Sv: Att börja dra!
Kan finnas i butik också om man har tur. Har sett de som är mindre än till min 10kg JRT hos Arken Zoo t.ex.
Kan finnas i butik också om man har tur. Har sett de som är mindre än till min 10kg JRT hos Arken Zoo t.ex.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har hittat en sida som säljer färdiga nomeselar för små hundar. Köpte en till min 5 kg´s DSG därifrån. Kan PM:a dig adressen om du vill
Pulka med barn i funkar den definitivt till, det är inte alls speciellt tungt.
Jag har nonstop freemotion till både stor och liten hund. Den klart bästa dragselen enligt mig. Selarna används både när jag åker skidor och när jag springer.
Delvis kl
Jag skrev att jag, med betoning på jag inte skulle använda det, men jag vet ju att folk som tävlar i drag (drag med fart i, inte wp) kan använda sig av nome.
Har försökt googla bilder, men hittar inga bra, men på de få jag sett så ser det ut som att den lilla höjden, typ 20 cm upp från marken som man fäster vid en släde, gör att selen sitter helt annars än om man kopplar den ex till en kätting som ligger på marken.
Anledningen till att jag inte vill använda nome själv, när det gäller att dra markvikter är att jag har träffat många 'prova på' ekipage som vill börja med wp och har dratt kätting med nome, och selarna sitter inte alls bra då, trycker ned baken osv
Men det kan ha mycket att göra med linornas längd också, lättare att få en ok vinkel med längre linor.
Jag ska inte säga för mycket då jag ej använt nome själv, av ovanstående skäl + att jag inte riktigt haft behov för det ännu, men en vacker dag...
*Delvis kl*
När hunden ligger i och drar i selen ska remmarna där bak gå ihop precis vid svansroten. På hundar med spetssvans ska selen vara något kortare. Sidoremmarna ska ligga på revbenen, inte nedanför/bakom. Halshålet ska vara så litet det bara går Det är iaf de riktlinjer jag har lärt mig, och det låter ganska logiskt utifrån det jag kan om anpassning av seldon/sadlar till hästar
Jag har fått specialsy nomeselar till mina BCs, eftersom de är så långa och smala. Standardstorlekarna passade antingen på revbenen och bogen, eller på längden.