Ätförmåga

I

Iccic

Bara nyfiken: Hur mycket foder (ts)/100 kg häst äter era hästar om de själva får välja?
 
Sv: Ätförmåga

Vintertid äter gamla halvblodet 8-10 kg , då är det inte slut på morgonen. Unghästen kan nog få i sig ca 12 om hon bara får, blir lätt tjock:angel: Bara gräset börjar komma ligger hälften av höet kvar...
 
Sv: Ätförmåga

halvblod/fullblod rids på lätt nivå
innan gräset kom stoppade han i sig ca 17 kg hö,mer åt han inte
 
Sv: Ätförmåga

Hm.. Jag har inte provat, men jag är 99 procent säker på att min häst skulle peta i sig minst 15 kg hö på fri tillgång. Säkert uppemot 20 kg :d :D
Men pga att vårt hö är väldigt högt i värden, och jag inte vill ha en fet och halvgalen häst :p så får hon en viss mängd hö sen får hon käka halm i stället om hon vill ha mera mat.

Hon får iaf minst 9 kg hö (cirka 85% TS) för att stå sig, annars mår hon inte bra psykiskt vilket märks väldigt tydligt (hon blir hemskt grinig och tjurig). Utöver äter hon väl cirka 0,5-1 kg havrehalm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
622
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp