Att börja yoga

Jag är jättesugen på att börja yoga men känner mig lite förvirrad. Hur vet man vad för typ av yoga som passar en? Hur vet man om en studio är bra? Hur kommer man fram till att det är värt att lägga så sanslöst mycket pengar på att svettas i grupp? Kan man börja yoga fastän man 1) inte alls är vig, 2) inte är särskilt spirituell och absolut inte köper mumbojumbo-snack?

Jag vill stärka min kropp, få bukt på mina ryggproblem (som kommer för att jag inte stretchar ben och rumpa tillräckligt), bli smidig. Jag vill inte finna mig själv eller bonda i grupp. Jag är otroligt nyfiken på bikramyoga som verkar hemskt men otroligt spännande. Vet dock inte om jag vågar mig i väg på nån prova på. Någon här med erfarenhet av just bikram?

Oh well. Yogaglada människor (med fötterna på jorden) hitåt tack!
Ohh..jag gillar yoga massor. Köpte i somras en yogaswing som tog yogan till nya dimensioner kan jag säga. Jag har aldrig varit på någon studio,utan tuben funkar perfekt för mig. I början körde jag med datorn framför mig, men nu sätter jag på musik, blundar nästan hela tiden och låter liksom kroppen och musklerna själva hitta de rörelser som känns bra.
Andningen är liksom hela ramen och jag gillar mumbojumbo snack, chakra och flumsnack. Och visualiseringar -helt fantastiska. Min favorit är att tänka att jag har en skål som vilar i mitt bäcken. Botten vilar allra längst ner (rootchakrat) och i botten på skålen ligger en kanonkula som jag med mina höfter rullar fram och tillbaka och runt runt, I olika hastigheter och storlek på rörelser.
gulan

Ja, det låter sjukt bra! Ska försöka googla fram nåt sånt.

Om nån glad bukefalist vet nåt bra yogaställe centralt i Stockholm (gärna nära T-centralen eller södra) så tar jag tacksamt emot förslag för övrigt! :)
Jag känner en yogainstruktör som tydligen ska vara extremt bra enligt folk, jobbar på några olika studios i Stockholm olika dagar. Bl.a Telefonplan och Årsta tror jag, om jag inte minns fel (risken finns :o).

Har förstått att han har ganska tuffa pass (rent fysiskt, att det blir ordentlig träning, anpassas ju på individnivå i övrigt med vighet och så), så om den typen av yoga är intressant för dig kan jag kolla upp lite noggrannare var han befinner sig och när. Fokus på träning, balans och andning som jag förstått det (som fridykningsinstruktör har han bra koll på vikten med andningskontroll ;)).

Men var hittar man de där nybörjarkurserna? Jag har till och med börjat titta på möjligheten att åka iväg någonstans över en helg bara för att lära mig grunderna men jag hittar inget som känns vettigt.
Hm, det beror kanske på var man bor? I min lilla stad har de två studios jag gått på haft både nybörjar- och fortsättningskursen i en rad olika yogatyper, utöver vanliga drop in-pass.

Jag är fortfarande bitter över att det inte finns Bikramyoga i min mellanstora stad. Att stå och ta det lugnt samtidigt som jag stretchar fokuserat låter sådär, att göra det i ett varmt rum, ja tack!

Hm, det beror kanske på var man bor? I min lilla stad har de två studios jag gått på haft både nybörjar- och fortsättningskursen i en rad olika yogatyper, utöver vanliga drop in-pass.
I den lilla staden så finns det bara en studio, de verkar bara ha fortsätningskurser, drop in och gravid yoga. Sen en väldigt massa pass med barnyoga men jag tror inte att jag kan lura in mig där heller... ;) Jag får nog förlita mig på youtube och appar tills jag har lite koll... ;)

I den lilla staden så finns det bara en studio, de verkar bara ha fortsätningskurser, drop in och gravid yoga. Sen en väldigt massa pass med barnyoga men jag tror inte att jag kan lura in mig där heller... ;) Jag får nog förlita mig på youtube och appar tills jag har lite koll... ;)
Jag tycker din idé med gravidyogan var lysande! Mammorna lär ju ändå bytas ut efterhand, så de lär väl inte märka nåt?

Sorry @niphredil nu åter till ordningen. Hoppas du får goda tips i rätt del av landet:)

@Snurrfian
Vi har alltid minst en nybörjare på i våra klasser och det är inget man tänker på, alla har ju fullt upp med sitt som någon annan skrev. :) Jag började yoga i vanliga klasser och fattade typ ingenting i början, det var aldrig någon som var (märkbart) störd på mig och isåfall så hade det varit deras problem. Alla är vi ju nybörjare någon gång. Så jag tycker du ska testa en dropp-in klass om du har lust.

@Snurrfian
Vi har alltid minst en nybörjare på i våra klasser och det är inget man tänker på, alla har ju fullt upp med sitt som någon annan skrev. :) Jag började yoga i vanliga klasser och fattade typ ingenting i början, det var aldrig någon som var (märkbart) störd på mig och isåfall så hade det varit deras problem. Alla är vi ju nybörjare någon gång. Så jag tycker du ska testa en dropp-in klass om du har lust.
Jag ska nog försöka lite på egen hand först, det handlar nog väldigt mycket om min livliga fantasi och jag kan se mig själv råka knuffa till någon och så blir det en dominoeffekt så att alla ligger platt på backen och blänger på mig... ;) Så här ungefär ser jag mig själv...
Men då från 5:14 ungefär... :D

Jisses vad inspirerad jag blir! Kanske borde försöka mig på att träna hemma. Dumpa barnen i famnen på maken när han kommer hem för en tids yoga...

Jag höll på med det tidigare. Gymmet jag tränade på hade sådant och det var faktiskt himla bra. Man blev stark, smidig och det var otroligt avstressande.

Jag kör bikramyoga en hel del och föredrar det framför vanlig yoga av den enkla anledningen att jag älskar en utmaning. Jag gillar när träning är lite extrem liksom och tycker att bikram är fantastiskt skönt! Det är något visst med att svettas ymnigt i 90 minuter för att sedan duscha och andas frisk luft och jag känner mig aldrig så ren, harmonisk och stark som efter en bikram-klass. Det känns verkligen som att man svettas ut all stress och allt jobbigt, och det är något så vansinnigt skönt!

Jag var inte ett dugg vig när jag började, och jag är fortfarande rätt stel, men det är verkligen inget man behöver oroa sig för om man bara går till rätt ställe. Där jag går är de extremt noga med att man inte får lov att pusha sig längre än vad som är bekvämt, just p.g.a ovan nämnda risk att skada sig då kroppen lätt blir övermodig när det är så pass varmt. De anpassar varje övning efter erfarenhet och brukar säga till nybörjare att antingen skippa eller välja ett mindre "skarpt" alternativ vid vissa rörelser.

Förutom styrkan och den renande känslan tycker jag också om att det alltid är samma 26 poser som görs på samma sätt varenda pass. Det gör att det blir väldigt enkelt att se sina framsteg, och så är det skönt att efter några gånger inte behöva tänka så mycket på vad som kommer näst och hur de olika poserna ska utföras.

Värmen tycker jag faktiskt inte blir så jobbig, och då är jag ändå allt annat än värmetålig. De första 15 minuterna kan kännas rätt läskiga, men jag brukar försöka komma tidigt så att jag kan gå in och bara ligga ner i 5-10 minuter innan klassen börjar så får kroppen en chans att vänja sig lite. Sedan är det ju klart att pulsen höjs med och mjölksyran blir mer påtaglig, men det är aldrig några problem överhuvudtaget om man skulle vilja sätta sig ner och stå över någon pose här och där.

Något mumbojumbo har jag inte märkt av där jag går, men visst är det mycket fokus på att sluta sig och gå in i sig själv. Att andas ut det dåliga och andas in det goda; att låta tankarna vandra fritt; att bli ett med sin kropp osv osv. En av instruktörerna är liiite för excentrisk för min del, men på det stora hela är det en väldigt "tyst" klass så att säga och 90% av fokus är på din andning.

Jag skulle kunna skriva typ fyra sidor till, men jag tror jag avslutar här så får du fråga om jag mot förmodan inte avhandlat alla ämnen! :p

Tack @Mineur för ditt utförliga svar! Jag tycker som sagt att det låter väldigt lockande just bikram men, och det här är ett stort men!, just det du säger, att du gillar 'extrem' träning, det får mig att tänka att det omöjligt är för mig. Jag är helt otränad och vill inte ha nåt jätteextremt egentligen.

Kan absolut förstå att det blir ett riktigt skönt och 'renande' pass! Det är lite den idén jag fått också. Tror helt enkelt jag får gå på nån form av prova på och se hur det känns :).

@niphredil fast det 'extrema' med bikram är värmen, annars går det att anpassa hur lätt eller svårt som helst. Där jag gått har det varit en del i princip helt otränade personer som gått på bikram för att de gillar värmen.

tasteofawesomecom_288119_1345649765_5463e3449606ee29f37e8916.jpg

Bifogar en bild på min yogafröken.
Hon bah "och så tar vi tag om stortårna" och jag bah " eh, går knäna bra?"
:D
Känner mig precis lika osmidig efter 2 år fast när man tänker efter så är det nog inte så. Yogar dock bara ca 3 gånger i månaden, önskar att jag hade ro i mig att yoga hemma också.

Jag går på kundaliniyoga, det är superbra, jag vet inte hur det är på andra yogaställen men yoga går ju väldigt mycket ut på att acceptera den man är och göra så gott man kan liksom. Kan man inte göra exakt som katten så gör man det man kan och är jäkligt bra för det man gör. Jag tycker att det flummiga är både bullshit och väldigt bra. Det är suveränt för hjärnan när den är rörig, det är svårt men bra, sen behöver man ju inte tro på allt men att ändå göra det känns liksom bra. Jag mår sällan så bra som när jag har suttit och sjungit ett mantra i några minuter trots att jag egentligen tycker att det är blah.

Själva träningen är tuff, jag har alltid en vansinnig träningsvärk efteråt och ofta är benen som spagetti så jag knappt kan gå därifrån.

Har gått på Poweryoga på ett av gymmen här, och även Yoga på Friskis.
Kommer inte ihåg vilken typ av Yoga Friskis har, det stor nog på hemsidan. På mitt Friskis kunde man även välja två olika klasser beroende på hur van man var.
Inget Mumbo-jumbo någonstans. Självklart är det viktigt att andas rätt, men inget konstigt new age-snack eller så. Kan tänka mig att det är mer sådant på en renodlad yogastudio en på ett gym.
Mitt Friskis har även Yoga utomhus på sommaren - det är underbart!

Bra tråd! Hoppas det är ok om jag hakar på med en fråga.

Någon med erfarenhet av medicinsk yoga? Jag behöver stärka nacke och axlar för att föhoppningsvis få mindre migrän, vanlig träning med sjukgymnast på rehabgym ger mig migrän istället, axlarna klarar ingen träning alls. Så jag funderar på om medicinsk yoga kunde vara något (tror att de har det på samma ställe).

Bra tråd! Hoppas det är ok om jag hakar på med en fråga.

Någon med erfarenhet av medicinsk yoga? Jag behöver stärka nacke och axlar för att föhoppningsvis få mindre migrän, vanlig träning med sjukgymnast på rehabgym ger mig migrän istället, axlarna klarar ingen träning alls. Så jag funderar på om medicinsk yoga kunde vara något (tror att de har det på samma ställe).
Jag har gått på medicinsk yoga och tyckte mycket om det. Man kan göra övningarna på olika sätt, så att det passar en själv, t ex sitta på en stol om man har knäproblem osv. Det kan instruktören informera om.

Jag tycker att jag blev mer medveten om min kropp, mjukare och både avslappnad och uppiggad på samma gång. Men det bästa var att jag blev så glad efteråt. Ja, redan under yogan blev jag pirrig, bubblig och skrattnödig :)

Jag har gått på medicinsk yoga och tyckte mycket om det. Man kan göra övningarna på olika sätt, så att det passar en själv, t ex sitta på en stol om man har knäproblem osv. Det kan instruktören informera om.

Jag tycker att jag blev mer medveten om min kropp, mjukare och både avslappnad och uppiggad på samma gång. Men det bästa var att jag blev så glad efteråt. Ja, redan under yogan blev jag pirrig, bubblig och skrattnödig :)
Tack! Jag är nöjd om jag blir bättre i nacken :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka