Återkommande Diarré?!

R

Raider

Har en 1åring halvblodshingst som haft diarré till och från sen jag köpte honom för snart en månad sedan. Han är inte allmänpåverkad, har inte feber, han växer, busar med kompisarna, och äter i massor! MEN med diarré... Ibland mer - ibland mindre.

Jag tror anledningen till diarrén är dåliga vanor sen tidigare - han står och gräver i jorden efter gamla rötter, pillar ur havrekorn ur kompisarnas bajs.. m.m.

Sen han kom till mig får han massor av hösilage (12-14kg per dag) och går i stora hagar med mycket att göra. Har någon ett (eller flera!) bra tips på vad man kan ge för att stabilisera tarmfloran? Eller - vad gör man för att han ska äta “rätt” saker i hagen? Tyvärr kan jag inte ge fri tillgång på hösilge i hagen då hans hagkompisar inte bör äta av den mängden..

Pga av diarrén har jag tillfälligt tagit bort allt kraftfoder, så nu får han bara hösilage och lucern (vill ge mycket protein så att han kan få växa obehindrat!)

Tacksam för kloka råd och tips som bevisligen fungerat i praktiken!
 
Sv: Återkommande Diarré?!

Hej

Det är inte ovanligt att för högt protein intag kan ge diarre.
Räkna igenom din foderstat så att du inte hamnar för högt.
Det är alltid en balansgång när det gäller växande unghästar.

Att han pillar i sig saker ute spelar säkert en roll, men hästens mage är gjort för lite pill.
 
Sv: Återkommande Diarré?!

Tack för ditt svar! Jag har också hört att för högt protein intag kan ge lite lösa magar, men ser man på unghästar som har för högt energi innehåll i förhållande till protin kan detta ge tillväxtproblem.. Så av ren lathet har jag överdoserat lite med protein för "säkerhetsskull", men jag vet att jag borde räkna igenom den rikigt noga..

Hela tiden är det ju nya rön om att "just så här ska det va, detta är bäst".. Man blir lite förrvirrad tillslut!

Jag köpte en nyutkommen bok om utfodring på veterinärmötet i höstas. Den var verkligen superbra! Det stod om allt från tillägg för varje minusgrad det är ute, hullkorrigering, till nogranna beräkningar för unghästar efter hur svårta eller lätta de är att hålla i hull, samt tillväxthastighet. Rekommenderar den varmt!
 
Sv: Återkommande Diarré?!

Vi har en häst med magproblem lös och fisig periodvis. Dock ingen unghäst men samma metoder borde ju funka ung. Vi ger vetekli (blött) linfrö(blötlagt viktigt!) och A.fil. Var hos vet nu för 2 veckor sedan och hon gav oss rådet om ett fodertillskott som vi provade och det funkade skitbra! Problemet e bara att jag nu inte kommer ihåg vad det hette. Ska kolla i stallet om jag kommer ihåg! Påminn mig annars med pm!
 
Sv: Återkommande Diarré?!

En del hästar tål helt enkelt inte ensilge utan att bli lösa i magen, har du provat att ge din häst hö istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 697
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 611
Senast: Heddiz
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp