Att bli med häst

Sv: Att bli med häst

Får och hästar har jag haft ihop på ett ställe för länge sen. Sommartid fungerade det bra, och för det mesta på vintern med - men vid ett tillfälle vid utfodring av hö i hagen gick det riktigt illa. Fjordingen jag hade på foder var väldigt glupsk, och han sprang in i fårflocken som stod runt en av hö-högarna och sparkade vilt omkring sig då fåren inte flyttade sig. Ett av fåren fick en spark i skallen och dog på fläcken. Så utfodring tillsammans skulle jag inte rekommendera med vissa hästar, de andra hästarna var snälla mot fåren.

Ja jag förstår verkligen skillnaden med att rida i yngre år. Man var inte rädd för ett skit, modig och villig till ALLT. Jag har ju dock ridit i högre ålder också, men då inte på ridskola utan bara privat med vänner och inte speciellt regelbundet. Det jag kommer ihåg från min sista ridtur var den enorma träningsvärken jag hade i precis hela kroppen efteråt, något otränad som man är :rofl:

Det där med ridskola är faktiskt något jag funderat starkt på att börja med igen. För det första för min egen skull och för det andra så kanske man ses som mera "seriös" i sitt sökande efter foderhästar, medryttarhästar. En idé är ju även att ta med äldsta tjejen här hemma att också börja på ridskola. Men som sagt, det var ack så många år sedan jag gick på ridskola. Vad kostar det i dagsläget? Någon hum alls? Enda problemet jag ser är hur mina arbetstider ser ut, jag kan få svårt att inställa mig på rätt tider alla ggr i månaden. Det är ju lite galet.

Jag ska även satsa på att umgås mycket mera med mina hästvänner. En utav dem har ju just den rasen vi har lite förkärlek till och det är en Tinker :love: Kan ju vara kanon att få närmare inblick där.

Läser, det gör jag oerhört mycket, framförallt här på Buke. Så kul att läsa alla "varsdags-bekymmer" och väldigt lärorikt. Feedback i många olika slag.

Tack för tipsen, toppen!! :banana:

Ja träningsvärken när man inte har ridit på ett tag är verkligen grym. Då inser man vilken enormt bra träning ridningen är.

Jag har ingen aning om vad det kostar att rida på ridskola idag. Det är drygt tio år sedan jag slutade jobba på ridskola men det brukar stå på deras hemsidor och annars är det ju bara att ringa och fråga. Vad gäller dina arbetstider så brukar det gå att rida igen i en annan grupp om man inte kan vissa gånger.
Jga tror absolut att du tjänar på att börja på ridskola. Då kommer du igång och kan göra alla de där misstagen man gör utan att det spelar någon roll. Det är ju bättre att göra dem i en miljö där man kan få hjälp än att göra dem hemma och i värsta fall ledsna för att det blir jobbigt istället för roligt.

Ja umgås så mycket du kan med raser du är intresserad av men tänk på att det är individen som är det viktiga :)

Man lär sig verkligen massor bara genom att läsa så det är jättebra att du gör det. Fråga på ridskolan om de kanske har kurser i olika saker. Ibland finns det "köpa häst" kurser på ridskolor och de är ju också jättebra att gå på. Det är ju mycket juridik kring hästköp och även när man tar häst på foder och där är det ju också viktigt att veta vad som gäller så att det inte blir tråkigheter efter ett tag. Bara att skriva ett utförligt fodervärdskontrakt och vad man behöver ha med är ju jättesvårt om man aldrig har gjort det förut.

Om du har SLU i närheten så ring och fråga där också. De pengar kurserna kostar tjänar man vanligtvis snabbt in genom att slippa göra misstagen själv. Ta bara färdigfoder som exempel. Istället för att köpa tre säckar foder per månad a 200 kr styck så gör man istället en grovfoder analys för 1000 kr och då kanske man får veta att ens grovfoder är så bra att man inte behöver tillsätta mer än salt och selen. Eller man kanske behöver ge lite proteinkoncentrat a 300 kr säcken som räcker i ett halvår. Kan man så finns det pengar att spara och att ha häst är så dyrt ändå så man behöver ju inte göra det dyrare än nödvändigt.

Jag förstår verkligen att du vill ha hästarna hemma. Att ha hästarna inackorderade finns inte i min värd. Jag har sett för mycket bråk och krångel och det vill jag slippa. Att gå ut i stallet är avkoppling för mej. Där vill jag inte behöva vara på min vakt eller vara rädd att mina hästar inte sköts som de ska.

Jag jobbar skift och har så alltid gjort då jag varit yrkesverksam. Det har inneburit endel problem med att kunna passa tider regelbundet så där förstår jag dig fullt ut. Jag vet inte vad du har för arbetstider men i mitt fall var det dels ett problem att jag missade vissa veckor på kvällstid och dels ett problem att de fasta igenridningstiderna som ridskolan satte upp även de krockade med mitt schema :crazy:

Jag slutade därför rida i en reguljär grupp och på min ridskola fanns möjlighet att rida på drop-in. Det var två förmiddagar och en eftermiddag varje vecka då man kunde komma och rida och betala per gång. Lite dyrare per lektion men å andra sidan inga pengar till spillo då jag missade. De veckor som inte passade med drop-in kunde jag rida en privatlektion istället, dubbelt så dyrt men dubbelt så givande. Det fanns även helgkurser och lovkurser man kunde vara med på.

Kolla upp vad som erbjuds där du bor :) Detf inns billigare och dyrare ställen beroende på vart du bor och vad som erbjuds. Jag red på ett ställe ett par mil utanför en större stad, och där fanns välutbildade hästar och personal. Finns säkert billigare ställen men jag betalar hellre mer för en ordentlig ridutbildning och välordnad ridskola med läromästare att lära sig rida på.

Jag betalade ungefär 4500 kr per termin för att rida i reguljär grupp, dvs ca 180 kr per gång, och 220 kr per drop-in. 420 kr för privat. Det är dyrt att rida men det är billigt att rida på ridskola jämfört med att ha egen häst.

Senast ändrad:

Får och hästar har jag haft ihop på ett ställe för länge sen. Sommartid fungerade det bra, och för det mesta på vintern med - men vid ett tillfälle vid utfodring av hö i hagen gick det riktigt illa. Fjordingen jag hade på foder var väldigt glupsk, och han sprang in i fårflocken som stod runt en av hö-högarna och sparkade vilt omkring sig då fåren inte flyttade sig. Ett av fåren fick en spark i skallen och dog på fläcken. Så utfodring tillsammans skulle jag inte rekommendera med vissa hästar, de andra hästarna var snälla mot fåren.

Oj, okej. Ja det är väl ett scenario man vill slippa som till viss del självförsörjande fårfarmare. Dom kommer ju bli lite ovärderliga de små liven. Både liv & slaktdjuren

Kan man helt enkelt också fråga vilken häst som lämpar sig bäst för en ringrostig person? Självklart är det väl olika mellan individerna, men fingervisningar bör man väl kunna få :D

Vad vill du ha den till? Skogsmulle? Träning? Tävling? Alltihop? Vilka ska rida den? Du, din sambo, barnen? Hur stor ska den vara? Vilka egenskaper vill du att den ska ha? Vilket prisspann tänker ni leta i?

Att välja häst handlar mer om individ än om ras. Men det är klart att man kan räkna bort vissa raser om man vet exakt vad man vill ha - den ska ju vara rätt storlek, ha rätt temperament, rätt pris etc. Fundera på vad du vill ha för typ av häst och vad du vill ha ut av ditt hästägande, så kommer det där med rasen att lösa sig självt ;)

Jag vill ha lite av en skogsmulle/arbetshäst. Vi kommer vilja rida alla i familjen. Jag vill ha en lugn och harmonisk häst som gärna tar det i sin egna takt, om du förstår vad jag menar. Får för mig att det passar in på ett kallblod?

Jag rekommenderar absolut att komma in i hästlivet först, och skaffa häst sedan. Det är dyrt och tidskrävande att ha häst (särskilt om man har den hemma - aldrig fri!) och att ha kommit in i rutinerna innan hästen står på gårdplanen är en mycket bra idé.

En annan bra förberedelse för livet som hästägare är att läsa på om rasen/typen av häst man är intresserad av. Vad har de för problem, vad gör man åt det, vad ska jag titta extra efter när jag ska titta på häst inför köp?

Sondera terrängen runt dig, har du kompetensen i bekantskapskretsen - så du kan fråga om foderstater, foderinköp och utrustning? Finns det veterinärer, kliniker och hovslagare du kan lita på? Fundera igenom lite olika scenarion. Vad händer om en häst blir sjuk? Kan den andra hästen gå själv eller river den ena stallet medan den andre springer genom stakten?

Vad ska jag ha för andrahäst? (ha inte häst ensam, får eller annat är inte fullgott sällskap till en häst. Den som säger det försöker döva sitt eget samvete). Hur mycket kommer det att kosta med försäkring, hovvård, mat etc till två hästar? Lägg undan pengarna varje månad eller rid upp dem på ridskola för att i ett par månader få en känsla för hur totalekonomin ser ut. Finns det tid på dagarna, ett par timmar om dagen går det lätt upp i med in- och utsläpp, mockning, övriga stallsysslor som laga hagar, fixa vatten, mocka hagar, se efter stallet etc.

Det är en del att tänka på, och jag tror du kommer att ha god nytta av att börja rida igen, t ex ridskola, så du känner att du verkligen brinner för det på en nivå där det känns överkomligt att ha hästar hemma. För mycket jobb och pengar blir det.

hej!:)

jag bara körde på min dröm, när vi skaffade stall och egen gård;) det gick åt skogen först, fel sorters hästar, funkade inte ihop, de var på foder tack och lov... sen blev det jobbigt med bara två hästar, så jag skaffade tre. men det var inte heller lyckat för en blev alltid lite utanför, sen råkade det bli fyra:angel:
...två shettisar en islänning och en inhyrd vallack.
funkar kanon:)

det tog från oktober till nu i januari att få det att funka som jag ville men nu har jag en lugn harmonisk liten mini flock, glada pållar, och är man bara inte rädd för att fråga folk som KAN eller ringa en vetrinär eller vad det nu är, så är det inte nåt problem...
så har man hästen i "blodet" så går det aldrig ur,
man har ju även sunt förnuft att ta till;) så bara känn efter själv innuti vad du vill ha och hur du vill göra,
så löser allt sig till slut,)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar