Återkommande Korsförlamningar- funka i toppkondition=starthäst!!??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stall_tarv
  • Startdatum Startdatum
S

stall_tarv

Jobbigt problem:(
Har ett 6-årigt travar -sto som drabbas av "lindriga" KF med jämna mellanrum.Har dragits med detta flera år tydligen(dock har jag haft henne bara i 1 år....)Dessutom har hon problem med utslag/knutor över hela kroppen,mkt troligt orsakade av överkänslighet mot protein o dyl i fodret.Hon har dessutom sen tidigare luftvägsproblem(ngt jag aldrig märkt av)
Det jag undrar över är:Vad händer i hennes kropp;muskulatur varje gång en KF inträffar!!???Fått för mig att musklerna bryts ner!?
Hon är aldrig startad,kvalad 2 ggr...
Känns som man jobbar i motvind.Det är ju trots allt en elitidrottare som ska skapas....Tycker synd om henne:( .
Är det nån här på Buke som har en starthäst som har typ dessa problem.
Om hon vore en rid-travare skulle hon ju aldrig behöva komma upp i den dära toppkondisen.Det ä ju en balansgång med Arbete/Kraftfoder för att få allt funka med en "KF häst"...
Eller har jag helt fel??HJÄLP!!!:confused: :confused: :confused:

Sv: Återkommande Korsförlamningar- funka i toppkondition=starthäst!!??

Det som händer vid en korsförlamning är att de snabba muskelfibrerna bryts ner.
Det som jag gjorde med min KF häst var att endast ge henne foder med "skonsam" energi. Hon fick då hö, lusern, Groov och olja. Absolut inte någon havre.
En korsförlamningshäst ska helst få springa en sträcka varje eller varannan dag, ca 300 i högt tempo under 1.20 för att tömma energin i musklerna som lagrats. Det är den här lagrade energin som kan ställa till det när det blir för mycket.
Det var råden jag fick och dom verkade funka på min häst för hon fick inget mer korsförlamning.

Tack snälla för dessa goda råd!!!!Ingen risk att hon är "förstörd"i sina muskler eftersom hon tydligen haft problem ofta:confused:

Då hästen haft återkommande korsförlamningar skulle jag rekommendera en utrensande och stärkande kur för njurar och lever till att börja med. Givetvis också korrigera foderstat och träning (se tidigare inlägg). Personligen skulle jag dock undvika pelleterat foder...
En annan sak du gärna kan göra är att varje dag ge ett tillskott av minst 1 dl olja, gärna linfröolja. För kf-hästar verkar detta positivt för musklerna och är samtidigt skonsam energi.

Åååååh, jag har abslout INGET att tillföra denna tråd men jag vill lära mig allt som människor kan tillföra om träning/forderstat till häst med återkommande korsisar.

Min starthäst fick korsförlamning för ett par månader sen och jag har anledning att misstänka att hon är en av dem som får återkommande korsförlamningar.

Hon är under igångsättning igen och står just nu på liten giva Krafft Rehab och en aning Lucern. Tyvärr gillar hon inte Lucern något vidare så det går inte att tvinga i henne några större mängder av det.

Det jag upplevt är att korsförlamningar skapar mycket spänningar i bröst- och bukmuskulatur vilket egentligen är rätt logiskt.

Ang högpresterande hästar som får korsförlamning: Min efarenhet säger (förutom att foderstaten ska vara "rätt" avvägd) att en noggrann uppvärmning i skritt och jogg hjälper samt att hålla hästen varm med någon form av ländtäcke. Det tar MINST 20 min innan allt gammalt syre i musklerna förbrukats, dvs gör man någon ansträngande form av arbete innan detta förbrukats så kommer mjölksyran direkt och musklerna stumnar. Det är även viktigt att varva ner hästen ORDENTILGT efter jobben för att hjälpa hästen bli av med slagget i musklerna.

stall_tarv, du är säkert noggrann med detta, men jag har sett skräckexempel på travbanorna, med folk som kommer tillbaka in i stallet efter 4 snabba varv på banan och undrar varför hästen alltid får korsförlamning...

En häst jag hjälper till med får kraft groov och kf sport . Hon går ute dygnet runt och tränas varje dag . långsamt. rids .m.m. Hon har inte haft en korförlamning sen hon fick börja gå ute jämt.
Hon får komma in och sova mellan 6-12 .

Ja du tänker helt rätt då du tycker synd om din häst. 6 år, ostartad, och dessutom korsförlamningshäst. Överväg att lägga tävlingsskorna på hyllan.
Man hjälper kf-hästar genom:
Samma rutiner dag ut dag in
gärna ute dygnet runt och endast några få timmar på dageni box för vila.
absolut ingen havre
är hästen het då den blir körd motion rid eller ha den på släp
lugna snabbjobb varannan dag i stället för 2 jobb i veckan
är det ett sto se upp under brunster, då kommer kf lättare
massage och värme gör gott
se till att ha muskelavslappnade hemma (finadyne och sprutor så hästen kan få direkt)
gulan

Men vad fodrar man en korsistravare med?

oki säger inget pelleterat och du säger ingen havre.

Ja, det där men havren kan jag också lista ut iofs. Jag vet ju att man ska försöka undvika spannmålsprodukter och sockerprodukter men vad sjutton finns det kvar för en kräsen tränande travhäst? :confused:

Nu har min häst "bara" haft väldigt lindriga kf symtom men när jag bytte foder till Racing så har (peppar peppar) det inte visat sig något mer.

Innan åt han havre och hö + lusern hack
Nu Racing och hö + lite hack + E & B-vitamin

Jag är väl lyckligt lottad för han äter det som bjuds :D dvs inte ett dugg kräsen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka