Att bli med häst

D

Dream_0n

Jag har en fundering jag hoppas jag skall kunna få svar på med hjälp av denna tråd, hoppas bara jag hamnat på rätt ställe :)

Vi i familjen går i häst tankar. Vi har nyss köpt en liten gård med stall och beteshagar. Tanken är att vi till en början vill agera som fodervärd till 2 hästar för att utöver det ta beslutet om vi skall skaffa egna en dag. Jag har i yngre ålder varit mycket aktiv med hästar, på ridskola i några år och med privata vänner. Ca 8 år, plus eller minus nått år. Tiden går och i dagsläget är jag vad man kanske kan kalla "ringrostig" :d. Vad jag funderar över är om man som hästägare vill lämna ut sin häst på foder till en som jag "ringrostig" tjej i 24 års åldern? Vad tror ni, vad har ni för erfarenheter och tankar? Dela gärna med er för att underlätta mina och familjens häst tankar ;)

Sv: Att bli med häst

Jag har precis fått hem min nya häst efter ett hästägaruppehåll på 10 år. Jag hade 3 hästar innan, sedan ett uppehåll från ridning och häst på ca 6 år och sedan har jag ridit sporadiskt som medryttare och på ridskola de senaste 3 åren. Jag är också ringrostig men jag tycker att det gick så pass fort framåt när jag började rida för tränare för ett år sedan så att jag nu kände att det var okej att skaffa häst. Det blir iaf inga katastrofer.

Jag har valt att stå i ett stall där allt ingår. Jag behöver inte tänka på foderinköp, strö, att laga hagar och hur man ser till att stallet håller rätt standard, bra luft etc etc. Min häst släpps ut varje dag och kommer in om jag säger till, annars tar jag in henne själv. Det finns ridhus och tränare på gården, samt trevligt hästfolk som jag säkert kan fråga om det skulle behövas hjälp med nåt.

Jag vet inte hur det ser ut kring dig och din familj, men mitt råd är att först hyra in hästen i ett stall där det finns tillgång till hjälp. Man kan aldrig veta innan man köper häst vad det innebär. Jag har haft 3 innan men jag är ringsrostig och tycker det känns tryggt att kunna fråga och utbyta erfarenhter med andra. Samma sak om jag vill åka bort ibland, då kan vi hjälpas åt.

Jag tycker det är värt varenda krona att slippa fundera på foderinköp, gårdsskötsel, fodring 4 ggr/dag, ut- och intag från hage etc. Dessutom finns det folk på plats i princip hela dagarna så händer det något med min häst vet jag att jag blir underrättad snabbt och hon behöver inte stå flera timmar med tex sår eller brutet ben tills jag kommit hem från jobbet och hunnit upptäcka det... För att inte tala om hur skönt det är att kunna be folk om råd ang sårvård etc. Man blir ringrostig på 10 år. Även om jag ridit som medryttare och ridskoleelev efter uppehållet så är det långt ifrån att komma ihåg allt man ska tänka på Varje dag...

Tack för ditt svar. Det känns fint att känna att man kanske inte behöver vara helt hopplöst borta ur leken bara för att man har varit inaktiv ett antal år. Anledningen till att vi köpt gård med stall och ladugård är i första hand för att vi riktat in oss på får-farmandet, men vi kände också att hästar är lite av en framtidsdröm vi delar och nu med ett fint och nyrustat ( dock ganska litet stall ) så kände vi att vi kommit en bit på vägen. Jag har hört från många hästvänner att det är att föredra att ha häst inackorderad i annat stall, men... jag hade ju gärna vilja nyttja det fina vi har här hemma. Jag har även "back-up" från vänner om jag skulle stöta på problem och så, men det är väl givetvis inte samma sak som att ha dem runt omkring sig varje dag. I stall-delen har vi plats för 2 fullstora hästar och om vi någon gång i framtiden ställer in hästar där så blir det 2 kallblod. Men, jag är som sagt rädd för att en hästägare inte tycker att jag "duger" som fodervärd då jag inte har ridit aktivt i hela mitt liv, men man tänker kanske inte så alla ggr som hästägare?! :crazy:

Det kan vara mycket problematiskt att ha 2 hästar, de blir ofta mycket flockbundna så man kan ha trassel att rida ut ensam och/eller lämna ena hästen ensam. Det behöver ju inte bli så men risken är påtaglig.

Nu är väl jag kanske helt ute och cyklar, men hästen måste väl ha sällskap? :confused:

Jo visst men vad har det med mitt inlägg att göra? Det finns ingen lag på att man inte får rida ut själv och lämna en häst ensam tillfälligt, det är det många som gör.

Ja ursäkta, jag kanske tolkade ditt svar lite fel. Jag förstod det som så att man inte bör ha 2 hästar :angel:

Nej jag menade att det kan vara problem med bara två hästar om man behöver skilja dem åt av någon anledning, och är man lite grön och osäker så blir det inte lättare.

Kan det inte vara en ide att hyra ut boxplatserna först och vara medryttare på hästarna och bli lite varm i kläderna men att någon annan har huvudansvaret?

Kan det inte vara en ide att hyra ut boxplatserna först och vara medryttare på hästarna och bli lite varm i kläderna men att någon annan har huvudansvaret?

Ja, vi har ju funderat starkt på det men har tvekat hemskt mycket då man både hört och läst om skräck-scenarion med osämja och bråk i stallet. Givetvis så fungerar det säkert toppen bra 95% av gångerna, MEN vi har från gemensamma bekanta blivit avrådda att hyra ut platser just av den anledningen att det "lätt" blir osämja som denna bekanta sa utöver egen erfarenhet. Jag skulle iof. kanske erbjuda någon av mina hästvänner en plats, alla har ju stallplats men man kanske kan locka med lite bättre priser :idea:

Jag menar inte att ni aldrig kan ha hästarna hemma, utan mer att det till en början kan vara nyttigt att ha dem inackorderade tills man blivit varm i kläderna och lärt sig lite mer om själva vardagslivet med häst :) Speciellt om man inte haft egen häst förr. Många lär sig rida bra på ridskola etc men tyvärr ingår det väldigt sällan någon större inblick i resten - dvs sjukvård, förebyggande friskvård, hur man provar ut utrustning samt hur det ser ut när det är mindre bra, hur foder ska förvaras och hanteras, foderstatsberäkning mm. Framförallt ingår det inte problemlösning... det kommer för eller senare situationer man inte varit i förr. Då är det en väldigt stor skillnad på att vara i ridhuset med en ridlärare som back up, och att sitta ensam på en egen häst som trilskas och man inte vet vad man ska göra.

Jag skulle iof. kanske erbjuda någon av mina hästvänner en plats, alla har ju stallplats men man kanske kan locka med lite bättre priser :idea:

Att hyra ut platser är väl lite som att hyra ut bostäder till folk antar jag - det ingår en jäkla massa skyldigheter. Så till okänt folk skulle jag inte vända mig om jag var du, speciellt inte i början innan man har kött på benen och skinn på näsan att stå emot en massa tyckande ;) Däremot är det kanske inte en dum ide att erbjuda någon man känner väl och vet funkar med ens egen filosofi, att ha hästen till självkostnadspris mot att denne hjälper er med vad man kan behöva hjälp med på sin nya hästägarbana :):idea:

Ja, just det där du påpekar om sjukvård och utrustning är ju lite av en vetenskap. Jag har ju tex. aldrig lärt mig hur man hittar rätt sadel och rätt träns? Hur gör man? :o

Att hyra ut platser är väl lite som att hyra ut bostäder till folk antar jag - det ingår en jäkla massa skyldigheter. Så till okänt folk skulle jag inte vända mig om jag var du, speciellt inte i början innan man har kött på benen och skinn på näsan att stå emot en massa tyckande ;) Däremot är det kanske inte en dum ide att erbjuda någon man känner väl och vet funkar med ens egen filosofi, att ha hästen till självkostnadspris mot att denne hjälper er med vad man kan behöva hjälp med på sin nya hästägarbana :):idea:

Ja tack och lov så har jag några verkligt speciella, hjälpsamma och duktiga vänner. Ärligt talat så har tanken aldrig slagit mig att erbjuda dem plats, det är väl enkom för att de redan har platser till sina hästar

Ja, just det där du påpekar om sjukvård och utrustning är ju lite av en vetenskap. Jag har ju tex. aldrig lärt mig hur man hittar rätt sadel och rätt träns? Hur gör man? :o

Man ser till att hålla sig kring folk som kan och lär sig av dem. Jag hade privilegiet att gå på hästgynasium med en gedigen hästmänniska som lärare. Där fick jag lära mig grunderna i att tillpassa utrustning. Men inte heller på den tiden vågade jag mig på att köpa sadel på helt eget bevåg. Nu efter 10 år utan att träna ögat så anlitade jag en utbildad och rekommenderad sadelutprovare. Jag såg till att lära mig så mkt som möjligt och fråga fråga fråga.

Sadlar är svårt tycker jag, speciellt eftersom det är så oerhört viktigt att dom passar. Man måste få se både dåliga, halvbra och bra exempel för att få öga för vad som passar vad. Vardagsgrejjerna tror jag att jag fixar nu, men själva problemlösningen om nåt felar vill jag inte lita på mig själv i ännu...

Ja det är inte bara att "bli med häst". Mycket att tänka på och lära sig. En annan fråga, hur fungerar det egentligen att ha får gå i samma hage som en häst? Jag har ju sett det på flera ställen och läst om dem som har det så, man aldrig fått riktigt grepp om hur det fungerar?! Hade jag själv vart häst hade jag nog blivit lite irriterad på fårskallarna :p

Jag förstår verkligen din dröm. Man får tänka på att det är stor skillnad på att rida som barn och att rida som vuxen. Man blir tyvärr fegare med åren och särskilt om man inte har ridit på ett tag. Det är också ett helt annat ansvar att ha egna hästar hemma än vad det är att ha hästen inackorderad.

Mitt råd är att du börjar på ridskola igen. Gå några terminer och rid minst två gånger i veckan så att du verkligen kommer igång. Bli gärna medryttare på någon häst när du har ridit några terminer så att du får ännu mer erfarenhet. När du ridit aktivt minst fyra gånger i veckan något år så har du kommit in i ridningen igen och du märker om du faktiskt har tiden att ha egna hästar. De kräver ju skötsel sju dagar i veckan och även om du slipper åkandet så tar det ju tid.
Då har du också tid att lägga undan pengar så att du vet att du faktiskt har råd och att du vill lägga så mycket pengar på att ha hästar. Mina två på drygt 150 cm, lättfödda båda två kostar mej ca 3200 kr i månaden.
Då har jag dem alltså hemma och inget underhåll av stall eller hagar är inräknat i de pengarna. Du behöver ju också ha en buffert om något skulle hända för även om man har bra försäkringar så kostar ju självrisken och det är tyvärr mycket som inte går på försäkringen.

Sök reda på någon som vill ha medryttare där du verkligen kan få en mentor. En riktigt duktig hästmänniska som vill lära ut. Jag tycker också att du ska läsa mycket själv om allt från sårvård och sjukdomar till foder så att du har grundkunskaper. Du måste ju när du har hästarna hemma kunna räkna ut vad de behöver och du måste kunna se på dem om du behöver höja eller sänka fodret.
Det finns kurser på sina håll med varierande kvalitet men det är inte alls dumt att gå dessa. Då får du också möjlighet att fråga och diskutera olika träningsupplägg och olika foder. Man kan spara mycket pengar om man vet vad man ska ge istället för dyra färdigfoder och gissa sig fram också blir det ändå inte bra.

Givetvis lär man sig enormt mycket när man väl har skaffat häst. Jag tror att de flesta lär sig mer sina första år som hästägare än vad de någonsin har gjort tidigare oavsett vad man har i bagaget. Särskilt om man har dem hemma och måste lösa vardagsproblemen själv. Jag gjorde det iallafall och då hade jag ändå hållt på aktivt med hästar i nästan tjugo år och jobbat med hästar i några år innan jag köpte min första egna.

Bara det här med sadlar är en hel vetenskap och där måste man ju ta hjälp så att sadeln verkligen ligger bra men man behöver ju också kunna se om sadeln ligger bra om en månad eller fem och där är det åter igen att läsa mycket som gäller. Bara genom att läsa sadeltrådarna här på buke så kan man lära sig massor. Bett är också en väldigt viktig bit, att hitta ett bett som hästen verkligen trivs med är inget man gör sådär i en handvändning utan det kräver kunskap.
Samma med foder, läs allt du kommer över, läs gärna Christina Planks bok, hästens biologi och utfodring. Den är jättebra och tar upp allt ifrån olika fodersorter till hur man läser en höanalys till hur man räknar ut foderstater. Det finns också bra häften man kan beställa ifrån SLU. Har man då lite hjälp av en kurs bakom sig så klarar man att hjälpligt räkna ut foderstater själv.

När du har den här kunskapen i ryggen så kommer du att känna dej säkrare själv och du slipper otrevliga överaskningar som att hästen får ont i ryggen av dåligt liggande sadlar eller att den blir halt för att den inte går i ändamåls enlig form. Att hästen ser ut som ett ök framåt vårkanten eller att den blir jättefet och riskerar att få fång.

Jag skulle inte ha hästar ihop med får. Risken är stor att fåren skadas om hästarna inte har vuxit upp med eller iallafall sedan tidigare är vana vid fåren. En hästspark och sedan är fåret bara ett minne. Många hästar tycker att får är läskiga. Om du ska ha dem ihop så vänj dem väldigt försiktigt genom att ha separata hagar i början och fåren ska alltid ha möjlighet att komma undan hästarna om de får för sig att jaga dem. Du bör också ha riktigt stora hagar så att de kan gå i varsin ände utan att störa varandra.

Vad gäller nackdelen att ha två hästar så visst blir de beroende av varandra men det beror ju också på vad man vänjer dem vid. När du tittar på hästar ska du absolut fråga om den kan gå själv eller vara i stallet själv och om den går att rida ut på själv. Det är alldeles för mycket att som ny hästägare börja lära hästen att vara ensam. Det är också en färskvara som måste underhållas. Om ni alltid rider iväg med båda hästarna så kan man inte efter ett tag tro att det bara är att lämna den ena och rida ut på den andra utan problem utan då kan man behöva träna på det igen.

Jag hoppas verkligen att du kan förverkliga din dröm för det finns inget bättre än att ha hästarna hemma. Närheten man får när man hanterar dem flera gånger om dagen och när det bara är man själv som hanterar dem. Att kunna titta på dem i hagen genom fönstret. För mej är det oslagbart :love:

Har du stora/bra hagar?
Då kan du kanske ha några betes inackorderingar på sommaren?
Går de ute dygnet runt på bete så är det ju inte så mycket att bli ovänner om…
Du lär känna ägarna under sommaren och när hösten kommer så är där kanske en som du har lärt känna så bra så du vågar erbjuda henne att stanna över vintern.
På det viset har du möjlighet att se hur ni trivs tillsammans innan det behöver tas beslut om vintern.
Om det inte skulle vara någon av dom som du känner du skulle vilja inackorderad på vintern så är det kanske möjlighet att ha din egen inackorderad enbart på vintern?

Jag förstår verkligen din dröm. Man får tänka på att det är stor skillnad på att rida som barn och att rida som vuxen. Man blir tyvärr fegare med åren och särskilt om man inte har ridit på ett tag. Det är också ett helt annat ansvar att ha egna hästar hemma än vad det är att ha hästen inackorderad.

Mitt råd är att du börjar på ridskola igen. Gå några terminer och rid minst två gånger i veckan så att du verkligen kommer igång. Bli gärna medryttare på någon häst när du har ridit några terminer så att du får ännu mer erfarenhet. När du ridit aktivt minst fyra gånger i veckan något år så har du kommit in i ridningen igen och du märker om du faktiskt har tiden att ha egna hästar. De kräver ju skötsel sju dagar i veckan och även om du slipper åkandet så tar det ju tid.
Då har du också tid att lägga undan pengar så att du vet att du faktiskt har råd och att du vill lägga så mycket pengar på att ha hästar. Mina två på drygt 150 cm, lättfödda båda två kostar mej ca 3200 kr i månaden.
Då har jag dem alltså hemma och inget underhåll av stall eller hagar är inräknat i de pengarna. Du behöver ju också ha en buffert om något skulle hända för även om man har bra försäkringar så kostar ju självrisken och det är tyvärr mycket som inte går på försäkringen.

Sök reda på någon som vill ha medryttare där du verkligen kan få en mentor. En riktigt duktig hästmänniska som vill lära ut. Jag tycker också att du ska läsa mycket själv om allt från sårvård och sjukdomar till foder så att du har grundkunskaper. Du måste ju när du har hästarna hemma kunna räkna ut vad de behöver och du måste kunna se på dem om du behöver höja eller sänka fodret.
Det finns kurser på sina håll med varierande kvalitet men det är inte alls dumt att gå dessa. Då får du också möjlighet att fråga och diskutera olika träningsupplägg och olika foder. Man kan spara mycket pengar om man vet vad man ska ge istället för dyra färdigfoder och gissa sig fram också blir det ändå inte bra.

Givetvis lär man sig enormt mycket när man väl har skaffat häst. Jag tror att de flesta lär sig mer sina första år som hästägare än vad de någonsin har gjort tidigare oavsett vad man har i bagaget. Särskilt om man har dem hemma och måste lösa vardagsproblemen själv. Jag gjorde det iallafall och då hade jag ändå hållt på aktivt med hästar i nästan tjugo år och jobbat med hästar i några år innan jag köpte min första egna.

Bara det här med sadlar är en hel vetenskap och där måste man ju ta hjälp så att sadeln verkligen ligger bra men man behöver ju också kunna se om sadeln ligger bra om en månad eller fem och där är det åter igen att läsa mycket som gäller. Bara genom att läsa sadeltrådarna här på buke så kan man lära sig massor. Bett är också en väldigt viktig bit, att hitta ett bett som hästen verkligen trivs med är inget man gör sådär i en handvändning utan det kräver kunskap.
Samma med foder, läs allt du kommer över, läs gärna Christina Planks bok, hästens biologi och utfodring. Den är jättebra och tar upp allt ifrån olika fodersorter till hur man läser en höanalys till hur man räknar ut foderstater. Det finns också bra häften man kan beställa ifrån SLU. Har man då lite hjälp av en kurs bakom sig så klarar man att hjälpligt räkna ut foderstater själv.

När du har den här kunskapen i ryggen så kommer du att känna dej säkrare själv och du slipper otrevliga överaskningar som att hästen får ont i ryggen av dåligt liggande sadlar eller att den blir halt för att den inte går i ändamåls enlig form. Att hästen ser ut som ett ök framåt vårkanten eller att den blir jättefet och riskerar att få fång.

Jag skulle inte ha hästar ihop med får. Risken är stor att fåren skadas om hästarna inte har vuxit upp med eller iallafall sedan tidigare är vana vid fåren. En hästspark och sedan är fåret bara ett minne. Många hästar tycker att får är läskiga. Om du ska ha dem ihop så vänj dem väldigt försiktigt genom att ha separata hagar i början och fåren ska alltid ha möjlighet att komma undan hästarna om de får för sig att jaga dem. Du bör också ha riktigt stora hagar så att de kan gå i varsin ände utan att störa varandra.

Vad gäller nackdelen att ha två hästar så visst blir de beroende av varandra men det beror ju också på vad man vänjer dem vid. När du tittar på hästar ska du absolut fråga om den kan gå själv eller vara i stallet själv och om den går att rida ut på själv. Det är alldeles för mycket att som ny hästägare börja lära hästen att vara ensam. Det är också en färskvara som måste underhållas. Om ni alltid rider iväg med båda hästarna så kan man inte efter ett tag tro att det bara är att lämna den ena och rida ut på den andra utan problem utan då kan man behöva träna på det igen.

Jag hoppas verkligen att du kan förverkliga din dröm för det finns inget bättre än att ha hästarna hemma. Närheten man får när man hanterar dem flera gånger om dagen och när det bara är man själv som hanterar dem. Att kunna titta på dem i hagen genom fönstret. För mej är det oslagbart :love:

Ja jag förstår verkligen skillnaden med att rida i yngre år. Man var inte rädd för ett skit, modig och villig till ALLT. Jag har ju dock ridit i högre ålder också, men då inte på ridskola utan bara privat med vänner och inte speciellt regelbundet. Det jag kommer ihåg från min sista ridtur var den enorma träningsvärken jag hade i precis hela kroppen efteråt, något otränad som man är :rofl:

Det där med ridskola är faktiskt något jag funderat starkt på att börja med igen. För det första för min egen skull och för det andra så kanske man ses som mera "seriös" i sitt sökande efter foderhästar, medryttarhästar. En idé är ju även att ta med äldsta tjejen här hemma att också börja på ridskola. Men som sagt, det var ack så många år sedan jag gick på ridskola. Vad kostar det i dagsläget? Någon hum alls? Enda problemet jag ser är hur mina arbetstider ser ut, jag kan få svårt att inställa mig på rätt tider alla ggr i månaden. Det är ju lite galet.

Jag ska även satsa på att umgås mycket mera med mina hästvänner. En utav dem har ju just den rasen vi har lite förkärlek till och det är en Tinker :love: Kan ju vara kanon att få närmare inblick där.

Läser, det gör jag oerhört mycket, framförallt här på Buke. Så kul att läsa alla "varsdags-bekymmer" och väldigt lärorikt. Feedback i många olika slag.

Tack för tipsen, toppen!! :banana:

Har du stora/bra hagar?
Då kan du kanske ha några betes inackorderingar på sommaren?
Går de ute dygnet runt på bete så är det ju inte så mycket att bli ovänner om…
Du lär känna ägarna under sommaren och när hösten kommer så är där kanske en som du har lärt känna så bra så du vågar erbjuda henne att stanna över vintern.
På det viset har du möjlighet att se hur ni trivs tillsammans innan det behöver tas beslut om vintern.
Om det inte skulle vara någon av dom som du känner du skulle vilja inackorderad på vintern så är det kanske möjlighet att ha din egen inackorderad enbart på vintern?

Vi har 6 ha hagar. Lite av detta skall sättas av till fåren, men dom är ju inte så kinkiga utan kan gå utanför någon hage också och äta upp sly. Låter vi dem gå fritt ett tag så kan vi säkert komma upp i 8-10 ha betesmark

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar