Att blunda för misshandel...

Sv: Att blunda för misshandel...

Sweet skrev:
Jag hade anmält bums om jag visste att det pågick hästmisshandel/miss-skötsel av hästar någonstans! Jag hade gått till polis, djurskyddet, media, ja allt!

Inte fan hade jag suttit och skrivit historier och gnällt på alla andra att de inte gör något...

Är edt en plik till mig eller. då kan jag berätta att jag skrev detta pga av jag vill varna alla andra att hur nogrann man än är så kan sådant förekomma. och för att få svar på denna fråga som jag kopierat från min berättelse:
Min fråga nu är om det är någon annan som har varit med om liknande, eller vad man skall göra för att förhindra att detta skall hända.
djurskyddnämden skall väll vara till för djur, men ändå kan dom inte se skillnad på en frisk och en så pass vanvårdad häst. på fem dagar kan inte en sån vacker häst bli så mager och förstörd.
hur kan vi göra för att stoppa sådant skit?

Är det inte bättre att jag berättar hur saker och ting kan gå till, än att bara hålla det för mig själv, det är där problemet sitter idag, att vi pratar för lite om vanvårdnad, det är igen som vill ta upp det.
så vad fan tycker du att man ska göra då, bara sitta hemma och skita i att vanvårdad förekommer :confused: Det är väl en jävla dålig stil. För att komma tillrätta med dessa stora problem måste man ta tag i det och våga prata om det för hästarnas skull. Jag säger som jag sa igår. om ni vill se hur pärlan såg ut när hon kom hem så kolla på radanonser för hästar under 30.000 :- och ta sedan sida 6, annonsen uppifrån nedräknat nr 30. en häst som såg ungefär ut som pärlan- vilket jag absolut inte tycker är i gott hull, goid kondition, en häst sall inte behövca se ut så!! men som sakt jag fick ett svar om att det var en som inte tyckte at den var undernärd, för guds skull hur ser man på hästar idag, börjar världen spåra ur totalt, om ni inte tuycketr att denna häst är i dåligt skick, säger ni sammtidigt att pärlan var i gott skick.

alltså, nu är jag nyfiken. vad handlar detta om? och hästen finner jag inte där du säger att den ska va. lägg in den här då så man får se.

Håller med dig helt och fullt!
Har just läst hela den tråden *phu jobbigt*

Nej, det var inte en pik till dig, har inte läst din tråd.

ok, förstår, det är klart det finns gråzoner som inte alltid är lätta att lösa, fråga mig med en tioårig pojke i värsta trotsen ;)

ha ha, sitta här som jury? Man ska passa sig för att ifrågasätta när man inte har alla fakta, annars kan man få en besk aha upplevelse.. och jag tycker inte om "gammel dansk" ;)

Behöver du råd offline så hojta till! :D

Jag har PM at Immer stora delar av historien, skulle jag dra hela skulle Bukes PM inte räcka till, inte ens en toarulles papper skulle räcka.

Jag kan berätta saker som kan ta timmar att reda ut. Tack för att du ställer upp med ett öra, brukar inte vara många som gör det och denna historia är MKT tung att bära både fysiskt och psykiskt. Hör av mig om jag behöver någon att prata med.

gör det, räcker inte pm så har jag telefon inkopplad här även om jag bor på vischan :D :D

imported_Dreamer skrev:
Jag tänker inte lägga mig i huvudtråden som detta handlar om, då jag inte kan ta ställning till vad som är sant och inte. (Mycket tragisk och gripande berättelse dock...)
Däremot tycker jag att det är väldans genomskinligt vad naiva vissa här är.
"Det är bara att säga till!" och "det är bara att anmäla" och liknande kommentarer tyder på att ni vuxit upp i ett tryggt land där lagar fungerar och där ni inte kan få värre konsekvenser av ert handlande än en rejäl utskällning - om ni gjorde något fel.

Det är jättegulligt att reagera som ni gör, men jag undrar hur "kaxiga" ni hade varit om ni vuxit upp under ANDRA förhållanden, där det är vardagsmat att folk "försvinner". Myndigheter som mörkar, mutade politiker och tjänstemän.

Sorry, önskar att världen såg ut som här överallt, men det gör den inte.

Och återigen, innan gläfsklubben sätter igång att skälla, jag tar INTE ställning i huvudtråden, jag vet INTE vad jag ska tro och jag vet inte vad som förväntas att man ska skriva som svar i den tråden.

:bow: :bow: :bow:

Mycket bra sagt.

För det första, denna tråd är välldigt ojust mot trådskaparen av den andra tråden då du (trådskaparen till denna tråd) tar henne som exempel. Jag förstår att du vill behandla problemet med att folk inte anmäler misskötsel, men det som händer här är att du pekar ut trådskaparen till den andra tråden och klagar på det hon gör.
Att hon gör något alls är ju bättre än inget alls.

Med tanke på att detta ska ha skett i Italien, dit det (om jag nu inte är och cyklar), skickas långväga slakttransporter från världen och landens slakteri godtar detta, där du kan räkna med att maffian troligast äger någon av de företag du ser eller kommer i kontakt med under en vecka och där de av vad jag förstått (men kan ha fel) inte alls har samma djurskydd som oss, så tycker jag inte alls att det är underligt att hon inte vågade anmäla.

Trotts allt så står stallets ryckte i farozonen och det skulle säkert få en maffiamedlem att ta till med otrevliga medel för att tysta de som vill sätta ljus på det som hänt hästarna.

Skulle du tordas anmäla, ifall du viste att du inte bara riskerar ditt liv, utan din familjs och dina djurs, för du vet inte hur de kommer att betala tillbaka! Det kan vara din älskade häst lika gärna som din mamma, för att få dig tyst!
Jag skulle aldrig i livet våga!

Och som jag skrev om i den andra tråden har jag sett misshandel här i sverige på en av sveriges större travbanor, jag vågade inte anmäla det (vilket jag ångrar, men jag var ung och hade inte mycket mod). Hur ska då hon som var i ett främmande land våga sig på det?

När man är ung (vi vet inte hur gammal trådskaparen är) är det inte alltid så lätt att ens flytta inom sverige och få ett hästjobb. Man har inte mycket skinn på näsan och att våga säga emot någon är inte så lätt, än mindre anmäla.
Det är inte heller lätt när man är vuxen, du kan tycka det eftersom du är en stark personlighet, med karisma och mod att stå på dig, det är du, alla är inte så starka!

Alternativt så vet du inte vad det innebär att se hästar som misskötts (detta vet givetvis inte jag). När man väl står där är det en helt annan sak än att läsa om det och säga "Jag skulle ha..."

Menar du denna?
http://www.annonsdirekt.se/images/onlineAnn/3046144_30092004141247.jpg

Tycker inte den ser särskillt välskött och välmående ut! Men övrehuvudtaget ser inte den annonsörens hästar ut att må bra (har flera annonser med bild på rad)

Om man jämför fölet denna har till salu med skäckfölet kan man tydligt se skillnad på hull.

jag hittade en förunderlig bild i senaste ridsport på annonssidorna idag.
Det är ett föl som är till salu, fölet ser väll egentligen ok ut, tittade inte så noga för bakom det står dess mamma, som man ser revbenen och höftknölen på!!!

Nu kan det ju finnas en orsak till detta (ex, att hon tappar mkt. och äter dåligt och de verkligen gör allt för henne), men ändå, jag skulle inte sätta in den bilden, isåfall skulle jag ta en ny för så akut är det inte att ha bild med i annonsen.

Senast ändrad:

Jag har oxå varit med/är med om mildare vanvård.
Min kille har 2 shettisar där hemma, men han är inte ansvar för dom, utan egentligen hans syster, men hon går på skola en bit bort och är hemma på helger och lov då hon lovat att ta hand om hästarna.
Den ena är deras (hela familjen men mest systerns, men pappan tar hand om dom)
Den andra är inhyrd som systern har släpat dit för deras gamla shettis ska få sällskap och lovat att hon verkligen ska sköta dom på helger (men som hon inte gjort innan den inhyrda kom dit)
Så där blir mockat högst var tredje dag.
Deras shettis är över 30 år och har en väldigt ful päls som är VÄLDIGT mjällig, och man kan dra av stora tussar av den året om nästan, hon fäller konstant.
Jag har offrat mig att rykta henne för det är så synd om henne och hela hagen blev full av hår, hon hade alltså flera års vinterpäls som inte lossnat ordentligt, och efter 2 timmar var jag klar, och hon såg nåt sånär bättre ut, fick iaf lite glans och risken för värmeslag mitt i sommarhettan var väl inte lika stor.
De får inte alltid hö (pappa, mamman och systern skyller på att båda får väldigt lätt fång och därför inte ska äta hö och får halm istället)

Den shettisen som är inhyrd, skiter ägarna totalt i, de kommer max en gång varannan månad, och då mockar de ibland, och låter ett litet barn rida på shettisen som då bockar som en galning.
Han har ofta för långa hovar, en gång var ena fram så dåligt verkad att hoven var vikt och han gick snett med benet.
De bryr sig inte.
De hade iheller aldrig rensat hans skap så han hade svårt att kissa och har dessutom strålröta ofta, men inte lika ofta som innan.
Då ringde min killes syster och sa till ägaren ordentligt, och då kom hon dit efter ett par dagar och smeta på tjära i hans hovar (som jag haft ett helvete att få rena dan innan och tvättat och varit spyfärdig av lukten) och rensa skapet, sen kunde han kissa.

Så min killes familj får ta hand om den hästen som ägaren ska göra egentligen, hon hade lovat att tom hjälpa till att ta ut dom och mocka och ordna hö varannan gång det tog slut.

Har även hänt att den inhyrde stått med fång i hagen och det är antagligen därför han är så sur och kinkig, han är helt enkelt öm i kroppen och alla muskler.
Det beror oxå på att han fick helt fel foderstat innan än nu.

Men det är oftast jag som får sköta dessa hästar och jag har ju inte så mkt tid.
Ibland får jag min killes syster med mig men hon är rädd för dom så det är antagligen därför hon inte vill sköta dom.
Men deras hovar är inte lika farliga mer, men den inhyrde shettisen har fortfarande problem, men han kan gå normalt inte halt, men är förfärligt ömhovad, att gå med han på asfalt är som att gå barfota på glödande kol, men ändå när ägaren kommer låter hon sitt barn rida honom på vägen, men det händer ju inte så ofta som tur är max 4-5 ggr om året och i högst 20 min.

Stallet är heller inte det frächaste, där är bla höns i stallet som där inte brukar vara så rent till.
Men min kille brukar storstäda stallet när jag sagt till han, han vill inte egentligen för han blir så förbannad på sin syster att hon tagit på sig ett ansvar som hon inte vet vad det innebär och han är inte så förtjust i hästar.
Pappan i familjen tycker oxå det är för jävligt och brukar skrika på systern som skyller på att hon inte har tid.
Pappan kan ju inte sköta allt han har fruktansvärda problem med lungorna men han ger dom åtminstone mat 2-3 ggr/dag och tar in och ut dom.
Mamman vet jag inte varför hon inte hjälper till, antagligen för att hon jobbar varje dag nästan, natt.

Detta är en mildare vanvård tycker jag, för hästarna får mat iaf, den gamla är lite mager och stel, men den andra är rund och fin annars förutom hovarna ibland.
De får det absoluta nödväntigaste och pappan tycker inte att det är större nöd på dom.
Han tycke inte att där ska mockas varje dag för det är onödigt, bättre att mocka ut allt när allt är smutsigt.
Min killes brors flickvän brukar också rykta dom och mockar ibland.
Men huvudsaken är att där iaf blir riktigt mockat 2 ggr i veckan och resten av dagarna så strös det bara.

Det jag tycker är dumt är att vi inte får gå ut och promenera med dom, det är precis som de tror att den gamla shettisen då ska gå i sönder eller nåt och att det inte är bra för hon..Skitsnack. Hon måste ju röra sig hon är ju så stel och ihgen rör hon inte sig så mkt som hon behövt.

Jag tycker iaf inte att detta bör anmälas, för det är kontroll över det, det är ju inte totalt utspårat, de får mat varje dag och komma ut varje dag, förutom när det regnar.
Hovarna verkas när den gamal shettisen behöver verkas, hennes hovar växer inte lika fort som den inhyrda shettisen gör, så hans brukar bli rätt långa ibland, men det är ju ägarnas ansvar som dessutom inte betalar ett skit, hon antar väl att min killes familj ska ta ansvaret för hennes häst eftersom den står i deras stall. :eek:
Vet oxå att hon har fler hästar, men har inte sett dom men anatgligen spenderar hon all sin tid på dom.

Vet du vad som gör mig ledsen? Du är så gammal och ändå så.....

Besviken

jaja det är du.....hmmm

Hoppas att du aldrig har felat! miss perfekt

Du tycker jag är ojust mot skaparen av den andra tråden, men jag har redan talat om för henne/honom vad jag anser.

Jag kan bara inte förstå varför man är så förbenat rädd för att agera! Man måste inte framträda med namn och adress eller vittna i rätten. Det finns andra vägar att gå: man kan tipsa anonymt, man kan kontakta en journalist på TV eller i dagspressen/kvällspressen, man kan gå via någon djurskyddsorganisation som kan föra anmälan vidare osv osv.

Att inte göra något alls åt saken är att samtycka till fortsatt misshandel/vanvård.

Immer

hästL skrev:
Vet du vad som gör mig ledsen? Du är så gammal och ändå så.....

Besviken

jaja det är du.....hmmm

Hoppas att du aldrig har felat! miss perfekt

Börjar argumenten tryta? :devil:

Immer

Värre historier har man hört.

Och de där stackars ponnyerna har ju i alla fall någon som "övervakar" dem och som bryr sig (du). Jag tror du vet var gränsen går.

Immer

Hej
hästL kanske har gjort vad hon kan.....Varit i kontakt med folk osv..(journalister m fl)
Det här är kanske något hon gör på rekommendation av någon av dem hon har bett om hjälp..
Att skapa reaktioner från människor som har ett brinnande engagemang är kanske ett sätt att få hjälp utifrån.
Sen kan det ju vara så som nån annan var inne på att det finns fara för någon närståendes liv..
HästL kanske är klok nog att förstå omfattningen av den hotbilden.
Det finns olika sätt att uttrycka sig på... För min egen del så fanns det visst tvivel om allt var sant, men när man läser vidare förstår man att det är sannolikt att det är det. Då kan man också som läsare välja på hur man responderar på inlägget.
Hur allvarligt verkar det? Vad kan jag själv göra härifrån?
Det är olika för alla men om man försöker kanske man finner svar på det man själv tycker verkar konstigt i utsagan.
Hlsn Lena

:bow: :bow: Du måste läsa mina tankar, men du är bättre på att få orden på papper än vad jag är.

Såg också den annonsen i Ridsport och reagerade på den på samma sätt, dock är det ju så att många ston går ner i vikt när dom är digivande, dock ej alla. Men, det hade ju gått att sätta in en annan bild.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 438
Senast: machafuko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: jerseyko
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 279
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama