Att bygga en sänggavel

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Är det så lätt som min kära far säger att det är?

Jag vill ha en större säng med en fin sänggavel till men mitt sovrum är för litet för alla gavlar som skulle göra min säng 10 cm längre. Pappa säger då att han såklart kan bygga en åt mig - jag har ett fantastiskt vackert tyg och han menar att han kan ta en skiva av nåt slag, skumgummi och så klä det med mitt fina tyg. Är det verkligen så lätt? Han är i och för sig väldigt händig av sig men jag är rädd för att det ska se lite hemmasnickrat ut liksom.

Erfarenheter av att bygga sänggavel? Jag ska alltså inte ha en sån man kan ställa saker på utan endast en tunnare för att få min säng att se mer ut som en vacker möbel än bara en säng.

Sv: Att bygga en sänggavel

Ja, vad jag fattat för är det inget superovanligt sätt att göra en sänggavel.

Så ska jag göra. MDF-skiva kommer jag att använda.Jag kommer ha den bredare än sängen för att fästa sängbordshyllor i den istället för att ha stående/fästa på väggen. 240x120 cm (tror jag det var) kostade här 229 på K-Rauta, så det är inte dyrt heller.

Ooh en till! Hur stadig är den skivan då? Jag ser framför mig att pappa köper nåt tunt och flaxigt som liksom hänger in över min säng (inte en chans!). Eller ska du fästa skivan i väggen? Jag vill inte borra i min vägg men är skivan tillräckligt stadig borde den väl stå rakt ändå, eller?

// totalt ohändig

MDF är jättestadig (man kan välja från 12 mm och uppåt i tjocklek) och jag väljer den för att jag inte vill fästa i väggen. Den är tyvärr väldigt tung, men jag får be dom dela i den i flera delar för att få in den i bilen och kommer sen fästa ihop med järn. Sen får man kanske sätta nån form av liten distans högst upp om man har list nedtill, men jag har inte testat hemma än. Det var säljaren som tipsade att den kunde slå mot väggen och orsaka ljud vid vissa aktiviteter :D

Det var säljaren som tipsade att den kunde slå mot väggen och orsaka ljud vid vissa aktiviteter :D
Haha :rofl: Åh nej, det har jag inte ens tänkt på! Det kommer ju garanterat bli ett problem hos mig! Hur ska jag kunna prata med min pappa om det liksom?

Hur menar du med distans högst upp? Nåt på baksidan så den inte slår eller så?

Åh gud vad jag ångrar detta redan...

Nånting som är lika tjockt som listen. Finns säkert nån listsnutt eller nått på brädgårn man kan använda. Eller om man hittar nått ute. Behöver ju inte vara nått snyggt eftersom den ska sitta på baksidan. Det för att den ska ha samma avstånd från väggen högst upp som nere vid listen. Men jag funderar på att testa utan ändå och sen kan man ju klistra dit nått i efterhand.

Som obotlig singel hade jag inte ens tänkt den tanken och blev lite ställd när han sa det :o :rofl:

Ah, jag förstår. Pappa menade att vi ska sätta gaveln så den sitter på listen och sedan sätta fast den i väggen. Låter som en bra lösning tycker jag :)

Haha, ja jag är också singel men annan aktivitet skulle ändå orsaka irriterande ljud för grannarna. Bra av säljaren att påpeka det ändå tycker jag, även om det kanske känns lite märkligt att få höra :D

Jättegärna! Gud så snällt!

Säng ska med största sannolikhet inköpas på tisdag så nu börjar pappa fila på hur gaveln ska se ut. All inspiration är välkommen! :)

Ja, det är superlätt!
Jag köpte en mdf-skiva, 15 mm tjock, skumgummi på jysk och sedan ett gardintyg som jag häftade fast på baksidan. Tog väl allt som allt en förmiddag från idé till färdigmonterad ;)

Först hade jag den helt slät, den slog jag i lite möbelspik och till sist när jag tröttnat på färgen klädde jag om den igen med nytt tyg och klädda knappar.

gavel.jpg

Men möbelspik
IMG_5705.jpg

IMG_7307.jpg

Åh men fantastiskt, nu ger du mig verkligen hopp! :) Otroligt fint för övrigt :)

Såg det märkligt ut när den var slät? Alla verkar ha såna där knappaktiga grejer på som du har (superfint) men det kommer inte funka med mitt tyg. Jag tänker att risken finns att det blir sladdrigt istället för slätt men man kanske bara kan dra åt den ordentligt när man fäster den?

Det går att få det slätt och snyggt, men det gäller att vara noga. Ett tips är att jobba diagonalt, så att du t.ex. först fäster övre vänstra hörnet, sedan nedre högra hörnet, nedre vänstra hörnet och sist över högra hörnet. Det gör att du får ett hårdare spänt tyg. Testa principen nästa gång du bäddar, det kan vara lite knixigt att få till.

Detta gäller förstås om du tänker stämpla fast tyget, ska du göra som ett örngott och trä över är det förstås inte nödvändigt. Om du tänker göra örngottsvarianten med avsikt att kunna ta av och tvätta så kom ihåg att tvätta tyget innan. Det är så lagom kul när man mätt och sytt enligt konstens alla regler och så krymper eller slår sig tyghelvetet efter första tvätten. :p

Tack för tipset! Jag vet inte hur det ska sättas fast, det får pappa basa över men jag vidarebefordrar allt till honom. Vad är örngottsvarianten? Att man syr små hättor på hörnen som man trär över bara? Jag tänker att det inte funkar om pappa ska sätta fast skivan i väggen.. (vilket han måste, så den inte slår eller så)

Med örngottsvarianten menar jag egentligen bara att du viker tyget dubbelt, syr på två sidor och sedan drar på tyget över skivan och stoppningen.

Ah, okej :)

För övrigt läser jag hela tiden min rubrik som "Att bygga en sängjävel" :D

Jag har gjort en slät.
Den är gjord av skiva, tyg och vadd som inte är särskilt tjock.
Den är till förra sängen, som var 120. Nu har vi 160 och den får fortfarande hänga med till vi fixar något annat. (Tänker att nästa blir spontad)

Den är toppen, och den sitter inte fast på väggen. (Och har hittills inte orsakat några konstiga ljud ;))

dsc_0008_x_web_44685404.jpg

Skitsnygg!! Kan du inte berätta hur du gjorde den, var det svårt? Har ni en list längst ner på väggen? Hur sitter den fast om den inte sitter fast? Är det inte risk att den liksom buktar ut över sängen eller börjar kana eller nåt?

// tjugo frågor //

Hur hög ska man förresten göra den? Jag ska köpa en 160-säng och kommer ha den prick lika bred som sängen. Men hur hög är egentligen snyggast?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 400
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.