att bli med föl??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 793

Trilla

Trådstartare
Fick erbjudane om att låna min kompis sto att ta föl på,stå för betäckningen osv,och fölet är mitt sedan om ca 1 år då.

Frågan är för det första, vilken hingst och jag måste bestämma mig ganska så snart!!!
Och ja,frågan är om jag kan/har råd med detta nu?

Jag har funderingar på Hip Hopp

Hon är efter Kardell- alpen Furst

Jag vet inte vem kardell är..ska kolla upp honom
Stoet är mycket fint,har tydligen bra gångarter. Jag har inte sett henne röra sig men har hälsat på stoet och sett henne,hon är mycket fin.

Jag har inte så mycket pengar, men med betäckning (semin), levande föl avgift, lite pengar til foder til stoet under året oxå, och lite vetrinär kostander, så ja max 15-20 tusen får det hela ligga på totalt.
Är jag då realistiskt när dte gäller pris?
Jag kollade upp på hipp hipp så skulel det gå på ca 8-9 tusen med levande föäl avgiften.

Så,vad skulle ni föreslå, jag har inte råd med en super hingst,men jag är verkligen sugen på att göra detta. Jag har vart med om föl från första dagen och kört in dem,ridit in osv. tills dem har sålts som 4-5 åringar. Tanken är ju att jag vil nog behålla detta föl i sånt fall så klart. Tanken är ju att dett a ska vara min häst,bli min kompis.

Så stammen, är det vettigt Kardell som morfar och Hipp hipp som far??

Sv: att bli med föl??

Att räkna med 15000kr är för lågt tror jag nog, Hip Hop kostar 8000kr + moms =10000kr sen är stations o semin avgiften ca 3000kr, dygns avg på ca 100kr/dygnet ev skickavgifter på några hundra o SH avg 200kr, ev bakt prover och annat som tillkommer. + moms på det. Sen kostar ev försäkring, extra foder o registrering för fölet och sånt.. Jag menar inte att skrämma dig men det är dyrare än vad man tror tyvärr o tar sig inte stoet direkt blir det ännu större hål i plånboken.. :(

Momsen räknade jag faktiskt inte med, tack för att du sa det!
Stations avgift blir det inte, vi har en station vi kan åka här och seminera stoet på. så det blir bara besin kostander där fram och tillbaka. försäkring osv när fölet är fött är ju kostander som tillkommer efter den är född= ingår i att ha häst kostander.

Jag räknar med 15-20 tusen i slutändan, alltså när fölet har kommit ut, däreftr kommer det ju hästkostander, jag menar det kan ju bli pass så illa att fölet måste in til kliniken osv. det är kostander manmåste räkna med att kunna ah, försäkring självklart inget snack om saken osv.
Men jag tror att jag måste räkna med minst 20 tusen.
Sedan under året spara inför fölet osv.
Ska fundera vidare på detta.
Tack för att du delade med dig dina åsikter.det fick mig att fundera mera./Trilla

Tack för länken!!nä stoet är född här i sverige ,stoets mamma betäcktes med Kardell innan med kardell innan han dog. Och det måste ha skett via semin helt enkelt.han ser ju riktigt fin tycker jag!

Senast ändrad:

Stations avgift blir det inte, vi har en station vi kan åka här och seminera stoet på. så det blir bara besin kostander där fram och tillbaka.

Har ni tillgång till egen seminstation, eller vad är det för en station som är gratis att åka till? Stations- och veterinäravgifter brukar ju alltid gå på runt 3-4000 kr... Det är ju de avgifter som stationen tar ut för att utföra semineringen.

Precis vad jag också tänkte.. Semin avgiften tror jag inte du slipper, möjligtvis stations avgiften om det är hingstens egen station, då brukar vissa stationer inte ta ut avgift eller reducera den. Men 1500 i semin avg +moms måste du räkna ändå. Det ändå man kan spara på är dygns avgiften om man åker emellan o om hon tar sig direkt. Om det inte blir dyrare med bensin att åka förstås :)

Som de andra säger så betalar man alltid stations-seminavgift om det inte är hingstens hemmastation man är på.

Den stationen du seminerar på måste ju ta betalt för arbetet med seminering, veterinär, ultraljud och så vidare. Plus då uppstallning med mera. De andra avgifterna går ju däremot till hingstägaren.
Stationsavgiften brukar hamna på 3-4000 kr.

Jag har upptäckt att det ofta blir billigare att köra iväg stoet till den station där hingsten står, än att ta stoet till närliggande seminstation.
Ett år när mina ston var "utlånade" över sommaren så kördes de till en närliggande seminstation istället för till hingstens station. Året efter när de var hemma betäcktes de med samma hingstar igen men kördes till hingsten istället. Prisskillnaden blev markant.
År ett:
Transport till stationen X antal gånger (vet inte då jag inte körde själv) 1000:- per sto
Stations avgift 1200:- + moms per sto
Semin avgift 1700:- moms per sto
Veterinäravgift 2500:- + moms per sto
Språngavgift 2000 + moms per sto Här var hingtägaren hygglig och tog inget betalt för transporten.
SH avgift 200:- + moms per sto
Alltså 1000 kronor för att de körde med stoet + 6750 inkl moms till stationen och deras veterinär + 2500 till hingsten per sto = 10 250 inkl moms per sto i tillverkningskostnader.
År två:
Transport en gång dit och en gång hem 500:- per sto
Stationsavgift inkl veterinärkostnad 1500:- + moms per sto
Uppstallning och bete 900:- + moms per sto
Språng avgift 2000:- + moms per sto
SH avgift 200:- +moms per sto
Summa 6250:- inkl moms per sto
Med andra ord en skillnad på 4000:- per sto. Nu verkar den här seminstationen och deras veterinär vara något av de dyraste som finns och inte var de värda det priset heller. Bara en massa strul hela tiden. Men det kan lätt bli bra mycket dyrare än vad man först tror. Inget av mina ston har heller varit ett "krångelsto" utan de har tagit sig lätt.

Här betalar jag inte veterinäravgift..??

Vi betalar bara Seminavgift och Stationsavgift.

Mitt exempel:

Seminavgift TAI: 1500 kr (+ moms)
Stationsavgift TAI: 1200 kr (+ moms)
Uppstallning: 9 dygn á 85 kr = 720 kr (+moms)
-----------
Totalt 4350 kr (inkl moms) med en dos domocedan(lugnande).

Hingstens språngavgift: 2000 kr (+moms)
Skick 3 st á 200 kr = 600 kr (+ moms)
SH-avgift: 200 kr (+moms?)
--------------
Totalt 3500 kr (borde bli om jag inte räknat fel :o )

Summa: 7850 kr

Det är vad det kostat såhär långt. Har jag tur har hon tagit sig och då kostar det "bara" vid 90-dygnskollen om jag inte hinner göra den innan stationen stängt för säsongen. Samt levandefölavgiften (6000 + moms) kommande år.

Senast ändrad:

Tack för länken!!nä stoet är född här i sverige ,stoets mamma betäcktes med Kardell innan med kardell innan han dog. Och det måste ha skett via semin helt enkelt.han ser ju riktigt fin tycker jag!

Kardell lånades till Sverige, åtminstone ett år, och stod hos Alpen Fürsts ägare.

Jag tror att Hip Hop kan vara ett bra val till ett sto med den stammen! Hon skulle kunna ha lite väl mycket temperament vilken Hip Hop kan dämpa.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 096
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 808
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

• Barfotaboots!