Jag tror de är jättesmarta, nästan alla kommuner har föräldrakurser och när man forskat på dem har de varit fruktansvärt effektiva i att hjälpa barn och föräldrar till lugnare tillvaro. Tydligen har en enda kurs haft effekt i många år framåt på barnets sociala interaktioner. (och lugn hemma.)PS. I min kommun har socialtjänsten föräldrakurser. Jag har aldrig deltagit själv men träffat kursledare och fått information, det verkade jättebra!! Här behöver man inte vara föremål för utredning för att delta utan alla kan anmäla sig.
Jag tror det nästan är bättre än att prata med någon på BVC som väl inte är rakt av utbildad för att aktivt kunna hjälpa en förälder aktivt i många veckor med tips och idéer och diskussioner, så som en av kursledarna är. De har ju kurserna för just att hjälpa. Tex i vår kommun var det en 60+ förskolepedagog som hade kurserna. (Jag gillar ju att få info så jag gick ett par gånger trots att jag inte tyckte att jag hade några problem. Alltid roligt att kunna mer än mindre. Mycket bra. Satt lappar uppe på förskolan, bara att dyka upp utan anmälan, men tror man kan söka på nätet föräldrakurs-kommun, tex föräldrakurs Lövstad, de heter cope eller abc eller sådant. typ https://helsingborg.se/forskola-och...hogaborg/foraldrautbildning-trygghetscirkeln/)
Senast ändrad: