Återkommande hovbölder

eliis

Trådstartare
Jag har stått i samma stall i flera år och haft tre olika hästar där. Första hästen hade en hovböld. Den andra hade två eller tre hovbölder under 1 år.

Den jag har nu har haft 2 hovbölder, varav en blev en hovinflammation och resulterade i en spricka ända upp i kronranden. Nu i veckan hade han en hovböld till, som igår hade spruckit upp i en ball.

Allt detta i samma hov...

Även andra i stallet har haft problem med hovbölder. Men mina hästar har nog haft flest.

Det är olika som skott hästarna, så jag tror inte det har med hovslagaren att göra.

Är det någon som känner igen sig? Har någon teori eller till och med svar på vad det kan vara?

Sv: Återkommande hovbölder

Jag är också mycket intresserad av orsaken till hovbölder, för det är ju fruktansvärt jobbigt!

Min häst har just haft sin första hovböld (om hon inte haft någon tidigare som läkt ut av sig själv och som jag inte märkt) och det har hittills inneburit 3 veckors av-och-till-hälta som veterinärkliniken inte kunde hitta orsaken till, sedan plötslig blockhälta med STOR smärta, akut besök på veterinärkliniken igen, uppskärning av hoven och nu ett gipsbandage och återbesök på måndag. Phu! Och folk som säger "det är nog bara en hovböld". Det här har varit det värsta jag har varit med om vad gäller skador under de 3 1/2 år som jag har haft hästen.

Hovisen på kliniken hade teorin att vätan är den värsta boven i uppkomsten av hovbölder. Visst har vi leriga hagar, men vi har ju klarat oss i många år och ingen annan häst i stallet har haft någon hovböld heller. Så jag vet inte...

Men jag vill absolut inte råka ut för detta igen, så om någon har några förebyggande råd så är jag idel öra!

Stackars dig, TS, som har haft problem med återkommande hovbölder...! Du har verkligen min fulla sympati.

Vi har torvbädd med spån/torv som löst på det packade. Hagarna är gräshagar. Har också funderat på om det är torven som är boven i dramat. Då min hovslagare sa att torv kan ge hovbölder. Men torven är det underlag som ger torrast bädd.

Det har varit väldigt knögligt i hagen nu när det frusit på, ifall han trampat och fått en blödning i sulan?

Men oftast kommer de när det är tinat underlag...

Har haft tur och sluppit att skära upp bölderna. Det var när han fick en spricka som vi fick specialsko med avlastarsko, men det är det mest avacerade vi behövt göra. Har dock behandlat med penicilin på båda hästarna, när det blivit inflammerat...

Tror det kan bero på leran och vätan som någon skrev. Hornet blir "mjukare" av vätan och mindre motståndskraftig när de trampar på något. Jag tjärar min hästs hovar flera ggr i veckan för att de skall torka ut, och klara vätan bättre.

Torv är väl ganska fuktigt att stå på? Spån är mkt torrare och torkar ut hovarna mer.

Jag har en helt egen och ovetenskaplig teori angående hovbölder. Jag jobbade nämligen i ett stall med många hästar varav flera hade återkommande bölder under en lång period. Dessa försvann dock när vi slutade ge vissa foder tex flytande b-vitamin, Betfor, sånt som innehöll mkt kolhydrater (socker) helt enkelt. Det kanske bara var ett sammanträffande, men du kan ju alltid testa om det blir bättre om du drar ner på kolhydraterna om din häst får kraftfoder eller tillskott. Gräs är ju också sockerrikt, men jag inbillar mig att det är nyttigare socker än tex i artificellt b-vitamin.

Lycka till!

Jo, men det krävs så enorma mängder spån för att hålla bädden torv till min skitgris till häst :p Torven binder fukten mycket bättre. Men brukar köra spån ovanpå torvbädden.

Vi ger ganska mycket betfor i stallet. Min får 1 liter/dag (torrmängd)... Kanske ska minska på den?

Jag skulle ha testat att utesluta den helt under en tid alt minskat på den rejält. Varför ger du betfor? Kan du kanske ersätta den med något annat?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
42 173
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka