att börja tömmköra

V

vickis-pajala

ja jag är ju helt insnöad på dette med tömmkörning:smirk: och har
ÄNTLIGEN fått tag i en som kommer och håller kurs :bow: :bow:
tänkte tjuvträna lite om ni förstår

men det är ett bra tag till dess så nu har jag ju lite frågor och funderingar.

min häst är ju aldrig tömmkörd vad jag vet så nu skulle jag behöva lite tips om hur jag börjar:confused:

snälla gulliga rara :D
 
Sv: att börja tömmköra

om din häst aldrig har varit med om något liknande skulle jag ta det ganska lugnt, låta "finliret"vara tills du har någon som verkligen hjälper dig.

under tiden kandu kanske vänja pållan vid tömmarna? använd träns/kapson/vad du nu tänkt använda, tömmar och gjord, låt tömmarna löpa bett-gjordens översta ringar-till dig, stå en bit bakom (ur sparkhåll och lite till, så att säga), och viktigast av allt: ha någon som går bredvid hästen och leder den i fristående lina!

tömkör bara på rakt och stora böjda spår, bara gå, stanna och sväng lite lätt och se så att hästen inte är rädd etc...

eftersom tömkörning är en svår konst skulle jag nöja mig med sånt och sen lära mig rätt från början!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 084
Senast: Lingon
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 033
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp