Sv: återblick 2011 och mål för 2012
Mina mål för 2011 var rent tekniskt att kunna säga att vi tränar galoppfattningar istället för galoppansatser, börja snudda lite på tramp-arbete, mer "stabilt" travarbete, lättare för böjning/omformning alltså ett snäpp till i rakriktningen, fortsätta bli jämnare från pass till pass.
Några av de punkterna tycker jag vi uppnådde redan i somras då tränaren tyckte att rakriktningen hade blivit ett snäpp bättre och travjobbet mer stabilt, alltså nästan exakt enligt hur jag hade formulerat målen!
Med mer stabilt tänker jag på lättare att inverka i traven mer i detalj. Böjning/omformning annars överlag har varit lite upp och ner, ibland knepigt och ibland har det känts bättre än tidigare, så jag vet inte om man kan säga att det är bättre än ifjol men vi har utvecklats åt något håll iallafall.
Strax efter en träning i September började galoppen lossna, att han kunde svara direkt på kommandot även om det inte alltid blev någon perfekt galopp/rätt galopp/bra teknik. Det finns massvis kvar att utveckla och ändå tyckte jag att det under en period gick i raketfart, men träna galoppfattningar tycker jag absolut att vi kan säga att vi gör! T o m riktiga galoppanslag emellanåt.
Sen var jag på kurs i slutet av November (!) där tränaren tyckte att vi skulle känna på trampet. Fick till något steg på kursen och hemma i efterhand har jag också fått till enstaka steg emellanåt, vilket jag är kanon-nöjd med! När jag själv hittat knapparna har hästen inte så svårt för det, tror han fick mycket teknik gratis av att lära sig galoppanslag.
Så med facit i hand tyckte jag vi satte målen ganska exakt!
Trodde jag aldrig om ni hade frågat i början av September eller November heller för den delen!
Målen för nästa år är såklart att utveckla galoppanslagen mer och bli lite jämnare mellan varven (just nu är det svårt i vänster jämfört med höger), att jag själv hittar tekniken och skallen till det för då tror jag kvalitén kommer bli bättre per automatik, att han får utrymme att göra det ordentligt.
Nu känner jag att jag börjar vara ute på främmande vatten, sånt jag har svårt att förutspå om eftersom jag inte vet hur länge man brukar stanna kvar på varje moment, hur krävande det är att komma vidare, och att jag på sätt och vis skulle vara fullt nöjd bara över att få till bättre harmoni och stabilitet i det vi redan gör. T ex. att jag själv lär mig signalgivningen några snäpp bättre och mognar i det vi pysslar med. Att jag lär mig övningarna bättre och kommer ännu bättre in i tänket så jag kan bli mer konsekvent och schysst mot hästen.
Men ska man ta något mer konkret vore det såklart kul att öva vidare med trampet och få till fler steg i sträck, kanske 3-4, eller kunna jobba med övergångar mellan tramp och annat.
Att vi ska få till bättre avspänning och lång hals överlag, för att inte tappa det i samlings-jobbet och när man boostar upp energin mer.
Sen vore det JÄTTEKUL om vi kunde lägga till lite fler övningar i galopp där man mer rullar på i lite längre sträckor snarare än att bara öva fattningarna/anslagen. Men det tar jag med en nypa salt för först måste fattningarna sitta ännu bättre och vänstergaloppen sitta bättre innan vi funderar på dylikt!