Att börja dra!

Sv: Att börja dra!

Har en nomesele från Björkis. Vet inte riktigt vilken storlek det är, tror det är en av de minsta och den passar fint. Köpte den i en djurbutik i Skellefteå. Hunden väger ca: 7-8 kg men är ganska tunn så normalviktig hade han nog vägt 8-9 kg hellre.

Gammal, gammal bild på lite pulkadragning med nämnda sele:
32008561.jpg

Vilken bra tråd då jag tycker det är så sjukt roligt! :) Min förra hund drog i skidspåret, det ska även denna hund göra.

Jag har/använder nomeselen i skidspåret. Ska dock fara och prova ut ny ordentlig sele åt nya vovven då han är färdigväxt, så ska se vad dom rekomenderar. :)

Men jag tycker nomeselen fungerat bra med förra hunden då han drog mig på skidorna.

Jag har redan förbjat träna "ordet drag och själva grejen" dock ingen ansträngning. Min kille tycker att det är svinkul!

Veterinär sa åt mig att efter att hunden fyllt ett år går det bra att dra? Alltså i skidspår på cykel och sådär.

"mumorsan" brukar ni skida på nydala i umeå? :angel: har sett en svart pudel där i vinter med rosa sele.

Nej, vi rör oss sällan i Ume-kretsarna så det var nog nån annan pudel med rosa sele :)

OT
På tal om rosa sele! DET VAR INGET VAL JAG HADE GJORT OM JAG HADE NÅT ANNAT VAL! Han ser så himla fjantig ut i rosa sele + det faktum att han är en pudel. Ville ha en blå, då det är hans färg, men det fanns bara en kvar i hans storlek och den var rosa :cry: Tänkte bara försvara mig i förväg :angel:

Livar väl upp denna tråden igen och hoppas på svar här, då min egna tråd inte hade någon framgång :)

fs_7520_1.jpg

Jag undrar om denna selen skulle funka att dra pulka med? Alltså en vanlig pulka för barn. Tänkte då drag punkten är låg, denna ser ju ut att gå bakom rumpan då vanliga nomeselar går i kryss på ryggen.

Hoppas få ett svar av någon som har lite mera koll! :)

Pulka med barn i funkar den definitivt till, det är inte alls speciellt tungt.

Pulka med barn i funkar den definitivt till, det är inte alls speciellt tungt.

Det står på beskrivningen att den är till för släde med låg drag punkt, vad jag förstått så är en vanlig nomesele till en högre dragpunkt, eller har jag fel?

Stämmer att vanlig nome passar för hög dragpunkt. Som tex drag på spark, cykel, skidor osv.
Ska de dra i markhöjd trycker en vanlig nomesele konstigt på rumpan.

kl
Jag börjar också bli sugen på att börja dra!
Dels för fysträningens skull (gissar att tex pulka eller kätting bli bäst) men även för skidor/cykel, förutsatt att jag hjälper till såklart.
Vilken sele passar bäst då? Hunden väger 8 kg (36,5 cm hög) så han är ju rätt liten...

Jag har fått sagt för mig att man ska ha en wp sele för att dra så lågt, men om man inte ska dra några större tynger behöver man ändå ha en wp? Jag drömmer upp att kunna dra lite annat med honom oxå, men det är längre fram i tiden.

Så jag känner inte för att lägga ner det som en riktigt bra wp sele kostar, han kanske aldrig kommer dit han kan dra några större tyngder ändå...

Jag har nonstop freemotion till både stor och liten hund. Den klart bästa dragselen enligt mig. Selarna används både när jag åker skidor och när jag springer.

Jag har nonstop freemotion till både stor och liten hund. Den klart bästa dragselen enligt mig. Selarna används både när jag åker skidor och när jag springer.

Känns som om den selen kommer även drag punken lite högt, eller? Men nonstop selarna verkar vara bra till ett vettigt pris! :)

Om man har en lång draglina så kan man dra även låga saker med en nomesele. Inte jättetungt, men det funkar.

Vet många som drar däck osv med vanliga nomeselar.

Delvis kl

Jag skrev att jag, med betoning på jag;) inte skulle använda det, men jag vet ju att folk som tävlar i drag (drag med fart i, inte wp) kan använda sig av nome.
Har försökt googla bilder, men hittar inga bra, men på de få jag sett så ser det ut som att den lilla höjden, typ 20 cm upp från marken som man fäster vid en släde, gör att selen sitter helt annars än om man kopplar den ex till en kätting som ligger på marken.

Anledningen till att jag inte vill använda nome själv, när det gäller att dra markvikter är att jag har träffat många 'prova på' ekipage som vill börja med wp och har dratt kätting med nome, och selarna sitter inte alls bra då, trycker ned baken osv:crazy:

Men det kan ha mycket att göra med linornas längd också, lättare att få en ok vinkel med längre linor.

Jag ska inte säga för mycket då jag ej använt nome själv, av ovanstående skäl + att jag inte riktigt haft behov för det ännu, men en vacker dag...:D

Trycker den ner baken har du för stor sele. Jag har tre olika selar, i olika storlekar. Tog på den första och tyckte det var helt okej, men kollade upp det med någon som kunde. På tok för stor! Så jag provade den näst största, som jag fick pressa på tyckte jag, frågade igen, för stor! Eftersom den gick för långt bak och tryckte på bakdelen. Vilket tillslut kan skada hunden. Den minsta, som sitter väldigt tight blev den som jag använder och som sitter bäst.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EK3dnPtgAIU om du tittar på min hund så ser du hur långt bak selen går.

*Delvis kl*

När hunden ligger i och drar i selen ska remmarna där bak gå ihop precis vid svansroten. På hundar med spetssvans ska selen vara något kortare. Sidoremmarna ska ligga på revbenen, inte nedanför/bakom. Halshålet ska vara så litet det bara går;) Det är iaf de riktlinjer jag har lärt mig, och det låter ganska logiskt utifrån det jag kan om anpassning av seldon/sadlar till hästar:o

Jag har fått specialsy nomeselar till mina BCs, eftersom de är så långa och smala. Standardstorlekarna passade antingen på revbenen och bogen, eller på längden.

*Delvis kl*

När hunden ligger i och drar i selen ska remmarna där bak gå ihop precis vid svansroten. På hundar med spetssvans ska selen vara något kortare. Sidoremmarna ska ligga på revbenen, inte nedanför/bakom. Halshålet ska vara så litet det bara går;) Det är iaf de riktlinjer jag har lärt mig, och det låter ganska logiskt utifrån det jag kan om anpassning av seldon/sadlar till hästar:o

Jag har fått specialsy nomeselar till mina BCs, eftersom de är så långa och smala. Standardstorlekarna passade antingen på revbenen och bogen, eller på längden.

Jag bad om hjälp med utpassningen då jag känner att jag inte har koll själv. Då fick jag en sele som är rätt kort i ryggen, alltså den går inte hela vägen fram till svansroten. Den är dock extremt tight att trä över huvudet och sitter bra framtill. Ska försöka ta en stående bild på honom med selen sträkt så kanske det syns bättre. Vad gör skillnaden om den går hela vägen bak eller ej?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka