Att återuppta körningen!

N

NiraK

Vi har ett halvblod som vi köpte för ganska exakt fem år sedan. Han blev som unghäst inkörd och enligt uppgift (både från ägaren och övriga som sett honom) var han mkt snäll att köra, både i trafik och på rid/körbana.
Nu har vi haft hästen fem år, men det har aldrig blivit så att vi kört honom någonting under dessa år (pga. ointresse, och ingen bra utrustning). Hästen rids regelbundet (dressyrintriktat) och tömkörs ungefär en gång i veckan, det trivs han mkt bra med. Han är väldigt fin att tömköra :).
Nu tänkte vi försöka ta upp det här med körningen igen. Hur ska vi gå till väga? Det var ju ett bra tag sen han kördes? Tips?

Nirak

Hur mkt körerfarenhet har du själv el den som ska köra hästen? Har du inte så stor erfarenhet så kontakta ex en tränare som kommer och hjälper till vid första försöket. El åk på någon kurs. Finns varken kurs el tränare så försök få tag i nån som kan köra som kan hjälpa till.

Är hästen ordentligt körd innan och dessutom tömkörd regelbundet så lär det inte var några problem att spänna för och köra. Vill du vara på den säkra sidan så snickra ihop nån form av släpa som ni kan prova dra först. Innan det kan man oxå dra bara en skackel vid sidan av hästen när den skrittar. När det är ok på båda sidorna så sätter man fast dem. När det funkar så kan man prova att spänna för.

Jag har haft köruppehåll på några månader och har då bara spännt för och kört iväg utan krusiduller. Nu är det ju flera år sedan din häst är körd så då kan det ju vara bra med vissa "försiktighetsåtgärder".

Förresten så finns det en jättebra artikel om körning i senaste numret av Hästen.

Jag borde egentligen inte svara på detta inlägg. får väl skylla på att jag var ung o dum (är jag fortfarande :o)

Våran häst var inte körd sen han var unghäst, reds lite till han var åtta, vi köpte han då och sen efter många år när han var typ 20 fick jag för mig att köra han. jag bara sela och spände för och drog iväg på en rätt lång runda....haha. allt funka jätte bra och hästen såg helt salig ut :D Men typ nu har man kommit på att det kanske var lite farligt.

Så var noga med att repetera mycket, och annars håller jag med om vad föregående skrev.

Mitt inlägg får väl stå för att det finns hästar som aldrig glömmer och som är supersnälla :crazy:

Ni har väll kört en del(med nordisen)?
Så har ni rutin borde det inte vara några problem. Jag skulle iallafall ta det lungt. Kanske först offra ett pass och gå med linor, slanor, dra däck. Om allt sånnt går utan att han reagerar spänna för nästa pass.

Lycka till, han skulle vara snygg som körhäst!

Jo, vi kör en del med kallblodet. Men han är coolheten själv och vem som helst kan köra honom, så vi är ganska amatörmässiga egentligen. Vi har funderat på att ta halvblodet till ridhuset och kolla om vi kan få hjälp från en lite mer rutinerad kusk första gången. Det borde inte vara problem eftersom hästen enligt alla uppgifter vi fått varit mkt snäll att köra. Men det kanske är bäst att vara på den säkra sidan. Vi får börja miljöträna honom lite och dra lite slanor osv. och se vad han säger om saken och sen tar vi nog hjälp första gången vagnen ska spännas på. Förhoppningsvis gör hästen ingen stor affär av det! :)

Tack för tipsen!

Nirak

Skriv gärna och berätta hur det går :) Syrran körde för ett tag sen in sin häst på nytt efter att tidigare ägare inte kört henne pga en olycka som hände i hennes år som tävlingshäst (körhäst). Med tålamod fungerar allt har vi nu lärt oss! :D För ett halvår sen försökte hon fly när hon såg en körvägn på ca 30 meters avstånd (!) Men nu travar hon glatt igenom små koner :) Det ser ut som om hon verkigen är stolt över sig själv där hon springer med resning och öronen spetsade framåt :) Pga av detta och hennes temperament (och hennes ständiga gnäggande till allt och alla) tror de mindre hästkunniga människorna att hon är en hingst :D :banana:
Yeah! ;) :banana:

jag började köra min travare för ett par månader sedan, hon var nog inte körd på 6-7 år....
jag hade två medhjälpare som gick o höll i skakelremmarna (?). vi satte alltså inte fast vagnen men hästen drog den ändå själv....
men efter typ 20 meter insåg jag att det var inga problem för henne så vi spände för ordenligt o åkte en runda.
men då är ju hon travare o har körningen i ryggmärgen :angel:

Kolla om det inte finns någon körförening i närheten, för om det gör det kan ni säkert få hjälp där.
I Upplandskuskarna - som jag är med i - har vi till exempel inkörningskurser där man träffas en helg och hjälps åt med hästar som behöver köras in. Då kan man ju testa med skaklar, släpa och sedan också spänna för om allt går bra. Fördelen är att det finns medhjälpare på plats och skulle något gå helt åt skogen kan man hjälpas åt att lösa problemen.
:)

Du har ju en jätteduktig körkusk i föreningen
...annars kan du ju höra av dig till mig, jag finns ju i närheten ;-)

Liknande trådar

Gnägg Nu har jag införskaffat mig en ardenner. Jag har aldrig haft kallblod innan så det är min första. Vi föder annars upp halvblod men efter...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
30 490
Hästhantering Hej, Jag har precis blivit medryttare på en "unghäst" på fem år som jag har problem med att rida och hantera. Vi har kört ett pass där...
2
Svar
26
· Visningar
3 459
Senast: eemmalk
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka