Att börja yoga

Har bara en bild av yogatjejer som liksom inte stämmer in på mig - alla är superviga, jättesmala, vegetarianer, skitsnygga och bra. Och så kommer jag som nån flodhäst och ska försöka hänga på. Typ så känns det.
Den första yogainstruktören jag hade på friskis var snarare en korpulent medelålders dam. :D

Åh, låter som dröminstruktören för mig :D. Då kan jag känna mig hemma!
@Trani s erfarenheter av gymyoga låter bättre än mina, men det varierar nog väldigt. På de gym jag yogat har det varit supervältränade, überhurtiga typer som sagt pressa, pressa, pressa så långt det går, helt utan introduktion till andningsteknik. Det har funkat hyfsat efter att jag lärt mig mer på annat håll, men innan dess tyckte jag mest det var sjukt jobbigt och en väldigt ineffektiv träningsform:angel:.

Mitt tips är således att inte ge upp om du inte hittar rätt ställe direkt.

Och rätt flumnivå...:D

På de gym jag yogat har det varit supervältränade, überhurtiga typer som sagt pressa, pressa, pressa så långt det går helt utan introduktion till andningsteknik.
Jag har lite samma erfarenheter! Dock inte på Friskis men på gym. Då var det exakt så och det är inte alls vad jag är ute efter. Jag vill stärka kroppen, andas rätt, komma ner i varv, må bra liksom.

Kollade upp mina närmaste Friskis (nära hemma och nära jobbet) och de har väldigt lite, om ens några, yogapass. Så jag får leta vidare!

Jag har lite samma erfarenheter! Dock inte på Friskis men på gym. Då var det exakt så och det är inte alls vad jag är ute efter. Jag vill stärka kroppen, andas rätt, komma ner i varv, må bra liksom.

Kollade upp mina närmaste Friskis (nära hemma och nära jobbet) och de har väldigt lite, om ens några, yogapass. Så jag får leta vidare!
Trist!
Kanske finns det något ställe som har prova på-tillfällen? Eller som jag gjorde första gången jag gick in mer helhjärtat för yoga, hör dig för med folk du känner och boka in dig för en "sluten" kurs på ett ställe med gott rykte? Då är alla lika gröna(eller iaf beredda på nybörjarnivå) och det tyckte jag var rätt skönt.

@Koltrast @niphredil Alltså vid friskis går gränsen för vad jag sätter min fot på. Går inte i närheten av andra gym. :eek: Men jag kan tänka mig att kvalitén och inriktningen på yogan kan variera även på friskis.

Ja, det är ju helt sant såklart. Särskilt som jag har så gräsligt ont i kroppen. Har bara en bild av yogatjejer som liksom inte stämmer in på mig - alla är superviga, jättesmala, vegetarianer, skitsnygga och bra. Och så kommer jag som nån flodhäst och ska försöka hänga på. Typ så känns det.

Jag hade samma tankar innan jag började. Tog mig ett halvår innan jag vågade testa för jag dessutom tyckte det verkade lite sekt-aktigt. Men det finns gott om alldeles vanliga människor som yogar. Ibland känner jag mig väligt flodhästig på mattan och ibland känner jag mig ascool och stark. Jag har problem med min ländrygg och ena höft som blir bättre när jag yogar lagom. Men det där kan ju bero på vad man har för problem med. Yoga är inte alltid "snällt" mot kroppen och man kan faktiskt skada sig om man inte är försiktig. T ex genom att försöka tvinga sig ned djupare i positioner än vad man borde eller genom att belasta kroppen på ett sätt som den inte är van vid och inte har muskler för.

Friskis har jag aldrig varit på, men jag föreställer mig att hurtfriska typer i flashiga träningskläder är färre där=solklar fördel.
Lite så. Jag jobbar precis bredvid ett friskis och på onsdagar när jag kommer till jobbet så ser jag hur det står ett gäng i en sal och puttar med golfklubbor. :laugh: Känns ju ganska ogymmigt.

Jag har i vår gått sk holistisk yoga. Det är ungefär som medicinsk yoga, fokus på avslappning och andning och väldigt mjukgörande. Har gått med ett gäng tanter med fibromyalgi (ja, och några fler i min ålder ;)) och det har varit väldigt bra.
Nästa termin ska jag dock gå en som är lite mer stärkande, har gjort det förut och upplevde att jag både fick mindre ont och fick bättre flås av det.

Eller som jag gjorde första gången jag gick in mer helhjärtat för yoga, hör dig för med folk du känner och boka in dig för en "sluten" kurs på ett ställe med gott rykte?
Alltså jag känner ingen som yogar tyvärr. Annars hade det varit perfekt att hitta en studio den vägen. Men jag googlar allt jag kan och ska googla mer när jag har tid, förhoppningsvis kan jag hitta nåt att testa :).

Jag har yogat på gym, friskis och flera yogastudios. Jag köper definitivt inte mumbojumbosnack så jag ignorerar bara sånt. Generellt är gym och friskis mycket sämre än en yogastudio (även om det finns undantag). Att börja yoga med hjälp av youtube tycker jag inte heller är nån höjdare, man behöver oftast hjälp av en instruktör som rättar och petar i början. När man kommit in i det kan man ju yoga själv, men det ger väldigt mycket mer om man har hjälp nån gång ibland.

Hathayoga är typ grunden och passar bra att börja med.

:D

Min största fundering är hur i hela friden jag ska kunna välja vart jag ska yoga nånstans? Finns ju massa ställen och alla låter så flummiga att jag bara blir skeptisk liksom.
Lyxproblem! :rage: Här finns det ett enda ställe, och jag känner visserligen flera av de som håller på där, men jag ser deras grejer på FB och Insta och herregud :crazy: De verkar vara urstarka, toppbalans och urviga, inga som jag känner för att ställa mig bredvid helt enkelt och riskera att knuffa till när jag tappar balansen. ;)

@Trollslända Väldigt intressant att höra dina erfarenheter! Mina ryggproblem tror jag absolut blir bättre av yoga, det blir bättre bara jag stretchar lite (men det är jag alltid för lat för att göra). Ska dock absolut vara försiktig och lyssna på kroppen!

De verkar vara urstarka, toppbalans och urviga, inga som jag känner för att ställa mig bredvid helt enkelt och riskera att knuffa till när jag tappar balansen. ;)
:D Det där är precis vad jag ser framför mig när jag tänker mig mig själv i en yogastudio :D.

Alltså jag känner ingen som yogar tyvärr. Annars hade det varit perfekt att hitta en studio den vägen. Men jag googlar allt jag kan och ska googla mer när jag har tid, förhoppningsvis kan jag hitta nåt att testa :).
Ja, sorry. Du hade såklart inte frågat här då. Men mitt tips om att det kan vara fint att börja med en stängd kurs kvarstår. Det kan dessutom vara bra för upprätthållandet av övandet.

Jag är jättesugen på att börja yoga men känner mig lite förvirrad. Hur vet man vad för typ av yoga som passar en? Hur vet man om en studio är bra? Hur kommer man fram till att det är värt att lägga så sanslöst mycket pengar på att svettas i grupp? Kan man börja yoga fastän man 1) inte alls är vig, 2) inte är särskilt spirituell och absolut inte köper mumbojumbo-snack?

Jag vill stärka min kropp, få bukt på mina ryggproblem (som kommer för att jag inte stretchar ben och rumpa tillräckligt), bli smidig. Jag vill inte finna mig själv eller bonda i grupp. Jag är otroligt nyfiken på bikramyoga som verkar hemskt men otroligt spännande. Vet dock inte om jag vågar mig i väg på nån prova på. Någon här med erfarenhet av just bikram?

Oh well. Yogaglada människor (med fötterna på jorden) hitåt tack!
Bodybalance kanske kan vara något annars?
Blandning av yoga, tai-chi och pilates.
Blir både styrka, stabilitet och smidighet, utan flum, och på nivån där du är för dagen.
Det KAN bli riktigt tufft, om man vill, annars gör man bara det som funkar och man kan alltid be om alternativ.
Youtube:a Body Balance.
Dock är det ju ett koncept som köps in av gym.
Så det kanske faller på det, om inte innan, förstås.
Men de flesta gym brukar ha prova-på/klippkort om det ens är att tänka på som alternativ :)

Oavsett så bygger yoga över lag just på andningen så har man inte den blir det onödigt svårt...

Men mitt tips om att det kan vara fint att börja med en stängd kurs kvarstår. Det kan dessutom vara bra för upprätthållandet av övandet.
Ja, det låter sjukt bra! Ska försöka googla fram nåt sånt.

Om nån glad bukefalist vet nåt bra yogaställe centralt i Stockholm (gärna nära T-centralen eller södra) så tar jag tacksamt emot förslag för övrigt! :)

Trist!
Kanske finns det något ställe som har prova på-tillfällen? Eller som jag gjorde första gången jag gick in mer helhjärtat för yoga, hör dig för med folk du känner och boka in dig för en "sluten" kurs på ett ställe med gott rykte? Då är alla lika gröna(eller iaf beredda på nybörjarnivå) och det tyckte jag var rätt skönt.
Men var hittar man de där nybörjarkurserna? Jag har till och med börjat titta på möjligheten att åka iväg någonstans över en helg bara för att lära mig grunderna men jag hittar inget som känns vettigt.

@GotAsecret Jättetack för tipset! Tyvärr tror jag inte att det är för mig, är just yoga jag är sugen på och ingenting annat. Har testat body balance på gym och det är inte riktigt vad jag är ute efter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka