Att berätta om svåra saker

Problematisk

Trådstartare
Det här kanske är en dum fråga, men det bjuder jag på isåfall.
Jag har en samtalskontakt (vet inte om hon är kurator eller något annat) som jag går till en gång i veckan. Jag har gått hos en annan tidigare men nyligen bytt till den jag går till nu. Det finns några saker som jag ännu inte berättat om för den nya. De två senaste gångerna har jag i princip suttit och tänkt på det, men inte fått det ur mig. Och jag vet inte hur jag ska bete mig!
Skulle hon fråga om det skulle jag svara ärligt och kunna berätta, men samtalen går liksom inte åt det hållet. Det är ganska svåra saker och jag klarar inte att bara säga det rakt ut. Den förra jag gick hos frågade lite åt det hållet och med tiden kunde jag berätta om det, och det var SÅ lättande! Jag ville inte prata något speciellt om det men bara att få dela med sig och veta att personen jag pratar med känner till den delen av mig, det var en lättnad. Så jag VILL dela med mig av det till den nya, men jag vet verkligen inte HUR!
Har ni några förslag? Jag vill bara att hon ska veta om det så möjligheten att prata om det FINNS, även om jag kanske inte kommer klara det.

Skulle du kunna säga att du har något du vill prata om, kanske beskriva hur bra det var förut att ha sagt det. Och kanske antyda sas temat - våld, sex, vad det nu handlar om - och säga att du nog behöver lite hjälp för att säga det?

Det tar lite tid att öppna upp sig om känsliga områden, ge det lite tid.

Ja jag vet, och jag är alltid en sån som har svårt för att öppna upp mig. Men det känns nästan onödigt att sitta där upp emot en timme och inte ens nämna de här sakerna eftersom det har så mycket att göra med mitt mående och vad jag gör i övrigt.

Skulle du kunna säga att du har något du vill prata om, kanske beskriva hur bra det var förut att ha sagt det. Och kanske antyda sas temat - våld, sex, vad det nu handlar om - och säga att du nog behöver lite hjälp för att säga det?

Det är nog bästa sättet att få fram det kanske. Men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna antyda vad det handlar om, utan att behöva säga det helt och hållet. Det är så komplicerat och flera saker som snurrar in i varandra så jag vet inte hur och var jag skulle börja sas.

Det är nog bästa sättet att få fram det kanske. Men jag vet inte riktigt hur jag ska kunna antyda vad det handlar om, utan att behöva säga det helt och hållet. Det är så komplicerat och flera saker som snurrar in i varandra så jag vet inte hur och var jag skulle börja sas.
Om du ger en hint så kan hen förhoppningsvis hjälpa dig på traven.

Det kan du ju säga, och så kanske en av trådarna som snurrar?

Kan det kanske vara lättare att skriva ner och dela med dig så? IAF för att öppna upp gör vidare samtal om det?

Det kan du ju säga, och så kanske en av trådarna som snurrar?
Ja, jag försöker komma på vad jag skulle kunna säga då. Nu är det nästan en vecka tills nästa gång men jag lär behöva den tiden för att samla mod.
Det blir svårt också när det innehåller så mycket olika saker, som var och en för sig kan vara "ett eget problem". Så risken är nog stor att det kanske fastnar vid en del av det bara, och att resten/helheten inte kommer fram.

Jag har ju inte gått hos den här nya så många gånger än så jag kan såklart ha fel, men hon känns inte som den typen som frågar sig fram liksom. Och då blir det så svårt för mig att byta samtalsämne och "bli obekväm"

Kan det kanske vara lättare att skriva ner och dela med dig så? IAF för att öppna upp gör vidare samtal om det?
Hm, kanske. Eller, jag kan inte formulera det vettigt i huvudet för mig själv ens men kanske iallafall att jag kan skriva ner några "stödord". Då kanske det går att prata utifrån dem.
Men det känns hemskt fånigt och dumt att komma med en lapp :crazy: Har gjort det en gång tidigare men det gav inget vidare bra resultat den gången.

Hm, kanske. Eller, jag kan inte formulera det vettigt i huvudet för mig själv ens men kanske iallafall att jag kan skriva ner några "stödord". Då kanske det går att prata utifrån dem.
Men det känns hemskt fånigt och dumt att komma med en lapp :crazy: Har gjort det en gång tidigare men det gav inget vidare bra resultat den gången.
Självklart ska du hålla dig till vad som känns rätt för dig men för egen del så är det svårast att öppna ämnet och att hålla mig till saker jag vill få fram och där hjälpe ner skrivet mig. Ingenting är fånigt i sammanhanget om det fungerar, du är inte där för att imponera :)

Självklart ska du hålla dig till vad som känns rätt för dig men för egen del så är det svårast att öppna ämnet och att hålla mig till saker jag vill få fram och där hjälpe ner skrivet mig. Ingenting är fånigt i sammanhanget om det fungerar, du är inte där för att imponera :)
Har du haft det du vill prata om nedskrivet och bett personen läsa, har du läst högt själv, eller hur har du gjort då?
Jag känner att det nog är enklast om jag kan "putta över det" på henne så att hon kan leda samtalet iallafall till att börja med, men tror det är svårt att komma dit.

Har du haft det du vill prata om nedskrivet och bett personen läsa, har du läst högt själv, eller hur har du gjort då?
Jag känner att det nog är enklast om jag kan "putta över det" på henne så att hon kan leda samtalet iallafall till att börja med, men tror det är svårt att komma dit.
Jag har bara haft det som lässtöd och börjat läsa innantill för att liksom få bort personen mig från det hela ä, sen när jag öppnat så har det flutit på. Svåraste är första orden, för mig, att öppna ämnet.

Jag har bara haft det som lässtöd och börjat läsa innantill för att liksom få bort personen mig från det hela ä, sen när jag öppnat så har det flutit på. Svåraste är första orden, för mig, att öppna ämnet.
Okej, tack för tipset.
Jag har ju nästan en vecka på mig nu så jag borde kunna formulera något. Jag tror också det flyter på rätt bra själv när det väl är ute liksom.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 157
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat