Att bland Lusern hackat strå med betfor

Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Hm, problem. Jg gav hästen lusern hackat strå vid två måltider i kväll (intag + nattningen), men det smakade tydligen inte gott enligt henne. Det blev kvar i krubban. Hon letade ut lite betfor och de äppelbitar som jag blandat lusernet med, men resten blev kvar. Hästen fick också hö vid nattnigen som hon istället glatt käkade av.

Jag vet inte om hon käkar upp det i natt, det återstår att se i morgon. Blev dock lite orolig, hur skall jag göra för att hon skall äta om det är kvar i krubban även i morgon bitti? Kan man ta till några knep, borde kanske prova med rivna morötter.
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Jag häller havre ovanpå lucernet. Ett kilo hackad lucern i krubban, sen så häller jag 200 gram helhavre ovanpå. Det mesta av havren stannar ovanpå, men en del åker ner. Och min herre anser sig då nödd och tvungen att äta upp hacket under natten för att nå havren.

Dock så äter han eg hack, han bara anser det inte som kraftfoder. Så det går i under natten i alla fall om man inte häller på något annat, men han blir så upprörd när den andra frå kraftfoder och han får något sorts hösubstitut, det är ju inte kraftfoder ju ;)

Enn annat sätt är att helt sonika blanda hacket med höet/hösilaget.
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

:crazy: Ja, de är bra kluriga en del hästar.

I morse när jag tog ut hästarna så såg jag att hacket gått ner i magen under natten. Nu gör jag så att hästen får 0,5 kg i krubban när hon kommer in i kväll (0,25 kg ~ 4 dl KRAFFT Protein ligger då ovanpå). Till natten får hon sedan 1,5 kg hack + kraftfoder i form av betfor, havre och kli i krubban, samt hö då. Vad är det egentligen i det som smakar så illa, jag tycker det luktar ganska gott. Inbillar mig att det luktar godare än Lusern-pelletsen. :p

- Marie
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Beror lite på hur kräsen hästen är. ;)

Mina äter LucernHack och Betfor blandat utan problem.
 
Sv: Att blanda Lusern hackat strå med betfor

:smirk: Hm, då är nog min häst kräsen. Det brukar aldrig vara några problem att ge henne nya "maträtter", men det kanske är ovant i början? Jag inbillar mig det och hoppas att det skall funka. Alla tips att få henne att äta är guld värda! :)
 
Sv: Att bland Lusern hackat strå med betfor

Har du själv smakat lucern? :eek: ;)
Det är hemskt beskt och otäckt för oss människor, så även om hästarna äter beskt i vanliga falla så kan de nog tycka att lucernet smakar lite "konstigt".

Min häst kastar sig inte heller över lucernet direkt, men hon petar i sig det under eftermiddagen. Hon får alltså 3 hg lucernhack vid 16-tiden, och till kl 20 har hon oftast fått i sig det mesta, men ibland ligger det kvar lite. Det är dock alltid borta på morgonen.

Ha lite is i magen och ge du lucern till natten, efter några dagar har hon säkert kommit på hur det ska ätas. Själv tycker jag bara att det är positivt att de äter långsamt. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 142
Senast: Ace
·
Foder & Strö Gammelponnyns (f. 1988) tänder är slut och han behöver lättuggad mat. Han får uppblött betfor +lusernpellets några gånger om dagen och...
2
Svar
32
· Visningar
3 795
Senast: söderböna
·
Foder & Strö hej, jag har en fråga om foder. jag har en D-ponny och funderar om jag ska ge henne betfor eller lusern i vinter. vad jag har förstått...
Svar
6
· Visningar
3 318
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp