Att åka till förlossningen

I

IDontKnowWhatToDo

Det är något jag har funderat på. Vi har ingen egen bil, och det är bara jag som har körkort. Så att låna en bil är alltså uteslutet.
Tar man taxi? Eller hur sjutton gör man?

Om det kommer massa vatten i taxin kan det ju inte vara så populärt? :crazy:

Sv: Att åka till förlossningen

Ni känner ingen som kan köra er då? Som bor nära och kan ha ständig jour?

Det är något jag har funderat på. Vi har ingen egen bil, och det är bara jag som har körkort. Så att låna en bil är alltså uteslutet.
Tar man taxi? Eller hur sjutton gör man?

Om det kommer massa vatten i taxin kan det ju inte vara så populärt? :crazy:

Ta taxi och ta med en bit plastad frotté om du är osäker ;)

En kompis övningskörde in till förlossningen med sambon (som skulle föda) som handledare. Men det kräver ju att ni har bil.

När D skulle till att födas tog vi taxi, då vi har rätt dåligt med parkeringsplatser vid våran förlossning. Våran chaufför var hur trevlig som helst och berättade att han så sent som veckan innan hade ett par med i bilen där barnet nästan föddes i hans bil. Han var inte ett dugg bekymrad över vattenavgång :D

När L skulle födas var jag lite lat och ville ända fram till dörren i egen bil, så sambon fick stå på en akutplats medan han baxade in mig och sen sprang han ut och parkerade på bättre plats.

Min kompis tog bussen :angel:
(bor i sthlm... enklare än att köra bil tyckte de... bodde på söder å åkte 4an till sös)

Ni fixar nån som skjutsar eller tar en taxi.

Och vaddå ofräscht med fostervatten? En klockan 4 på morgonen spya efter en brakfest är nog bra mycket äckligare och MYCKET vanligare :crazy:
En bekant till mig fick åka sjukhustaxi, så de hoppade in i bilen, åkte och hämtade en annan patient som släpptes av på vårdcentralen och sen rullade de mot förlossningen ;)

Här är det taxi eller ambulans, men taxi måste beställas via förlossningen i mitt landsting.
Ring ditt BB och hör dig för vad som gäller hos er.

Min svärfar tillika granne fick köra. Annars hade vi nog tagit taxi, fast de hade fått köra en bit för att hämta.

Klart ni ska ta taxi! Jag kör själv taxi och har haft flertalet körningar till förlossningen. Här omkring har de som åker längst 11 mil in till förlossningen och ibland blir man lite stressad när man hör att verkarna kommer tätare och tätare. Än så länge har jag dock inte fått någon bebis i bilen tack och lov.

Är du orolig för eventuell fostervattenavgång, så ta med dig ett plastat frottélakan (eller en plastpåse) och en handuk att sätta dig på i bilen. Handduken suger ju upp det mesta av vattnet och plasten skyddar från läckage. I och för sig kan det komma massor på en gång, men då får väl chauffören städa lite.

Här i Kalmar län åker man lämpligen sjuktaxi till förlossningen och då kan vi som kör få städbidrag från landstingen om det sker en olycka. Har man inte läderklädsel i bilen får man dessutom skylla sig själv! Det är betydligt värre med kastspyor under helgnätterna som någon påpekat innan.

Lycka till!

Jag har en kompis som körde själv de första 10-11 milen, (pappan hade inte körkort) sedan åkte dom taxi de sista 13-14 milen. :crazy:

* Jenny *

En kompis övningskörde in till förlossningen med sambon (som skulle föda) som handledare. Men det kräver ju att ni har bil.
Så får man väl inte göra :confused: Jag har hört att när man övningskör får man inte göra ett ärende/vara på väg till ett specifikt ställe (svårt att förklara).

Va? Skojar du?
Så du menar att om man övningskör så får man bara köra runt och inte komma någonstans?
Kanske inte så lämpligt med en handledare med täta värkar men jag har ju svårt att tänka mig att "eleven" var ute på en av sina första körlektioner.

Som sagt, taxi är ett bra alternativ!
Vi tog egna bilen och jag satt på plastad frotté och en handuk då vattnet redan gått.
Bilen mår fortfarande bra :D

...och dessutom är det väl knappast lämpligt att en så orutinerad förare kör i sån situation som kan vara rejält stressande.

nej det stämmer har jag för mig. Att egentligen ska man inte ha ett klart "mål".

Han hade uppkörning veckan efter (och klarade den) och hade övningskört mycket innan.
Tror dessutom att han inte var så stressad för de åkte mest in för att kolla läget, men blev kvar för att det satte igång snabbt när dem väl var på plats.

Här hemma såg vi till att maken fick sitt körkort innan det var dags för förlossning.

Va? Skojar du?
Så du menar att om man övningskör så får man bara köra runt och inte komma någonstans?
Japp. Vitsen med att övningsköra är ju att lära sig köra bil, inte att ta sig från punkt A till punkt B.
Det verkar inte vara någon viktig regel iaf, för jag hittar inget om det på Körkortsportalen :confused:

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 190
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Squie
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar