Att avliva ett friskt djur

wizo

Trådstartare
Hur ska jag göra. Jag är starkt emot att avliva friska
djur. Ändast såna
som lider och ej kan räddas tycker jag bör avlivas så dom slipper lida mer. Jag är till och med vegeterian och jag har en häst som har vart halt i ca 15 år, hon kommer aldrig bli bra men hon lider inte. Springer och busar i hagen och har det bra. Skulle aldrig ta bort henne bara för att det inte går att rida/köra henne
mer.
Men nu har jag jätteångest över vad jag ska göra med
mina kaniner. Jag har 15 st (redan för många), 6 st av dom springer löst i stallet (honor) och en hane springer löst ute. Runt stallet, in i hästhagarna och vart han vill. Nu har jag vart sjuk ett tag och skulle få hjälp att fodra djuren. När jag kom upp till stallet satt den lösa hanen inne med honorna!
Han kan ha vart där 1-2 dygn. Det betyder att 0-6 st honor kan ha blivit på smällen av sin egen brorsa. Dom får mellan 9-11 ungar st.! Jag KAN inte ha fler kaniner. Har varken tid, plats eller råd.
Ska jag vänta tills dom ev ungarna föds 20-30 st kanske och sen döda dom!? Eller måste jag avliva honorna innan dom föder? Oskyldiga friska djur.:(
jag kan inte döda en mygga ens:(
eller ska jag bara låta det vara och hoppas på turen att ingen blev gravid?
Fan vad blödig man ska vara.!

Att hitta nya hem till så många ungar är nästintill omöjligt. Tro mig, jag har haft annons ute på kaninerna sen dom föddes. Dom är dryga året nu!

Jag hade planerat att kastrera alla hanar men han bara med 2 av 5 pga pengabrist. Hade så jag kunde ta två i månaden men just denna månad fick min häst fång och veterinärkostnad plus medicin gick på lika mycket som det jag räknat med till kastreringen:(

vad skulle ni göra?
Vad ska JAG göra?

Vill inte att någon ska dö. Men det finns verkligen inget dagenefterpiller för kaniner:(

Sv: Att avliva ett friskt djur

Ärligt talat så tycker jag inte att du ska ha djur, ditt bristande ansvar gör dig olämplig. Du ska ta bort djuren. Eller sälj alla kaninerna.

Nu ska jag vara krass!

Ingen enskild individ lider av att vara död. Det är bara omgivningen som gör det.

Ärligt talat så tycker jag inte att du ska ha djur, ditt bristande ansvar gör dig olämplig. Du ska ta bort djuren. Eller sälj alla kaninerna.

Håller med faktiskt.
Djuren lider mer av att du håller dem på det sätt du gör än om du avlivar dem. (eller ja, lider och lider, de trivs säkert utmärkt med att hoppa runt och föröka sig)
För så länge du låter dem hoppa fritt kan du räkna med att de kommer föröka sig, hur tänker du? :confused:

Blunda för alla elaka kommentarer du kommer att få/har fått.
först, när du får pengar, kastrera alla hanar, prio nummer ett.
Sen, avliva alla kaninungar. Pm om du vill ha tips på hur man gör det utan dyra veterinörkostnader och med så lite obehehag som möjligt.
Vet precis vad du går igenom. Det är inget direkt kul..

Varför är det olämpligt att ha 6 kaniner tillsammans i stallet & en lös ute?
Jag förstår inte HUR djuren skulle lida av det?
Värst lider nog de "kelkaniner" som sitter i minimala burar hos folk som inte låter dem röra sig fritt.

Till ts. Jag hade låtit dem födas & avlivat dem efter några månader när jag inte hittat hem. Men det är jag det.
Har f.ö inget problem med att döda friska djur då jag själv haft slaktkaniner..

Håller med faktiskt.
Djuren lider mer av att du håller dem på det sätt du gör än om du avlivar dem. (eller ja, lider och lider, de trivs säkert utmärkt med att hoppa runt och föröka sig)
För så länge du låter dem hoppa fritt kan du räkna med att de kommer föröka sig, hur tänker du? :confused:

Om du har svårt att avliva själv, så skulle jag ge tipset att höra av dig till kaninuppfödare i omgivningen.
Någon borde kunna hjälpa dig att avliva.
För att avliva själv bör man undvika om man har svårt för det, för tvekar man det minsta kan det definitivt orsaka lidande (dvs man måste göra ett nytt försök).

Mitt bristande ansvar? Vad grundar du det på? Stallet är tomt förutom 6 kaniner. Alltså inga hästar där inne som kan skada dem. Dom har en stor yta att springa lösa på. Dom har värmelampor att sitta under när det är kallt ute och hus med hö att krypa in in, pinnar att gnaga på. Dom har bättre än de flesta kaniner som sitter själva i minimala burar utomhus i mörker om vintern eller i en liten gallerbur i en lägenhet. Dom har en timer som sätter igång alla lysen i stallet på morgonen och släcker dom på kvällen. Jag har gjort det så bra för dom här kaninerna som jag kunnat.
Hanen som springer lös ute gör det endast pga att han i tidig ålder smet, gång på gång och inte trivdes att va inlåst i en bur, vilken var väldigt stor den med och med dubbla våningar och en trappa så han kunde springa upp och ner. Jag ville inte tvinga in honom i buren igen då han fått smak på att vara lös. Han hoppar runt på gården som vilken stallkatt som hellst. Han får mat o vatten, har skydd för väder och vind. Han väljer själv vart han vill vara.
Är jag en sån djurplågare och med sånt bristande ansvar för att jag fick feber, ögoninflamation, dunderförkylning och påverkad av medicin så jag var tvungen att be om hjälp med djuren i två dagar tills jag fick ner febern och allafall kunde stå upp? Att den som tog hand om djuren inte märkte att den lösa hanen hoppade in till honorna!? Är det att ha bristande ansvar?
Isåfall ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag existerar och att jag verkligen gör allt för mina djur. Dom går alltid före mig.
Mina sista ören skulle gå till dom, utan tvekan! Jag skulle hellre svälta själv.

Ärligt talat tycker jag inte att du ska uttala dig om hurvida någon är lämpad eller icke lämpad för att ansvara för djur. Ditt bristande omdöme gör dig olämplig att svara på liknande frågor.

Om du hade läst ordentligt så skulle du läst att hon-kaninerna hålls i ett stall separerat från den ensamma hanen. Du skulle även uppmärksammat (om du läst ordentligt det vill säga) att Wizo varit sjuk och haft hjälp att sköta kaninerna ett par dagar, det är alltså denna hjälp som orsakat att han-kaninen smitit in till honorna. Ett misstag helt enkelt. Det är mänskligt att ibland fela, detta innebär inte att man är olämplig att sköta djur.

Till MimiFly, hur tänker DU?

Hur många kaniner har en yta av ett helt stall att springa omkring på tror du? De flesta kaniner hålls tragiskt nog inlåsta i en bur hela deras liv, ofta utan någon annan kanin som sällskap.

Det är definitivt inget fel överhuvudtaget på förvaringen av Wizo's kaniner enligt det hon beskriver. Att ha en frigående hane är ursprungsmiljön för kaniner, innan människan bestämde sig för att hålla dem som djur. Att förvara 6 stycken kaniner i en yta av ett stall är mer än förmodligen 99% av kaniner har att tillgå (nu pratar jag naturligtivis om "hushålls-kaniner")

Att ett olyckligt misstag som begicks av några som ville hjälpa Wizo när hon var sjuk i feber (släppte in han-kaninen till honorna) har inget med bristande omdöme, bristande ansvar eller liknande att göra.

Dessutom hjälpte knappast era inlägg till något positivt konstruktivt utan Wizo sökte råd om hurvida hon skulle avliva honorna eller de eventuellt kommande kanin-ungarna.

Det är typsikt för alla desa forum, det ska hackas och gnällas över det ena och det andra, istället för att försöka hjälpa och ge positiva råd till någon som faktiskt frågar om det. Ni är inte de första, och säkert inte de sista, men jag är otroligt trött på såna inlägg som personer som ni skriver.

Trots detta, vänlig hälsning Alex

Håller med faktiskt.

Säkert:grin:
Låter som ett toppenliv för kaninerna! Exakt var lider dem någonstans? fan vilket korkat svar och jag blir riktigt irriterad.

TS. har tyvärr inget bra råd ang avl. och förstår att det känns hemskt :(
hoppas det ordnar sig.

Kan man inte kastrera de honor som är dräktiga? Så kan man ju göra med katter iallafall. Det är ju tufft med utgifterna, det förstår jag men om man kan ta prover så att man vet vilka som är dräktiga och bara kastrera dem? Du kanske kan låna pengar av någon en tid och betala tillbaka för motsvarande två kastreringar i månaden?

Jag känner som du och förstår mycket väl att du har svårt att döda friska djur. Jag skulle inte heller kunna det och det går emot för mej även att kastrera dräktiga djur men just nu, i det här fallet, så kanske det är det bästa?

Fy vilken otroligt jobbig sits du är i. Hoppas att den som skulle hjälpa dej har lite dåligt samvete för att det blev så dumt. Jag hade verkligen skämts :crazy:

Men, en stor eloge till dej att du håller dina kaniner som du gör :bow:
Min kanin jag hade när jag var liten levde ett liknande liv på vintrarna fast underlaget var blandad jord och sand så det var perfekt att gräva i :d Hon trivdes enormt bra där och hade sitt hus och mycket halm och hö att bygga bo med. Den enda sorgen var att jag bara fick ha en så hon var ju mycket ensam när jag inte var där.

vad skulle ni göra?

Jag skulle klappat ihop av ångest och sedan avlivat alla djur jag inte kan ha kvar. Att ha djur är ett ansvar, och det ansvaret gör ibland så ont att det emellanåt känns som att det vore bättre att spela golf :(

Är det överjävligt kan du tänka såhär: Du säger själv att du inte har möjlighet att ta hand om de här nya bebisarna. Det betyder att de antingen kommer självdö eller växa upp till icke-drägliga liv. Du har bara ett alternativ, hur ont det än gör...

Först av allt, kastrera hanen, eller se till så att han absolut inte kan komma in till honorna igen (kompostgaller/nät för dörren så han inte råkar smita in när man öppnar etc.).

Sedan är det tveksamt om alla honor är dräktiga, men bäst är att utgå ifrån det. Leta upp någon som har erfarenhet av att avliva djur för hand (t.ex. jägare, viltvårdare, uppfödare) och som är villig att hjälpa dig, kanske mot en viss slant. Denne bör då kunna komma ut till stallet när ungarna är nyfödda, helst inom ett dygn, för både din, ungarnas och honornas skull.

Alternativt kan du kastrera alla 6 honor, med en veterinärräkning på ca 6-8000 kr (eller mer..) som följd.

Har du pengar att kastrera alla tycker jag att du ska göra det så fort som möjligt, förutsatt att det finns en tillräckligt bra/smådjurskunnig veterinär i närheten. Annars är det humanast att avliva ungarna när de är nyfödda, honorna torde inte få några men av det då det är naturligt för honkaniner att ibland mista sin första kull.

Att avliva nyfödda ungar är enbart sorgligt för en själv, varken ungarna eller honorna lider av det. Som djurägare har man ett stort ansvar och dit hör att ibland fatta oerhört tunga beslut, tyvärr. Väldigt synd att detta hände men det märks verkligen att du vill det som är bäst för dina djur.

Kan man inte kastrera de honor som är dräktiga? Så kan man ju göra med katter iallafall. Det är ju tufft med utgifterna, det förstår jag men om man kan ta prover så att man vet vilka som är dräktiga och bara kastrera dem? Du kanske kan låna pengar av någon en tid och betala tillbaka för motsvarande två kastreringar i månaden?

där.

Åh det var ett bra tipps.! Då slipper någon dö, då blir det bara som en abort och ingen behöver lida.

Ringde genast en vet. Klinik och hörde efter. Just dom kastrerade ej honkaniner tyvärr men jag ska leta vidare. Man borde ju kunna ta ultraljud o se vilka som faktiskt blivit dräktiga och pappa ställer säkert upp att låna ut pengar till mig om jag frågar.!

Sen ryker kulorna på varenda hane!

Ingen mer sån här dödaångest tack!

Är det inte Roslagstulls djurklinik som är duktiga på just smådjur..? Har för mig att det var dit jag ringde när jag letade pris på kastrering av marsvin.

hm ja dom ska jag testa att ringa. Den kliniken jag brukar gå till tar ej emot honkaniner tyvärr.

Jag håller med!

Om DU och "korven" läst mitt inlägg ordentligt så skulle Ni sätt att jag har försökt att sälja av så många kaniner som möjligt.

Jag tycker att det är elaka påhopp av er att säga att jag har ett bristande ansvar och inte ska ha djur bara för att misstag skedde när en annan människa skulle fodra djuren.

kan ju va lika barnsliga som Er och dra en liknelse med att "har du någonsin ramlat av en häst?" Då tycker jag att ni är oansvariga och oförmögna att någonsin mer sitta på en häst. Äger du/ni en häst så avliva den för fan!
Man ska alltså ALDRIG få begå ett misstag i er mening? Hur många fel har inte ni gjort i ert liv.?

Den perfekta korven och hennes kompis Lionheart. yeah!!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 088
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 079
Senast: Luff
·
Däggdjur Ber nu om största hjälp! Jag har en kanin hona, ca 6 mån. Hon har blivit förlamad i ena bakbenet, verkar det som. Hon har ingen som...
Svar
14
· Visningar
4 180
Senast: Sunny
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka