Att åka buss...

millan10

Trådstartare
Japp, om några dagar sitter jag på en buss och ska åka i en timme.:nailbiting: Inte särskilt länge kanske, men är ändå rädd. Det var fyra år sedan jag åkte buss senast och det var samma sträcka. Däremot fick jag små ångestattacker hela vägen dit vilket inte var en rolig upplevelse. Men jag har bestämt mig att jag måste lära mig att våga utsätta mig för det jag inte gillar. Att det känns trångt på bussen med den smala mittgången och sätena och att det känns som att jag tappar kontrollen är det som skrämmer mig mest. Att även kanske riskera att hamna långt bak i bussen är inget jag vill eftersom jag har bättre koll på läget om jag åker längre fram. Det är en mindre klassresa vi ska göra.

Kände mest att jag ville skriva av mig lite nu när ångesten har kommit inför resan. Jag vill kunna njuta av resan utan att vara orolig för bussåkandet.

Japp, om några dagar sitter jag på en buss och ska åka i en timme.:nailbiting: Inte särskilt länge kanske, men är ändå rädd. Det var fyra år sedan jag åkte buss senast och det var samma sträcka. Däremot fick jag små ångestattacker hela vägen dit vilket inte var en rolig upplevelse. Men jag har bestämt mig att jag måste lära mig att våga utsätta mig för det jag inte gillar. Att det känns trångt på bussen med den smala mittgången och sätena och att det känns som att jag tappar kontrollen är det som skrämmer mig mest. Att även kanske riskera att hamna långt bak i bussen är inget jag vill eftersom jag har bättre koll på läget om jag åker längre fram. Det är en mindre klassresa vi ska göra.

Kände mest att jag ville skriva av mig lite nu när ångesten har kommit inför resan. Jag vill kunna njuta av resan utan att vara orolig för bussåkandet.
Jag brukade alltid se till att jag hade fulladdad telefon och headset med mig, då lade jag kontrollen i telefonen i stället. Med telefonen är det jag som sitter på makten, jag som sitter på kontrollen, jag som har kontakt med omvärlden om något skulle hända. Ett mind-game helt enkelt. Telefonen är det som håller kontrollen och om den är fulladdad är det jag som har kontrollen. :) Lycka till, det går nog bra!

Kan du kanske redan imorgon åka lite buss? Kanske bara några minuter, för att vänja dig och märka att det gick bra? :)

Är det en buss som skolan bokat? I sådana fall skulle jag be om att få sitta antingen på något av sätena längst fram, alt precis vid utgången bak (om sådan finns). Var med om en bussolycka för några år sedan (bussen började brinna, alla klarade sig men det blev ingenting kvar av bussen och det hände mitt i natten på autobahn) men har ändå klarat av två stycken buss-resor a 30h styck trots rädsla efter olyckan.
Mitt tips är att ha med dig många saker som du kan sysselsätta dig med, Mobil, musik, böcker, godis eller annat som går att plocka med. Kanske har du en kamrat i klassen du kan be att få sitta med som du kan prata med och som vet om hur du känner/mår?

Är det en buss som skolan bokat? I sådana fall skulle jag be om att få sitta antingen på något av sätena längst fram, alt precis vid utgången bak (om sådan finns). Var med om en bussolycka för några år sedan (bussen började brinna, alla klarade sig men det blev ingenting kvar av bussen och det hände mitt i natten på autobahn) men har ändå klarat av två stycken buss-resor a 30h styck trots rädsla efter olyckan.
Mitt tips är att ha med dig många saker som du kan sysselsätta dig med, Mobil, musik, böcker, godis eller annat som går att plocka med. Kanske har du en kamrat i klassen du kan be att få sitta med som du kan prata med och som vet om hur du känner/mår?

Ja, det är skolan som har bokat en buss. Ska jag prata med läraren en gång till om vart jag vill sitta? Pratade med läraren för några dagar sen om att jag ville testa att åka buss så de slipper fixa fram annat färdmedel. Det gjorde de sist när vi skulle åka några timmar, men känner själv att det inte är nödvändigt i detta fall.

I min tid i skolan ville allihopa åka långt bak, så jag hade alltid turen att få plats längst fram. Ta med en god bok, musik, eller varför inte en hörbok? En riktigt spännande hörbok. Och en massa godis :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 944
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fattade ju själv att det här med att börja ett helt nytt liv – nytt jobb, ny stad, nytt boende, ny familjesituation, nya människor...
Svar
8
· Visningar
2 285
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka