Att börja dra!

Sv: Att börja dra!

Varför rekommenderar du inte Nomesele? Det är just dessa som används till draghundar, och slädarna de drar har inte någon hög fästpunkt. Dessutom är nomeselen konstruerad just för låga fästpunkter, de används ju även i skydd för att de fördelar vikten på ett bra sätt (i synnerhet när hundarna hoppar högt).

http://www.bodenonline.com/overstbyn/draghund.jpg

Delvis kl

Jag skrev att jag, med betoning på jag;) inte skulle använda det, men jag vet ju att folk som tävlar i drag (drag med fart i, inte wp) kan använda sig av nome.
Har försökt googla bilder, men hittar inga bra, men på de få jag sett så ser det ut som att den lilla höjden, typ 20 cm upp från marken som man fäster vid en släde, gör att selen sitter helt annars än om man kopplar den ex till en kätting som ligger på marken.

Anledningen till att jag inte vill använda nome själv, när det gäller att dra markvikter är att jag har träffat många 'prova på' ekipage som vill börja med wp och har dratt kätting med nome, och selarna sitter inte alls bra då, trycker ned baken osv:crazy:

Men det kan ha mycket att göra med linornas längd också, lättare att få en ok vinkel med längre linor.

Jag ska inte säga för mycket då jag ej använt nome själv, av ovanstående skäl + att jag inte riktigt haft behov för det ännu, men en vacker dag...:D

Vi drog lite med våran förra hund och han tyckte det var jätteroligt. Vi hade en sele, som jag antar man kan likna lite vid en loksele för häst. Vet inte alls vad den kallas, och det var nog en ganska gammal sele redan då.. Vi hade en ganska lång pulka som han fick dra. I början inte alls mycket, ibland lite matvaror när man hade handlat och såna saker. När han en gång fick dra våran kusin, som kanske var 5-6 år eller nåt sånt, kan ha varit yngre också jag kommer inte riktigt ihåg, då var han riktigt stolt.
När jag gick valpkurs tyckte kursledarna att man kunde börja dra när hunden är 1 år.
Har tänkt börja dra lite med min hund och hoppas han tycker det är kul. Har tänkt börja vänja honom vid sele snart, så får vi se hur det går med det andra sen.

Det hade inte fungerat om de skulle sprungit själva. Vi deltog i rosfestivalen och var inne på trånga gator mitt i centrum med många snäva svängar. Många andra ekipage både före och efter och ibland blev det tvärstopp.

32-spannet kom med i Guinness rekordbok.

Puttar tråden med en fråga till er som håller på med weight pulling: vilken typ av uppgifter ni har gett era draghundar? Vad drar de, när drar de? Är det nån som använder hunden till trädgårdsarbete eller snöröjning t ex? Det borde väl gå?

Vad häftigt det där såg ut!

Knapp

Nu har vi börjat använda våran nya sele "på riktigt" och drar en pulka med liten vikt i (kanske 1½ kg). Drar endast på plogad väg och ser till att det är bra glid. Det är verkligen jätteroligt, men verkar krävas en del jobb för att min lilla fjant inte ska tycka pulkan är läskig :p Tänkte sticka ut en runda idag också. Hoppas det går bra för er andra också!

Det hade varit kul att testa, nu blev jag också lite nyfiken.. Min stora vovsing på 60 kilo plus kanske hade kunnat dra mig. Väger själv 60 kilo ungefär..Fast det blir nog förmycket för han. Måste iväg och köpa mig en pulka och en sele tror jag :D

Vi har inte köpt någon sele än. Men har dragit pulka med lätt last i spårselen. Dels med bara något vedträ i för stabilitet men en dag gick vi något varv på gårdsplan med en 6årig liten tjej i också. Då hjälpte vi dock till lite så att det inte skulle bli tungt.
Hon är jätteduktig :)

Gör det, men ta då till dig råden som droppats i tråden. Börja lugnt och öka sakta.

line_n: Vad kul! Syns det att hon tycker att det är roligt eller vad tycker hon?

Övrigt: Försöker börja så smått med att lära in höger och vänster. Stanna kan han redan och sakta går bra att öva in. Men hur har ni gjort för att öva in kommandona "höger" och "vänster"? Min vovs lär sig bäst genom att se på mina handrörelser och kroppsspråk, men när man ska dra är det ju ganska viktigt att han inte vill vända sig om och titta vad jag gör för handrörelser, utan att han bara lyssnar på rösten. Några tips?

Det jag gör och har gjort nu en liten tid, med att lära in höger-vänstrer.
När vi går prommenader och ska svänga/byta riktning på gångväg/stig och när hundarna då byter riktning automatisk, så lägger jag in orden höger eller vänster. Börjar även fungera på öppna ytor nu :laugh:

Hon verkar fortfarande tycka att det är lite konstigt. Inte otäckt men mer "men vad är poängen egentligen?" :p
Men det är ju alltid kul att få beröm, och godis! :D

Sen gillar hon när vi springer i full fart brevid henne, men det är ju alltid kul - pulka eller ej bakom ;)

Men just draget verkar hon inte ha något jätteintresse för än. Vi får väl se om det kommer, annars lägger vi ner :)

Puttar tråden med en fråga till er som håller på med weight pulling: vilken typ av uppgifter ni har gett era draghundar? Vad drar de, när drar de? Är det nån som använder hunden till trädgårdsarbete eller snöröjning t ex? Det borde väl gå?

Har man en hyfsat stor hund så bör det gå!
Vet många som låter hundarna dra sly när det är dags för gallring iaf.

Min får dra (utöver kättingsrundorna) om jag ska ha med mig mycket grejjer till skolan, så drar jag en soppåse över en filt och lägger under.

Har man en hyfsat stor hund så bör det gå!
Vet många som låter hundarna dra sly när det är dags för gallring iaf.

Det vore ju lysande att få hjälp med såna grejer! Har många gånger önskat att jag hade en liten ponny som kunde dra grenarna till brasan men jag kanske helt enkelt kan använda Z!

1. Hunden bör vara 2 år innan man låter dem dra någonting med tyngd i. Tom pulka kan du testa nu, men läs svaret på 3 först.
2. Kanske inte med tom pulka. Men innan du lägger/sätter tyngd i ja. Av den anledningen att en hund med höftledsfel bör inte dra tungt.
3. Man bör börja med enbart sele första gången. Sen lägger man till skalmen. Nästa gång drar man pulkan en bit efter för att nästa gång koppla ihop den med skalmen så att allt blir komplett. Hur många gånger man tränar dessa delarna är individuellt beroende på hur "cool" hunden är. Om den blir skrämd en gång så har man jättemycket jobb sen för att den inte ska tvärnita direkt den får det den ska dra efter sig.

Du har 2 st 3:or så här kommer svaret på 3 nr 2 och 4: Du kan börja med vanlig spårsele så länge det inte är tyngd i pulkan. Sen bör du övergå till någon av de selar som finns med på bilderna.
5. Hunden bör aldrig dra mer än sin egen vikt om man inte specialtränar hunden för weightpulling. Så ska du åka spark efter hunden måste du själv hjälpa till.

Vi lärde 32 st hundar från papillion till riesenschnauzer att dra individuellt först här för cirka 15 år sedan. Därefter kopplade vi ihop dem efterhand så att till slut drog de i ett 32-spann med minsta hund först och sen större efterhand, största sist. Med det slog vi rekord som hamnade i Guinness rekordbok. Året före drog vi med ett 16-spann med små hundar och ett 16-spann med stora hundar. Det var inte samma hundar de båda åren.

Håller med ovanstående, har bara en sak att tillägga, ha hunden i koppel när du för första gången sätter fast pulkan, ifall hunden får panik... Har hört skräckhistorier om panikslagna lösa hundar med pulka efter, det har inte slutat bra.

Vi ska börja dra lite lätt med våran RR, han är 2 år i mars, friröntgad givetvis!

Lycka till!

Skrollade upp en rad och såg att ni redan är i full gång:D Ja så går det när man inte läser igenom alla svar först;)

har en fråga som kanske är lite udda men:

jag har en papillion av större modell ca 7-8kg och han älskar att dra.. satte han framför dotterns pulka i vintras o med hjälp av mig gick de riktigt fort :P

finns det dragselar för så små och vilket är det bästa sättet att dragträna lillskiten :D ??

Sök på nomesele och dragsele på internet. Såvitt jag kan se finns det inga färdiga som är så små, men det finns de som syr på måttbeställning. Eller så kan man själv göra. Jag har själv gjort mina som passar dvärgpinscher som väger mellan 6 - 8 kg. Det är den gamla sortens sele jag har gjort med U-format bambu med kuddar och remmar. Man kan säkert göra nomesele själv också genom att se en bild och mäta sin egen hund.

Jag har hittat en sida som säljer färdiga nomeselar för små hundar. Köpte en till min 5 kg´s DSG därifrån. Kan PM:a dig adressen om du vill :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka