Äter upp all halm

E

ejn

Kanske att denna tråd hamnar fel?

Min häst äter upp all sin halm i boxen. Han har ett hö nät med halm att pyssla med, får mycket hö/hösilage(noga uträknad foderstat)...men ändå äter han upp nästan all halm i boxen.
Finns det något man kan göra åt det eller är det bara att ställa honom på spån som gäller?
Det finns inget äckligt men ofarligt att spruta på? Vill gärna ha honom på halm men han blir ju bara tjockare och tjockare...
 
Sv: Äter upp all halm

varför vill du så gärna ha honom på halm om han inte får äta av det?
Själv blir jag glad när mina hästar äter halmen för det håller dom sysselsatta och håller tarmarna igång på ett helt annantsätt än om dom står på spån tex
 
Sv: Äter upp all halm

Tycker det är bättre med halm. Får för mig att det är skönare för de?! Och det är billigare och lättare att mocka i(tycker jag, vet att de är smaksak och vanesak)

Klart att han får äta av den men han äter ju upp nästan allt utom det som är nerkissat och det som är bajjat. Jag lägger in 2-3 kärror fullpackat med halm varje dag och när jag kommer på morgenen är nästan boxen tom. Han kommer bli jätte tjock....Jag har aldrig vart med om en häst som äter upp sin sovplats, bara att de "pysslat" lite med det.
 
Sv: Äter upp all halm

ok då förstår jag.
Har själv en krabat hemma som när man kom på mornarna såg det ut som man inte mockat på år och dar, all halm borta och kvar var bara bajs och kiss, nu är detta en bronkithäst så valet var inte så svårt att ställa honom på spån ;)
Har hästen din stått länge på halm, om inte kanske han tröttnar på att äta den efter ett tag?
 
Sv: Äter upp all halm

Systers häst är sån också. Den är nu 21 år och fortsättningsvis likadan. Funkar alltså inte att ha den på halm. Den har inte visat några tendenser på att sluta utan äter så länge det finns något att äta. Fri tillgång en vinter gjorde honom större än enorm. Han slutade _inte_ att äta.
 
Sv: Äter upp all halm

Du kanske kan byta halmsort?Eller verkar det inte spela någon roll vilken halm det är? Det finns de sorter som är lite mindre aptitliga, vetehalmen tror jag inte ska vara lika god som havrehalmen. Jag har tidigare haft mina hästar på spån med ett tunt lager halm ovanpå så de har något att plocka med:d
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 711
Senast: CaisaCax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp