Att anlägga en trädgård

majola

Trådstartare
Vi är i husletartagen och funderar över hur mycket man ska budgetera för att anlägga en trädgård (runt ett nybyggt hus, dvs man kan räkna med att marken tagit lite stryk under byggfasen).

Det mesta vill vi göra själv, kanske låta någon komma och gräva där det behövs bara.

Vad betalade ni för era trädgårdar?
Vad fick ni för det?
Vad var det som kostade, vad hade ni gjort annorlunda?

Sv: Att anlägga en trädgård

Tack för tipset! :bow: Den tråden ska jag titta närmare på senare.

Just nu är det dock rena pengar vi är intresserade av. Någon trädgårdsarkitekt kommer vi sannolikt inte att anlita, utan det är kostnaderna för material och ev. gräv- och schaktarbeten som vi funderar på.

Vi vill i första läget plantera gräsmatta och ett par träd. Mest är vi inriktade på en köksträdgård, inte så mycket exotiska buska och blommor.

Plus trädgårdsgång och terass och garageuppfart förstås...

Vi har hyrt en minigrävmaskin för 1000 kr per dag, när vi haft gubbar med stora maskiner har vi fått betala upp till 5000 per dag. Det beror lite på också om ni måste ta bort en massa jord och så.

Jag ska snart anlägga en basträdgård till mitt nya hus, och räknar kallt med att spendera 10 000 kr bara på ett par äppleträd och ett par buskar, lite rosor och ett par gräsfrön.

Sen kan man ju i princip spendera hur mycket som helst. Jag har lätt kunnat designa en trädgård för 200 000 om jag haft pengarna! :D

Va? Vad kostar äppleträd där du bor? Eller tänker du köpa färdigväxta?
Här i Sverige skulle du kunna få allt det för under 5000 skr.
Äppleträd 250-450 skr
Buskar o rosor 149-350 skr
Min gubbe har köpt både dyrare sorter och någon gång något fruktbärande träd och aldrig betalat mer.

2 gräsfrön 0,0000001 öre:D - en påse gräsfrö vet jag faktiskt inte vad den kostar men inga tusenlappar.
(Gräsmatterullar kostar naturligtvis mer)

Nä färdigväxta tänkte jag inte köpa, och inte så hemskt många heller, kanske 3 äpple och nåt plommonträd. Sedan kanske 10 olika bärbuskar, 30 häckbuskar, 10 rosor, 100 tulpanlökar och lika många påskliljor (lång infart :D) gräsfrön till 800 kvm (50 euro för en 25 kgs säck kostar det här, vet faktiskt inte hur mycket det räcker till)

Sen lite smått och gott efter det, som kryddväxter och fina blommor. Jag kanske har räknat helt galet då?

Vi var och rekade lite i en plantbutik igår. Gräsfrö till 200 m2 kostade ca 80 €. Träd av olika sorter mellan 20 € och 40 € (små ungträd). Bärbuskar ca 7-15 €. Själv blev jag kär i dvärgperiskoträdet...

Nu har vi budgeterat ca 5000 € för stenlagd gång till dörren, garageuppfart, terrass och uppstart av trädgården.

Jag tror inte att vi behöver schakta omkring så mycket om det blir den tomt vi tittat på senast, den ser platt och fin ut.

När vi flyttade in i huset förra våren var tomten grovplanerad. Vi la på 72 ton jord (ca 10 cm tjockt lager) för 13 000 kr och sen rullade vi vi ut 630 kvm färdigt gräs för 10 000 kr. Jag rekommenderar verkligen färdigt gräs!! :bow: Efter två veckor är den klar och hur fin som helst.

Sen har vi satt ca 70 meter häckplantor, men det var delvis tillsammans med grannarna så det blev inte så dyrt. Ca 3-4000 kr för plantor och jord.

Sen har vi två rabatter med perenner och kantsten runt. De har kostat 2 500 kr styck ungefär.

Två fruktträd, ett syrénträd och en syrénbuske finns också. De kostade 400-600 kr st.

Det ser fortfarande väldigt kalt ut, men vi får fylla på efter hand. Det viktigaste, som gräsmatta och häck och fin rabatt på framsidan är iallafall fixad.

Nja, du skrev ett par av varje sort - men det var lite mer ser jag nu så då kanske 10000 blir rimligt.

Det var nog jag som inte orkade skriva en längre lista först ;) Ibland tänker man längre än vad man skriver :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 655
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 059
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka