Att bygga en sänggavel

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
Sv: Att bygga en sänggavel

Jag skulle säga nånstans runt 120-130 cm, lite beroende på hur hög säng du har och om du vill kunna sitta och luta huvudet mot den.

Angående att ha den prick lika bred som sängen; tänk på att täcken och eventuella överkast lätt gör att sängen ser något bredare ut än den är. Har du då en sänggavel som är prick lika bred som madrassen kan den, enligt min personliga åsikt, se en aning liten ut. Ta till 5-10 cm på bredden beroende på hur tokig du är i fluffiga täcken och överkast.

Kl

Skriver i tråden för att hitta, vi ska också bygga en sänggavel. Tanken var att kunna fästa sänglampor i den också, får se hur det blir med det.

/återkommer, ska koncentrera mig på föreläsningen :angel:

Hur hög är nog en smaksak, men typ en meter är nog ganska lagom.

Min var skitlätt att göra, det svåraste av allt var få in skivjäveln i bilen :angel:

1 - åkte till bygghandel och köpte skiva (fick tillsågad och klar)
2- åkte till tyghandel och köpte tyg (tänk på att standardbredd oftast är 150, då ska du ha bredare får du nog använda tyget på längden i stället)
3- när jag ändå var i tyghandeln köpte jag vadd. Finns på rulle och i olika tjocklek.
4- åkte hem
5- gick bananas med häftpistolen
6- klippte bort överblivet tyg på baksidan
7- klart!

Skivan är typ 1,5 cm tjock och i typ... spån? masonit? något jäkligt hårt i alla fall, så den viker sig inte.
Den står på golvet och sängen "pressar" den mot väggen, så den rör sig inte ur fläcken.
Kan tänka mig att det hade varit annorlunda om sängen inte hade haft ben, såklart. Men en normalt hög säng med normalt höga ben och en sänggavel i lagom höjd = inga problem med lut.

Jag har gjort min av spånskiva. Jag har gjort den slät och så har jag ett överdrag som man kan ta av och byta om man vill det. Jag har min stående på listen och har inte fäst den alls utan sängen håller fast den. Det fungerar alldeles utmärkt. Får mäta och se hur hög den är när jag är hemma men det beror ju på hur hög sängen är. Jag har en kontinentalsäng som är ganska hög.

Jag skulle säga nånstans runt 120-130 cm, lite beroende på hur hög säng du har och om du vill kunna sitta och luta huvudet mot den.

Angående att ha den prick lika bred som sängen; tänk på att täcken och eventuella överkast lätt gör att sängen ser något bredare ut än den är. Har du då en sänggavel som är prick lika bred som madrassen kan den, enligt min personliga åsikt, se en aning liten ut. Ta till 5-10 cm på bredden beroende på hur tokig du är i fluffiga täcken och överkast.
Tack för tipsen! Ska skicka allt vidare till min pappa! Då bör vi nog lämna några centimeter tillgodo på sidorna.

Hur hög är nog en smaksak, men typ en meter är nog ganska lagom.

Min var skitlätt att göra, det svåraste av allt var få in skivjäveln i bilen :angel:

Skivan är typ 1,5 cm tjock och i typ... spån? masonit? något jäkligt hårt i alla fall, så den viker sig inte.
Den står på golvet och sängen "pressar" den mot väggen, så den rör sig inte ur fläcken.
Kan tänka mig att det hade varit annorlunda om sängen inte hade haft ben, såklart. Men en normalt hög säng med normalt höga ben och en sänggavel i lagom höjd = inga problem med lut.
Låter alldeles strålande! Tyget jag ska använda kommer läggas som på tvären för att det ska räcka till men jag tror att det kommer att bli superfint :) Jag ska ha ben på sängen så kanske behöver vi inte skruva fast den då.
Tack för att du walked me through it så att säga! :D

Jag har gjort min av spånskiva. Jag har gjort den slät och så har jag ett överdrag som man kan ta av och byta om man vill det. Jag har min stående på listen och har inte fäst den alls utan sängen håller fast den. Det fungerar alldeles utmärkt. Får mäta och se hur hög den är när jag är hemma men det beror ju på hur hög sängen är. Jag har en kontinentalsäng som är ganska hög.
Okej! Antar att vi får testa oss fram helt enkelt :)

Nu är jag sjukt pepp på att köpa säng!!

Världens sämsta bild som varken återger färg eller hur bra vår blev (vi har inget bra ljuse i sovrummet och det var mörkt) men, men...
955C9025-95C9-482A-933E-FAC710BBB731-2357-000003978F782DAA.jpg

Vi har en ram bakom skivan för att den ska vara stabil, har använt en vanlig plywood och sedan köpt en tunn madrass på Jysk som häftats fast runt på baksidan. Detta är min tredje sänggavel och madrass är bättre än vadd, det är mycket mjukare även om man tar flera lager vadd.
Du ska ju inte ha knappar, men jag klädde knappar med samma tyg, borrade hål i skivan och trädde sedan igenom knapparna med möbelnål och persiennlina.

Detta är min tredje sänggavel och madrass är bättre än vadd, det är mycket mjukare även om man tar flera lager vadd.
Superbra tips att få, tack!

Er sänggavel ser väldigt fin ut tycker jag, den kan ni vara nöjda med! Tänk så fint man kan få det när man kan fixa lite själv, att jag inte tänkt på det tidigare :D

Tack! Vi ska bara byta till vitt madrassöverdrag, jag hade sånt som hänger ner innan men så köpte vi ny sängram för förvaringens skull och ja, det svarta hängde kvar:)

Jag och pappa har haft vår första dispyt någonsin över en sänggavel. Vi är inte det minsta överens och det verkar som att projekt: Bygga sänggavel kan vara över innan det ens har börjat :eek:

Som jag nämnde i TS:en så bygger vi en egen för att jag har ont om plats på längden i sovrummet. Den ene av oss hävdar då bestämt att vi ska bygga en sänggavel som bara går så långt ner som den är synlig, dvs till själva madrassen, och att man bakom själva sängen sen bara har två långa ben som går ner och döljs bakom sängens ben - detta för att spara plats på längden. Den andra av oss hävdar bestämt att detta kommer att bli fult och hafsigt- tänk om man sätter ner handen för hårt i toppen av sängen, kommer man att se spånskivan då där bakom liksom? Istället vill den andra att man gör en sänggavel som går ända ner till golvet. (så länge tyget räcker så långt såklart).

Vi är icke det minsta överens och projektet är lagt på hyllan ett tag framöver. Någon som har lust att medla? ;) Har åtminstone köpt en fantastiskt skön säng idag - alltid nåt!

Jag har "ben" på min sänggavel så det är bara spånskiva där tyget inte syns. Tyget och stoppningen går ner ca 10 cm efter det att sängen börjat. Jag har inga direkta ben på min säng utan det mesta är säng och så ett par "fötter" mer som den står på. Så spånskivan syns inte alls, det hade jag inte gillat om den gjort.

KL

En förmodligen inte alls speciellt revolutionerande idé för att motverka avslöjande sängaktivitetsljud: knulla på tvären istället.

Angående benens vara eller ickevara säger jag beror på hur sängen ser ut. Har den "luft under magen" blir det snyggast om gaveln också har ben men om sängen täcker golvet så borde det ju vara enklast att bara ta en skiva som går hela vägen så slipper man krångla? :confused:

*kl*

Jag hade gjort en kompromiss, låtit tyget/etc gå en bit ner under bäddmadrassen (så man slipper att eventuell skiva syns). Då sparar man iofs inte något utrymme, men iallafall lite skiva och tyg/vaddering. Plus att det ser bättre ut om sängen står på ben (vilket min gör, så det är delvis därför jag resonerar som ovan, antar jag.)

Och jag är väldigt nyfiken på vem av dig och din pappa som tycker vad. :D

Jag tänker att det som Tassetass var inne på, att sänggaveln bör vara några centimeter extra, kan se lite konstigt ut om den inte går ned hela vägen till golvet.

Men om gaveln har ben, hur faskien ska den sitta fast överhuvudtaget? Sängen måste ju vara aptung då för att inte röra sig alls, för rör den på sig så åker väl allting omkring?

Jag kanske är helt onormal men min nuvarande säng flyttas alltså omkring rätt flitigt, den står liksom inte still så nu skulle den aldrig kunna hålla upp en gavel. Å andra sidan kanske den nya sängen väger jättemycket och kommer stå helt still oavsett vad som försiggår i den.

FeatherCloud: så din stor på ben alltså och det ser bra ut? Blir det inte en glipa om inte vadderingen är lika tjock hela vägen ner?

Jag tycker att det här är jättekrångligt faktiskt, har ingen aning om vad som kommer bli bäst! Jag var helt anti ben-idén men nu när jag tänker efter så kanske det är snyggare om man inte ser gaveln nertill/under sängen. Å andra sidan kanske man göra som du säger, en kompromiss: ben på gaveln men att sänggaveln är lika tjock ändå ner till tjocka madrassen. Eller nåt. Fanvetjag.

gavel.jpg

Sänggaveln (lila) går så långt ner som till mitten på själva stommen på sängen, sedan trycker man säng och gavel mot väggen. Glipa mellan gavel och säng blir det ju då under vaddering/tyg men det lär väl inte synas från sidan om man inte har jättetjock vaddering...

Att gaveln ska böja sig tror jag du överdriver rädslan för, även en mycket tunn skiva är väldigt stabil. :)

Ojdå, jag kanske var lite otydlig. Jag har alltså ingen egengjord sänggavel (men är lite sugen på att pilla ihop en efter den här tråden), men hade gjort som jag beskrev ovan, mest baserat på gissningar och känsla :p Lite som eyz bild helt enkelt! :idea:

Huuur kan du bli sugen på det? Jag får mest bara huvudvärk och magknip! Det verkar ju så himla svårt fastän alla säger att det är så lätt!
Och nej, du har inte varit otydlig - det är jag som är lite dement och förvirrad bara.

eyz: Tusen tack för pedagogisk bild! :bow:

Kombinationen idérik och smått kreativ Fjäder + sambo som av naturen alltid måste avsluta påbörjade projekt? :angel: :D

Vet du, ni har ett finfint projekt här hos mig ni kan få slutföra! Jag står för material och saft - ni för arbetet. Okej? :D

*

Vad har era gavlar kostat totalt? Skivorna då främst undrar jag över, tyget har jag ju redan. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 400
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka