Att bland Lusern hackat strå med betfor

E

Eeiram

Hej!

Är det någon som brukar bland kraftfoder med lusern hackat strå i krubban? Blir det "äckligt" att blanda lusernet med betfor?

Mvh Marie
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Jag gjorde det förut för min pålle ville inte ha annars men nu får han pelletrerad lucern istället...
Klart du kan blanda. Du lär snart märka om hästen tycker det är godast att äta var försig eller ihop:p
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Du var då en snabb en att svara, tror du svarar på alla mina inlägg. ;)

Tack för hjälpen! Får se vad pållen tycker, hon grinade illa när hon fick uppblötta Lusern-pelletsar. :eek:

Såg förresten nu (läste på din sida) att du kommer från Fagersta? Kanske inte hör hit, men jag bor i Norberg! :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

angående lucernhack vet jag inte... men jag har tidigare gett uppblött pelleterat lucern med både betfor och havre... tycker inte det blir "äckligt" å pållen verkade inte ha några som helst problem med det :p fastän det kanske utseendemässigt sett ut som hämtat ur toan eller så :angel: :p
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Min blandar själv sin betfor med lucernhacket (jag häller det ovanpå lucernen). Hon skulle nog föredra enbart betforen i krubban, men jag har inte två krubbor. Hon äter upp det i alla fall. Lite småkräsen dam som helst bara käkar sitt ensilage...
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

:rofl: Ja, det varken ser eller luktar speciellt gott med uppblött Lusern. Jag har provat i någon vecka nu men hästen lämnar maten så det funakr inte. Får prova med hackat strå och se hur hon reagerar. :)
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Astriden skrev:
Du var då en snabb en att svara, tror du svarar på alla mina inlägg. ;)

Tack för hjälpen! Får se vad pållen tycker, hon grinade illa när hon fick uppblötta Lusern-pelletsar. :eek:

Såg förresten nu (läste på din sida) att du kommer från Fagersta? Kanske inte hör hit, men jag bor i Norberg! :smirk:
Haha.. gör jag? JAg som sällan är inne på andra forum än ÄU och katt:D
Ja, jag är från Fagersta från början men sen ett år tillbaka bor jag i Göteborg! Trodde först du var en gammal kompis till mej men sen såg jag att det var hästen som hette astrid och inte du ;)
Men som sagt.. lättast är juh om hästen får välja om du ska blanda med betfor eller ej :angel: ....
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Hehe, jo det är hästen som heter Astrid. :D

Jo, du svarade på några inlägg i katt-forumet och så på min andra tråd om hörutiner här i foderforumet. ;)

Såg att du flyttat till Göteborg, samt att du var född 85, själv är jag 86:a, sista året på Brinell nu.

Jag får prova ge hästen så får vi se vad hon säger. :D
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Jaha! Det är du som hade höt oxå:p haha
Brinell ja.. hehe, lider med dej! Skitskola! Kan man röra sig fritt där utan väktare å utan å bli mördad nu?! Hehe Usch.. längtar inte direkt tillbaka!
Jag tog studenten förra året från teknik... Vad läser du?
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Visst kan man blanda, det förändrar inte fodret på något vis.

Jag brukar lägga betforen i blöt i botten av hinken, och när den svällt ihop ett par minuter (man kan ju blanda till de andra hinkarna under tiden) så lägger jag lucernet ovanpå, utan att röra om. På så sätt kan hästen sortera fodret och blanda som den vill. :)
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

:rofl: Sorry, dålig humor idag.. fick en bild i huvet av en häst som kör ner hela skallen i hinken å blåser ut luft genom näsborrarna likt en stavmixer:rofl:
Som sagt.. ursäkt mitt sinnestillstånd:angel:
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

pinky skrev:
Jag brukar lägga betforen i blöt i botten av hinken, och när den svällt ihop ett par minuter (man kan ju blanda till de andra hinkarna under tiden) så lägger jag lucernet ovanpå, utan att röra om. På så sätt kan hästen sortera fodret och blanda som den vill. :)
Det var ett bra tips! :)

Hehe, får väl se om det blir stavmixerfenomenet när jag bjuder min häst på foder i kväll då. :rofl:

Till Hakur:
Går sista året på naturvetenskap. Så skönt att lämna den där skolan, är så trött på den. Om du gick teknik och är 85:a så antar jag att du från början gick i samma klass som min pojkvän, Karl-Johan. Han bytte ju från teknik till natur och hamnade i min klass.
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Hehe.. KJ ja.. jepp! Då går du i samma klass som Fernros?
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Japp, K-J. :D Går i samma klass som Fernros ja.

Har du egen häst eller? Funderade på hur det går när du flyttade? Jag skall väl också plugga vidare men vet inte hur jag skall göra med hästen. Vill inte lämna ut henne på foder heller. Kan bli lite svårt att få K-J att hjälpa också, även om han är med och rider ibland. ;)

Nåväl, åker över till Avesta och köper hem lite hackat strå nu så får jag prova redan i kväll. Är väl ingen fara att byta Lusern pellets mot hackat strå sådär rakt av, jag menar att direkt ge samma mängd? det skall väl vara samma näringsvärden osv?
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Nja.. skulle nog vara lite försiktig vid byte jag... men jag är osäker på om det är nödvändigt...
Jo, jag har 2 islandshästar varav en dräktig... Stoet är kvar hemma hos mammsen men unghästen är med här nere.. Kostar juh endel men det är det värt!!
Ok, då är fagerstaanknytingen löst;) hehe.. var "bästis" m emma i många år tills det "sket sig" lite.. hehe..
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Ok, får vara lite försiktig då. Jag och foder = ingen bra kombination. :smirk:

Aha, att ha häst i göteborg borde inte vara sådär jättebilligt?! Hur hinner du med den då, funkar det bra och så? Jag vet inte alls hur jag skall göra, lär ju plugga vidare men med häst är det svårt.

Hehe, blev fast här, men kilar över till Avesta nu. ;)
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Jag tycker det är lättare att hinna på högskolan än på gymnasiet.. nu har jag ju mer frihet att välja själv när jag ska studera. Kan t.ex. ofta åka upp på dagen å rida när det är ljust och så.. Men visst, mycket tid går till skolan men jag prioriterar faktiskt hästen ibland...
Såå dyrt är det inte.. jag betalar 1700 för box, strö, hö, utsläpp och frukostfodring samt lunchfodring. Hovslagaren är dyrare här men den egentligt stora kostnade är nog för bilen som jag måste ha för att ta mig dit...
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Oj, 1700:- var inte alls farligt dyrt. Jag betalade 1400:- när jag hade hästen i Olsbenning och då ingick foder, strö, utsläpp, morgonfodring + lunchfodring och tillgång till paddock. Samma där, det var bilkostanden som drog iväg, eftersom det var 1,5 mil dit. Hade inte körkort på den tiden så det blev skjuts dit och hem (vilekt innebar två resor fram och tillbaka för den som skjutsade).

Gav iaf hästen lite Lusern när hon kom in för en kvart sedan (kommer precis från stallet). Hon käkade lite men det verkade inte vara så jättegott att äta rent, men kanske en vanesak också?!
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Nja.. vanesak vet jag inte.. båda mina hästar har ratat lucern i hack-form så jag tror det är lite, antingen gillar dom eller så gillar dom inte..
Testa å riv morötter å blanda med lucernen...
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Ok, jag skall upp och fodra i kväll inför natten så får se om hon har käkat upp det tills dess. on skall få lite mer då, men då blandar jag det med betfor, vetekli och havre. Det hon fick nu fick hon endast lite äppelbitar och en gnutta havre i. Bra idé att riva motötter och blanda i...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: Ace
·
Foder & Strö Gammelponnyns (f. 1988) tänder är slut och han behöver lättuggad mat. Han får uppblött betfor +lusernpellets några gånger om dagen och...
2
Svar
32
· Visningar
3 795
Senast: söderböna
·
Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 318
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp