Att börja yoga

Jag gillar kundaliniyoga. Det är väldigt stillsamt och med fokus på andning, mjuk stretch, och välmående och att tycka om sin kropp. Iaf med min instruktör.

Svettas och pusta gör jag på andra klasser.

Har gått på Poweryoga på ett av gymmen här, och även Yoga på Friskis.
Kommer inte ihåg vilken typ av Yoga Friskis har, det stor nog på hemsidan. På mitt Friskis kunde man även välja två olika klasser beroende på hur van man var.
Inget Mumbo-jumbo någonstans. Självklart är det viktigt att andas rätt, men inget konstigt new age-snack eller så. Kan tänka mig att det är mer sådant på en renodlad yogastudio en på ett gym.
Mitt Friskis har även Yoga utomhus på sommaren - det är underbart!
Så himla synd att mitt Friskis inte har så mycket yoga. Annars hade det ju varit super.

Jag gillar kundaliniyoga. Det är väldigt stillsamt och med fokus på andning, mjuk stretch, och välmående och att tycka om sin kropp. Iaf med min instruktör.

Svettas och pusta gör jag på andra klasser.
Tack för ditt svar! Jag vill svettas och pusta faktiskt så då kan jag lägga på minnet att just kundaliniyoga inte är för mig :).

Jag är jättesugen på att börja yoga men känner mig lite förvirrad. Hur vet man vad för typ av yoga som passar en? Hur vet man om en studio är bra? Hur kommer man fram till att det är värt att lägga så sanslöst mycket pengar på att svettas i grupp? Kan man börja yoga fastän man 1) inte alls är vig, 2) inte är särskilt spirituell och absolut inte köper mumbojumbo-snack?

Jag vill stärka min kropp, få bukt på mina ryggproblem (som kommer för att jag inte stretchar ben och rumpa tillräckligt), bli smidig. Jag vill inte finna mig själv eller bonda i grupp. Jag är otroligt nyfiken på bikramyoga som verkar hemskt men otroligt spännande. Vet dock inte om jag vågar mig i väg på nån prova på. Någon här med erfarenhet av just bikram?

Oh well. Yogaglada människor (med fötterna på jorden) hitåt tack!
Friskis och svettis, prova på ett pass för ca 100 kr. Bara göra som alla andra gör och se om det känns bra.

Aha, din friskis hade inte det. Synd.

Friskis och svettis, prova på ett pass för ca 100 kr. Bara göra som alla andra gör och se om det känns bra.
För fyrtiofjärde gången i tråden (senast i inlägget ovanför ditt): Mina Friskis har knappt nån yoga alls :p.

För fyrtiofjärde gången i tråden (senast i inlägget ovanför ditt): Mina Friskis har knappt nån yoga alls :p.
Jo jag rättade ju mitt inlägg sedan ser du ;) men de går inte att radera helt så jag kunde lika gärna lägga till tänkte jag.

Kolla om de har flex eller core, det är typ yoga men utan "mysigheten" :p (nu kommer någon att protestera ;) )

(Mamma var precis på en ny grej de har på vår friskis, tio gånger kurs för nybörjare, hon gick på yogan och muttrade någonting om stretching med tänt ljus :D men jag gillar yoga hyggligt och hon behöver det då verkligen.)

Får jag ställa en fråga?
Jag skulle jätte gärna gå på yogapass, det hade vart helt perfekt för min klena kropp. MEN jag tål inte folk som andas runt omkring mig :( Har blivit iväg tvingad på ett pass och gillade egentligen själva yogan men jag skämtar inte när jag säger att de andras andning på riktigt höll på att ge mig en panikångestattack...
Det här har suttit i sen jag var liten har ingen aning om vad det beror på.

Jag gillar gruppträning och att ha en stående tid att då gäller det! Så att man inte kan masa sig ur och tänka att jag gör det sen som det lätt blir om jag skulle försöka hemma...
Har ni något tips om hur jag kan släppa andra personers andning? Tanken med yoga är väl att gå in i sig själv men det är som kört när det enda jag kan koncentrera mig på att inte bryta ihop.

KBT terapi hade nog behövts egentligen...

@Mineur Hoppas jag kan ställa lite uppföljande frågor till dig om bikram! Jag har googlat runt nu efter 'vanliga' yogastudios och hittar bannemig inte ett enda ställe som ligger rätt till OCH har ett schema med klasser som funkar för mig med mina jobbtider. Så, det enda jädra stället som funkar är ett bikramyogaställe inne i stan och därför kommer jag nog att köra en testmånad där och se hur det känns.

Är det obehagligt första passet? Är värmen liksom läskig? Kommer jag behöva ta pauser under passet tror du? Hur mycket bör jag dricka under dagen innan passet? Är alla jättecoola och fräscha under passet så att jag kommer att vara ensam med att vara illröd och ursvettig? Vad ska jag ha på mig? Är era pass också 90 minuter? (det låter så LÅNGT!) Vad har jag att vänta liksom?

Vore supertacksam om du orkar svara på nån av alla mina frågor :D :heart:bump:

Ni som yogar: Är det nån skillnad på de dyra yogamattorna mot de billiga? Vad ska man tänka på när man väljer matta? Och kläder: Kan man ha på sig små yogashorts eller är det långbyxor som gäller?

Jag är jättesugen på att börja yoga men känner mig lite förvirrad. Hur vet man vad för typ av yoga som passar en? Hur vet man om en studio är bra? Hur kommer man fram till att det är värt att lägga så sanslöst mycket pengar på att svettas i grupp? Kan man börja yoga fastän man 1) inte alls är vig, 2) inte är särskilt spirituell och absolut inte köper mumbojumbo-snack?

Jag vill stärka min kropp, få bukt på mina ryggproblem (som kommer för att jag inte stretchar ben och rumpa tillräckligt), bli smidig. Jag vill inte finna mig själv eller bonda i grupp. Jag är otroligt nyfiken på bikramyoga som verkar hemskt men otroligt spännande. Vet dock inte om jag vågar mig i väg på nån prova på. Någon här med erfarenhet av just bikram?

Oh well. Yogaglada människor (med fötterna på jorden) hitåt tack!

Hade kunnat vara jag för några månader sen.. Sveriges stelaste sjukgymnast blir 30 och med alla gamla skador och numera halvtid skrivbordsjobb obönhörligen ont i kroppen liksom..
Jag har tur och har Yoga som personalförmån på jobbet 1 x vecka och på riktigt- jag är helt värdelös jämfört med mina kollegor men satan vad bra min kropp mår av det som komplement till sånt jag tycker är roligt (springa fort, lyfta tungt och kasta saker typ). Vår instruktör är inte så mumbojumbo, man behöver inte fokusera på andningen om man inte riktigt klarar av det och det är tillåtet att gå ner i viloposition när det gör ont. En fd kollega till mig som yogar mkt och är ganska inne i yogatänket var mkt nöjd med passen och uttryckte att för en nybörjare/komplementtränare behöver man liksom inte mer. Ungefär som att man inte behöver gå tyngdlyftarkurs om man är nöjd med bodypump. Starta enkelt, typ friskis som någon föreslog, kan jag kan du.

@Shudde Friskis har föreslagits många gånger i tråden och som jag redan sagt så har alltså inte mitt Friskis yoga mer än ett par gånger i veckan, varav bara en gång passar mitt schema. Så det är alltså inte ett alternativ tyvärr.

Kul att höra att det funkar så bra för dig, känns väldigt bra att läsa om hur alla uppskattar sin yoga :).

Ja, jag har ju inte testat det utan gick bara på vad @Lager sa :).
Förstod att du säkert missat mitt tidigare inlägg om just kundalinin så jag tänkte bara påpeka en gång till :D
Det är verkligen inte bara mjuk stretch fast säkert olika från ställe till ställe och (som jag upplevt det) olika från pass till pass, vissa pass är mildare och vissa är riktigt riktigt tuffa, väl värt att testa iaf. :up:

Förstod att du säkert missat mitt tidigare inlägg om just kundalinin så jag tänkte bara påpeka en gång till :D
Det är verkligen inte bara mjuk stretch fast säkert olika från ställe till ställe och (som jag upplevt det) olika från pass till pass, vissa pass är mildare och vissa är riktigt riktigt tuffa, väl värt att testa iaf. :up:
Ah sorry, det har jag missat. Jättetack för att du lyfte det, då vet jag att jag har ett till alternativ att kika på! :)

Ni som yogar: Är det nån skillnad på de dyra yogamattorna mot de billiga? Vad ska man tänka på när man väljer matta? Och kläder: Kan man ha på sig små yogashorts eller är det långbyxor som gäller?
Jag rekommenderade en matta av naturgummi, för jag hatar lukten av plast. Drop of Mindfulness har jag från och trivs väldigt bra med den.

Gällande kläder, du har ju säkert mindre kläder på dig på bikram, där har jag ingen aning. Annars brukar jag ha tights, linne och en tjocktröja/hoodie. Tjocktröjan tar jag av en bit in i solhälsningarna (uppvärmningen) och tar på sen igen när passet är klart. Jag föredrar att ha ganska åtsittande kläder på yogan, för jag gillar inte när det hakar upp sig, och loosefit på linnen är värdelöst när du står som en fällkniv - tröjan åker ju ner över huvudet.

@Mineur Hoppas jag kan ställa lite uppföljande frågor till dig om bikram! Jag har googlat runt nu efter 'vanliga' yogastudios och hittar bannemig inte ett enda ställe som ligger rätt till OCH har ett schema med klasser som funkar för mig med mina jobbtider. Så, det enda jädra stället som funkar är ett bikramyogaställe inne i stan och därför kommer jag nog att köra en testmånad där och se hur det känns.

Är det obehagligt första passet? Är värmen liksom läskig? Kommer jag behöva ta pauser under passet tror du? Hur mycket bör jag dricka under dagen innan passet? Är alla jättecoola och fräscha under passet så att jag kommer att vara ensam med att vara illröd och ursvettig? Vad ska jag ha på mig? Är era pass också 90 minuter? (det låter så LÅNGT!) Vad har jag att vänta liksom?

Vore supertacksam om du orkar svara på nån av alla mina frågor :D :heart:bump:
Självklart! Och förlåt, jag insåg nu att jag glömt svara på ditt förra inlägg där du taggade mig. Jag tycker absolut inte att du behöver oroa dig bara för att du inte gillar extrema sporter. Det blir verkligen bara så extremt och intensivt som du själv gör det, och det finns absolut ingen eller inget som stoppar dig från att ta en timeout och lägga dig ner när det känns lite tungt. Jag har gått rätt mycket men tar fortfarande minst en paus per pass då jag bara sitter/ligger och samlar mig lite, och det gör även de som är mer erfarna.

Första passet är rätt överväldigande, men jag tycker inte att det var obehagligt eller läskigt alls vilket jag faktiskt hade väntat mig. Däremot är det en lätt euforisk känsla som infinner sig när man kommer ut, och man känner sig stencool och stark under själva passet!

Vi hade öppet hus på studion i dag och det var 46 nya tjejer och killar som kom för sin första klass. Inte en enda person indikerade att de tyckte det var obehagligt, ingen gick ut typ halvvägs eller så och jag vill lova att det var många lättade leenden och glada skratt när de kom ut! En av dem var alldeles extatisk och sa att hon kände sig som om hon blivit född på nytt :p Det är en väldig massa olika sorters människor som går - unga och gamla, stora och små, vältränade och otränade.

Jag var jätterädd för att bli yr eller illamående första gången jag gick, men läraren är där för att se till att undvika just sådant och sa till när det kunde vara bra att ta en paus som nybörjare. De håller väldigt bra koll på en så att man inte gör för mycket liksom, då det är en dålig grej att pusha sig själv för hårt i. Och du ska definitivt satsa på att ta åtminstone två-tre pauser under passet, för att undvika att du tar ut dig för mycket. Ta hellre en paus för mycket än en för lite. Det finns ingen tidspress och det är ingen annan som bryr sig om vad du gör (på riktigt!), så du pausar precis hur ofta och länge som du vill.

Det är liksom varmt och kvavt, och de första minuterna kanske det känns som att du inte riktigt får tillräckligt med syre, men kroppen klarar rätt mycket mer än vad man tror och man vänjer sig rätt fort. Jag skulle som sagt rekommendera att komma dit i tid för att kunna gå in i salen och bara sitta/ligga i en 5-10 minuter sådär, så får kroppen en chans att acklimatisera sig lite grann.

Det enda du inte bör göra är att lämna salen under passet, och det är också bra att stå emot viljan att hälla i sig en massa vatten när du väl är igång. Två-tre klunkar varje kvart brukar rekommenderas, och lärarna säger till när det är en bra tid för vatten. Annars är det lätt att man häller i sig en hel flaska halvvägs och blir full i magen vilket gör att man inte kan utföra alla poser lika bekvämt som annars. Dagen innan och fram till 1,5 timmar före är det dock bra att dricka så mycket vatten som möjligt, men 1,5 timmar före passets början är det bra att lugna sig lite vad gäller både mat och dryck, av ovan nämnda anledning.

90 minuter är ganska långt, det ska jag inte sticka under stol med. Målet med klassen är dock att du ska gå in i dig själv och bli så pass avslappnad - fysiskt såväl som psykiskt - att du liksom slutar bry dig om tiden. Det tog mig ett tag att komma dit, men det faktum att det är samma visa varenda gång hjälper också då man liksom kan börja ha vissa poser som "mile stones" på vägen så att säga. Det finns Bikram Blast (60 min) och Bikram Express (45 min) också vilka är bra på sitt sätt, men jag upplever att de är mycket mer pulshöjande och mjölksyraframkallande än den lugnare originalklassen så det är absolut bäst att testa den först.

Jag brukar ha på mig ett par yogashorts (tighta korta shorts) samt en sportbh, men ibland kör jag i långa löparleggings också. Genomsvettig blir man liksom hursomhelst, men det känns rätt skönt mentalt att ha så lite som möjligt på sig. Det är dock vanligt att folk kommer i full gymklädsel med både leggings och t-shirt, men personligen vill jag vara mindre påklädd än så. Jag var rätt osäker och kroppsmedveten till att börja med, tills jag insåg att ingen hade tid att titta på mig i vilket fall som helst :p

Ooch avslutningsvis: nej. Ingen är fräsch efter ett bikramyoga pass. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att det är fysiskt omöjligt. Jag putsade speglarna i salen i morse och var svettig och rosa efter det, och då snackar vi liksom 10 minuter... Jättecool känner man sig dock, men illröd och genomsur på samma gång! Det låter väl härligt?! :D

Yogar en del till och från på egen hand (använder något så omodernt som böcker :D) och det ger definitivt resultat när jag lyckas göra det någorlunda regelbundet. Jag är inget proffs så har inga direkta tips att komma med utom att inte pressa för hårt, det har hänt att jag sträckt mig. Det är bäst att vara lite försiktig, särskilt i början när man inte är van och när man gör nya rörelser.

Rapportera tillbaka hur det gick på bikramyogan sen @niphredil !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka