Återimportera svenskfödd häst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Thornbird
  • Startdatum Startdatum
T

Thornbird

Hur går det till om man ska få hem en häst, som är född i Sverige, från ett annat EU-land?
Är det som en vanlig import, och isåfall: hur går det till? Ska man kontakta STC osv?

Det är så att jag ev. ska köpa ett sto som jag känner sedan tidigare. Hon såldes till Norge för några år sedan, och har sedan dess verkat i avel i Litauen (men med samme norske ägare). Som jag har förstått det är hon fortfarande norskregistrerad och alltså inte exporterad till Litauen, fast hon står i Litauen. Är jag helt ute och cyklar?

Jag vill veta exakt hur det går till och vad man som köpare behöver göra :banana:

Sv: Återimportera svenskfödd häst?

Är det verkligen ingen som vet något och kan förklara lite för mig? :confused:

Hur går det till om man ska få hem en häst, som är född i Sverige, från ett annat EU-land?
Är det som en vanlig import, och isåfall: hur går det till? Ska man kontakta STC osv?

Det är så att jag ev. ska köpa ett sto som jag känner sedan tidigare. Hon såldes till Norge för några år sedan, och har sedan dess verkat i avel i Litauen (men med samme norske ägare). Som jag har förstått det är hon fortfarande norskregistrerad och alltså inte exporterad till Litauen, fast hon står i Litauen. Är jag helt ute och cyklar?

Jag vill veta exakt hur det går till och vad man som köpare behöver göra :banana:

Antar att det är denna tråd du inte fått svar på?

Jag tror du får kontakta STC. Det är nog inte helt enkelt för "bukefalister" att ge ett exakt svar på detta. STC bör ha svaret.

Inte lätt att veta om hästen ska importeras från Norge (icke EU) eller Litauen (EU-land). Det är nog en del papperexcersis att ta tag i...

Ja, jag har fått svar från STC och det är vanlig import som gäller.
Är inte Norge med i EU? :o Haha, bra koll man har :D
Men hur som helst så måste man kontakta det land hästen är registrerad i och få ett exportcertifikat, och när STC har fått vertifikatet så kan de påbörja importen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 915
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska ev exportera ett halvblod till Norge, och skulle behöva förstå vad som behövs pappersmässigt. Jag får olika svar...
Svar
18
· Visningar
4 278
Senast: Centaur
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 179
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar