Sv: Atikns dieten
Jag vill inte komma med pekpinnar egentligen, och det skriker dubbelmoral att jag pratar "smart bantning" men ändå...

Jag tror det är väldigt svårt att gå ner i vikt och hålla vikten genom att följa nån strikt diet, oavsett om det är Atkins, LCHF, GI, Stenåldersdieten eller någon annan diet. Jag tror att det egentligen bästa, lättaste och hälsosammaste sättet är att äta mer frukt och grönsaker, mindre kolhydrater (men fortfarande äta kolhydrater), ganska bra med protein och lagom mycket fett. Lagom stora portioner, regelbundet, och röra på sig mer. Visst finns det de som går ner i vikt och håller vikten med en diet, men då måste man se dieten som en livsstil och leva så för alltid. Går man bara på en diet några veckor och sen anser sig vara klar går man oftast bara upp igen.
Därför är det bättre att "bara" lägga om till hälsosammare vanor, men inte förbjuda eller göra jätteförändringar som man ändå inte kommer kunna hålla.
Med det sagt: Om jag förstår wikipedia rätt så innebär Atkins typ att man får äta protein, grönsaker, mjölkprodukter? Isåfall kan jag tipsa om fisk med t.ex. broccolimos, olika grönsakssoppor (morotssoppa med lite lax i är sååå gott!), omelett, grönsaksgratäng med valfritt kött... Hmm. Sallad, såklart, går ju att variera jättemycket.