Återanvändbara mensskydd

Takire

Trådstartare
Jag funderar över återanvändbara mensskydd. Det är möjligt att jag kommer ha mens i mer än 20 år till, så jag tror att det vore miljösnällare att använda återanvändbara mensskydd än att fortsätta med engångsskydd.

Jag köpte en menskopp för flera år sedan men har aldrig lyckats använda den. I morse fick jag nästan in den men eftersom det gör ont (typ svider?) klarar jag inte av att fullfölja insättningen. Tamponger däremot går hur bra som helst och gör inte ont.

Det känns ju som att menskopp vore det självklara valet, men känns inte riktigt värt att beställa en ny om det ändå inte går. Funderar över tygbindor, tygtamponger och menstrosor.

Är det någon annan som tyckt att det gör för ONT att sätta i en menskopp som ändå lyckats hitta någon sort som fungerar?
 
Jag funderar över återanvändbara mensskydd. Det är möjligt att jag kommer ha mens i mer än 20 år till, så jag tror att det vore miljösnällare att använda återanvändbara mensskydd än att fortsätta med engångsskydd.

Jag köpte en menskopp för flera år sedan men har aldrig lyckats använda den. I morse fick jag nästan in den men eftersom det gör ont (typ svider?) klarar jag inte av att fullfölja insättningen. Tamponger däremot går hur bra som helst och gör inte ont.

Det känns ju som att menskopp vore det självklara valet, men känns inte riktigt värt att beställa en ny om det ändå inte går. Funderar över tygbindor, tygtamponger och menstrosor.

Är det någon annan som tyckt att det gör för ONT att sätta i en menskopp som ändå lyckats hitta någon sort som fungerar?
Du ska inte sätta i menskoppen när du inte har mens. Så börja med att öva när du har mens, och använd glidmedel runt toppen och kolla olika sätt att vika den. Det tog kanske två-tre menscyklar innan jag fick till det. Övning ger färdighet.
Jag provade de första gångerna att sätta in den när jag inte hade mens och det gjorde ont och var jättesvårt.
Nu älskar jag menskopp. Använt i många år och kommer aldrig gå tillbaka till tampong.
 
Du ska inte sätta i menskoppen när du inte har mens. Så börja med att öva när du har mens, och använd glidmedel runt toppen och kolla olika sätt att vika den. Det tog kanske två-tre menscyklar innan jag fick till det. Övning ger färdighet.
Jag provade de första gångerna att sätta in den när jag inte hade mens och det gjorde ont och var jättesvårt.
Nu älskar jag menskopp. Använt i många år och kommer aldrig gå tillbaka till tampong.

Jag har alltid haft mens när jag provat att sätta i koppen. Provat både under blodbadsdagar 🙄 och när jag blött lite mindre, som idag.

Dock inte provat glidmedel. Måste kolla om det säljs där menskoppar säljs. Vill inte köpa från någon sexleksakssida, lite tramsigt av mig kanske 🙈.
 
Bara att blöta den tycker jag gör all skillnad i världen (om du inte redan gör det). Kallt vatten tycker jag gör den lite stelare vilket får den att ”öppna sig” bättre än med varmt vatten.
Gjorde ett nytt försök nyss, hade dock sköljt den i varmt vatten. Kändes som jag försökte köra den j*kla koppen som en kniv genom köttet, så antingen har jag underlig anatomi eller så är det rejält handhavandefel. Av hänsyn till min kropp blir det nog inget mer försök förrän nästa mens... Jag älskar inte ont 🤪.
 
Jag har menskopp, sedan 6 år tillbaka. Numera har jag dock hormonspiral så det är sällan jag blöder så mycket att den behöver användas men ibland så! Avskyr tamponger, tycker de är läbbiga, men koppen har funkat mycket bättre för mig.

Har inte testat själv ännu, men har vänner som använder menstrosor och är helt frälsta så de är nog värda ett försök! :)
 
Jag har försökt med kopp, olika sorter, det fungerar inte för mig och jag har testat många olika sätt att ta i och ur, antingen skaver det, läcker eller så får jag inte ut den utan att det gör ont. Tycker idén med kopp är fantastisk och vet att jag i början när jag hade mens tänkte att det vore en smart grej (visste inte att det fanns då) Testat tygbindor och är helt okej, men lite stökigt tvättmässigt tycker jag än så länge, inte fått till en bra rutin, men mitt underliv tackar mig. Älskar idén med menstrosor, särskilt nattetid, men de jag köpt är för breda i fram att det blir för bylsigt, men ska testa att sy egna har jag tänkt så jag kan få den storlek jag vill.
 
Jag gillar inte heller menskopp utan tycker mest det gör ont och är kladdigt men har några återanvändbara svarta tygbindor som jag tycker fungerar bra. Blöder dock rätt lite så har inget behov av något som är superabsorberande eller att byta väldigt ofta, då tror jag inte det skulle fungera utan bli för knöligt att gå runt med om jag inte var hemma.
 
Gjorde ett nytt försök nyss, hade dock sköljt den i varmt vatten. Kändes som jag försökte köra den j*kla koppen som en kniv genom köttet, så antingen har jag underlig anatomi eller så är det rejält handhavandefel. Av hänsyn till min kropp blir det nog inget mer försök förrän nästa mens... Jag älskar inte ont 🤪.
Jag har kopp men har en extra mjuk och utan den där hårda ringen överst. Kanske den skulle vara något? Kolla in gröna barnmorskan. Tipsar även om menstrosar. Jag köpte dem för natten har Libresse och Imse, Libresse de som tar mest blod och Imse för att de är som osynliga laserskurna trosor. De gånger jag blöder mer är det kopp och trosor, de gånger det är mindre endast trosor. Jag kan blöda såpass mycket att jag fyller koppen varje kvart i perioder och trots i och ur tagande så blir jag inte öm med denna koppen vilket jag blev med de andra.
 
Gjort ett nytt försök med menskopp men alltså det går bara inte. Visserligen inte försökt med glidmedel. Gör det verkligen någon stor skillnad?

Finns det mjukare koppar? Det känns som att försöka sticka in en sten med vassa kanter och det gör tillräckligt ont för att jag inte ska kunna bara genomlida det och sätta in koppen ändå. Menskoppen är från M*nthlyC*p.

Testat ett par menstrosor av icke dyraste märket (kunde då köpa två). Har även köpt ett par provpack av tygskydd på extrapris. Det blir väl dyrare och inte lika miljövänligt som menskopp, men om jag tycker det funkar lär det vara bättre än engångsskydd.

Så jäkla störigt bara att inte min kropp vill ha kopp 🙈
 
Gjort ett nytt försök med menskopp men alltså det går bara inte. Visserligen inte försökt med glidmedel. Gör det verkligen någon stor skillnad?

Finns det mjukare koppar? Det känns som att försöka sticka in en sten med vassa kanter och det gör tillräckligt ont för att jag inte ska kunna bara genomlida det och sätta in koppen ändå. Menskoppen är från M*nthlyC*p.

Testat ett par menstrosor av icke dyraste märket (kunde då köpa två). Har även köpt ett par provpack av tygskydd på extrapris. Det blir väl dyrare och inte lika miljövänligt som menskopp, men om jag tycker det funkar lär det vara bättre än engångsskydd.

Så jäkla störigt bara att inte min kropp vill ha kopp 🙈

Det finns flersidiga sorters menskoppar. Om den klassiska modellen inte funkar för dig kanske denna kan gå? https://www.kronansapotek.se/Intimi...k48g4Q5SLyVkNAcqKtRoCMEsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Tack för tips! Den låter ju bra i alla fall. Kanske ska försöka höra med lite foök som använt den sorten.
Jag kan inte ha menskopp, inga problem att sätta in dem men tycker det är fruktansvärt obehagligt att ha den på plats och får typ panik och tar ut den igen. Har även provat Ziggy cup men det funkar inte heller för mig. Tycker den är svårare att få på plats än menskopp.
 
Jag funderar över återanvändbara mensskydd. Det är möjligt att jag kommer ha mens i mer än 20 år till, så jag tror att det vore miljösnällare att använda återanvändbara mensskydd än att fortsätta med engångsskydd.

Jag köpte en menskopp för flera år sedan men har aldrig lyckats använda den. I morse fick jag nästan in den men eftersom det gör ont (typ svider?) klarar jag inte av att fullfölja insättningen. Tamponger däremot går hur bra som helst och gör inte ont.

Det känns ju som att menskopp vore det självklara valet, men känns inte riktigt värt att beställa en ny om det ändå inte går. Funderar över tygbindor, tygtamponger och menstrosor.

Är det någon annan som tyckt att det gör för ONT att sätta i en menskopp som ändå lyckats hitta någon sort som fungerar?
Att använda glidmedel när man sätter in menskopp kan ändra allt. Utan kan jag inte ha en menskopp men med lite glidmedel går det.

Och andas lugnt, slappna av, sitta på ett avslappnat sätt och ta sig tid. Jag kunde inte heller få in menskoppen i början. Trodde det var fel på mig också.
 
Jag känner en som använder menstrosor och är jättenöjd! Hon har från Libresse (hög absorption) och byter trosor morgon och kväll.

Jag använder menskopp och har inga problem alls. Den gör inte ont, behöver inte använda glidmedel och kan sätta in den när jag inte har mens. Det gör jag varje månad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 450
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 133
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp