

Det är ju knappast denna mannens ansvar att du inte får valpar på din tik, eller hur? Det kanske är oansvarligt av dig att vara ute och gå med din höglöpande tik när du vet att det finns lösspringande hanhundar på den vägen du planerar att gå! Om du vet att hunden springer lös och att ägarna tycker att det är ok att den springer lös, varför gick du vägen?

Jag tycker att du överreagerar. Bland det bästa med att bo på landet är ju att hundarna kan få vara lösa och slippa koppeltvånget som är realitet när man bor i stan.

Det är ju knappast denna mannens ansvar att du inte får valpar på din tik, eller hur? Det kanske är oansvarligt av dig att vara ute och gå med din höglöpande tik när du vet att det finns lösspringande hanhundar på den vägen du planerar att gå! Om du vet att hunden springer lös och att ägarna tycker att det är ok att den springer lös, varför gick du vägen?

Men även om man har hunden lös, ska den vara såpass uppfostrad att den inte ska följa efter folk.

TS skriver: "En gång hade jag den springande efter mig i 6 km. Ägarna sket i hunden."

Dessutom står det att hon inte visste vilket kön det var på hunden förrän hon frågat.

Har jag min hund lös, så ska jag veta att den håller sig på gården.
Det sista den ska göra är att följa efter.
Dessutom är det inte särskilt smart att ha hundar lösa utan att ha koll på den.
Är det en tik i området som löper kan hanhunden känna det på flera km avstånd och då sticka.
Samma om det är en löpande tik som bor på gården.
Vill det sig illa kan den sticka iväg och bli parad.

Vet man som ägare med sig att hunden inte alltid stannar på gården utan springer iväg, då ska den inte vara lös.
Om inte grannarna tycker det är okay.

Till TS: Jag skulle sagt åt honom att om han inte hade bättre koll på sin hund, så blir han anmäld. Det brukar kunna räcka med att säga till för att de ska förstå. Funkar inte det får du nog tyvärr anmäla.
Det är tråkigt, men ibland är det vad som krävs.
Nästa gång kanske det är någon med en annan hund som går förbi och dessa kanske råkar i slagsmål.

Jag övereagerar inte.
Han får gärna ha sin hund lös på sin tomt. Men då skall den vara där och inte ute på vägen.
Jag skall kuna gå med min tik vart jag vill utan att fråga om lov först. Hon kanseke skall gå på toa inne i 3 veckor ??
Jag visste inte att det va en hanhund, Så är dom bara sommar gäster. De brukar inte ens va ute nu.
Det är en väg som massa folk promenerar o rider på varje dag.
Tänk om jag skulle göra så . Ta bort mitt staket runt tomten. Låta min hund va lös hur som helst. Utan koll. Vilket hallå det skulle bli då.
En stor livsfarlig rottweiler springer lös ojoj farligt.
Hon kanske hade gjort lika dant. Sprungit fram till en hanhund som gått för bi.

Nä man har skyldig het som hundägare och ha koll på sin hund.
Tänk om min varit hund ilsken. Bitet ihjäl hans hund. Då hade det blivit hallå i stugorna
du verkar inte ha koll alls

Jag vet faktiskt en kompis . Som hade en tik som löpte.
En han hund parade henne. Hanen hade smitit hemmifrån.
Han hundens ägare fick betala dyrt
Så det gäller att hålla i sina hanhundar . OOO inte bara tikarna som skall ha koll

:bump:DU!!! det går väl ann om det är små hundar..Men hadde det nu varit en tik som hon mötte ,så vems fel hadde det blivit om dom hadde ryckt i hopp...Nä hundar skall inte lämna gården, o på landet är det ofta mycket dåliga hundägare som inte kan vet något om hur en hund fungerar..Och man får väl gå vad man vill på allmänväg? Händer det något så får rottisen alla gånger skulden..:bump:

o på landet är det ofta mycket dåliga hundägare som inte kan vet något om hur en hund fungerar..
Har du nån källa till det eller?
:mad: Jag har då inte märkt att hundägare på landet skulle vara sämre på hund än hundägare i stan.

Du kanske har en poäng i det du skriver men man kan åtminstone vara schysst och hålla i sin hund när TS ber om det pga löptiken. Samarbete brukar löna sig. Grannsämja tror jag det kallas :)

Det sköts sämre på landet än i stan.
Jag vet. På landet springer jyckarna som de vill. I san hålls dom i koppel.
Så är det här. Finns många som inte har hund vetskap

Hundar ska hålla sig på tomten oavsett om det är på landet eller i stan. De har inget på allmän väg att göra. Lösa hundar kan både orsaka olyckor och skada sig själva.

I den bygd där jag är uppvuxen är det bara stadsbor som anser att hundar kan få löpa fritt och gissa hur populära de är hos bönderna.

Jag hade blivit skitarg.
Har man inte koll på sin hund ska man inte ha nån öhvt.
Var ute och gick med föräldrarnas förra schäfer.
Mötte två som var ute och gick med nån liten hund, vet inte ras.
Sa åt Nallo då att gå fot och planerade att bara gå förbi.
Dem tyckte (läs bestämde) att hundarna skulle träffas och släppte bara fram sin lilla trasselsudd till honom. :confused: Jag sade ifrån men ägarna vägrade lyssna. "Deras hund var ju så snäll"
Mycket möjligt men hur skulle jag veta om hon var vaccinerad, fri från ohyra osv.

Dessutom hur skulle dem veta att Nallo var snäll. Dem kände inte honom. Grymt oansvarigt gjort tycker jag.

Så bara för att hunden löper ska den inte få några promenader?:confused: det är upp till var och en att ha koll på sin hund. Spec om den är lös. Ser man att det kommer en hund så ropar man väl in sin. Det finns trots allt regler om huruvida hunden får vara lös eller ej även på landet

Det sköts sämre på landet än i stan.
Jag vet. På landet springer jyckarna som de vill. I san hålls dom i koppel.
Så är det här. Finns många som inte har hund vetskap

Vilken värld lever du i?
Inte i den världen där vi bor iallafall... :idea:

Folk utan hundkunskap finns överallt och rötägg finns det många, oavsett var de bor. För vår del är det dock vanligare att stadsbor släpper sina hundar lösa på våra åkrar/ängar bland hästar etc för att de ska få springa av sej. Ingen koll där inte. Och hästarna behöver ju motion. :mad:

Värst är det dock när det saknas sunt & förnuft och empati. Då blir det kris. :eek:

Är ganska säker på att gubben som bor "långt in i skogen" ser helt annorlunda på detta "när de kommer och stör". Finns säkerligen en anledning till att han bor där han bor. Kanske det är den enda gången som det inte fungerar när TS går där? Annars har han sin idyll. :D (Fast jag kan förstå dej TS, det är inte kul men då vi också bor på landet rider vi en annan väg i liknande fall)

Att sedan påstå att han är dålig hundägare pga detta är absurt tycker jag. Hans hund mår förmodligen jättebra och får leva betydligt friare än en hund som är instängd i en lägenhet 22timmar/dygn.

och vem säger att en hund som hålls i koppel jmfrt med en som springer fritt på gården har det bättre? :eek:

jag känner igen mig så! händer ganska ofta sånna grejer när våran hund är med när jag rider...då har jag ju dock hästen (som de flesta har respekt för) och ställer emellan. Sen skriker jag på den andra hunden att den är ful ochs ka gå hem o.s.v. med en mörk fy fy röst. Då brukar de faktiskt gå hem, eller iaf bort! Så de är väl tur jag har en väldigt snäll och lydig hund själv..

Så kan jag bjuda på en liknande händelse. Min kompis är ute och rider med sin STORA Alaskan korsning. Han är kopplad. Hon kommer förbi en gård där gubben och gumma sitter på altan. Deras lilla Jack ussel tar fart skällandes och springer mot min kompis.

"Är de en tik?" frågar gubben
"Nä de är en hanne och han är inte snäll" svarar min kompis
"Är han snäll?" frågar gubben
"Nej han är INTE snäll" ropar min kompis åter igen.

INGEN REAKTION!!:eek: De låter sin lilla hund springa fram till den stora och när han hoppar upp mot honom tar den stora hunden den lilla i munnen och SKAKAR den!! Inte förns när min kompis hunnit hoppa av hästen och börjat ta ur lilla vovven ur stora hundens mun reser de sig och kommer....

vad är de för fel på folk? gilalr de inte sina småhundar?:confused: Din tik hade ju lika gärna kunna blivit sur på den lilla etter-klumpen!

Senast ändrad:

Nu är det ju svårt att veta exakta omständigheter men jag tycker nog ändå att du har minst lika stort ansvar som hundägaren. Han bor mitt ute i skogen och jag måste hålla med ramonarunds att det väl är självklart att hans hund bör få gå lös, själv väljer jag att bo på det sättet för att kunna ha mina djur lösa.

Men det är klart, om du ber honom att ropa igen hunden så kan han ju ha lite socialt vett och göra det för att du ska vara lugn :D.

Vi har en väg rätt igenom våran gård som alla bybor använder som promenadstråk. Jag kan ärligt säga att jag är inte särskilt brydd över att min hund går lös på gården och springer fram till "alla" som går eller kör genom gården. Hon lämnar aldrig gårdens gränser och är lydig, men i de lägena så tycker jag fortfarande att det är de som går genom våran gård - som har ansvaret för att ha koll på sina djur. Även om min tik skulle löpa.

Att den följer med dej 6 km i skogen är dock ett problem, men det är väl bara att säga det till ägaren och påtala att det är ett problem för dej.

o på landet är det ofta mycket dåliga hundägare som inte kan vet något om hur en hund fungerar..

Tack för den ogrundade generaliseringen.:mad:

Ts: Jack russel-ägaren har väl egentligen rätt att ha sin hund lös, så länge det inte råder koppeltvång eller hunden visar aggressivt beteende. Självklart får de ha sin hund lös om de vill, men då får de vara beredda på att springa och hämta den. Om du vet att möjligheten finns att du kan stöta på lösspringande hundar, skulle du kunna ha med ett extra koppel i fickan. Då skulle du kunna koppla den lösa hunden och gå tillbaka med den till ägarna, och passa på att läxa upp dem. Du kanske skulle kunna ta med skrammelburk att kasta mot den lösa hunden om den blir för närgången?

Lycka till,
Emma :)

Det är strunt samma om man så bor mitt i ingenstans. Djuren ska inte ränna på vägarna ändå. Tänk om det kommer en bil som måste väja för hunden och olyckan är ett faktum?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 451
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Nu kära Buke tänkte jag se om det finns någon som kan ge bra tips. Hunden är en Rottis hane, 8 år. Inte "smartaste " nöten ur sin kull...
Svar
7
· Visningar
1 957
Senast: BobberiBoo
·
Övr. Hund Börjar reta upp mig på folk (särskillt dom med större hundar här) som har hundilskna hundar. Varför ska folk alltid skojja bort om deras...
2
Svar
28
· Visningar
3 020
Senast: Gabbi
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 999
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka