Okej, så en typ av sammanfattning av det de flesta har skrivit. Jag ska inte använda den sadeln som han hade senast, jag ska vara tydlig och konsekvent och lyssna på honom som individ. Jag ska mest jobba honom från marken så att vi först förstår varandra därifrån innan jag börjar rida så att någon av oss medryttare gör mer av ett utbildande jobb istället för att bara rida och pressa honom med otydliga signaler. Jag ska se till att det blir kul för honom också i ridning och hantering istället för en ständig dragkamp där vi missförstår varandra. Ska tilläggas att han självklart ska gå på sommarbete och vila. Men ägaren har sagt att vi ändå ska hålla på med honom (inte ridning) under sommaren för annars blir han "odräglig" då antar jag att vi ska tömköra, longera eller eventuellt köra honom. Men då tänker jag att jag kan fortsätta med det jag skrev tidigare att jobba med vår kommunikation från marken, tänker på övningar som att han ska följa efter mig, stanna när jag stannar och lite mer åt frihetsdressyr hållet då han lätt kör över en i hantering och gör lite som han vill. Vill att vi ska hitta något belöningssätt som inte bara går ut på att han får godis utan han själv ska känna när han är duktig genom positiv förstärkning. Låter detta bra ?