Äter lera?

Zuzzi

Trådstartare
Min herre är väldigt förtjust i att smaska lera! Står hellre och gör en fin grop brevid mineralbaljan och saltstenen och slickar/tuggar omsorgsfullt där istället

nån mineral han vill åt i leran? Eller nått annat?
 
Sv: Äter lera?

äter hästen verkligen leran då?? min häst brukade(då det knappt fanns nåt bete) också stå och gräva i lera eller vattenpölar men han ville mest smaska i sej rötter och sånt som fanns där..:D
 
Sv: Äter lera?

om han gör! Får en fin lerinpackning över hela mulen på köpet :rofl: Speciellt nära vatten (sjöar/bäckar) så kör han ner mulen och börjar gnaga och slicka så marken blir leraktig sen står han där och slickar precis som om det vore en saltsten

dom har bra bete och får betfor, biotin, lite vitlök samt lite lusern varje dag

det är i hagen och när vi är ute och promenerar han brukar göra så här
 
Sv: Äter lera?

Min ena står också o glufsar i sig lera eller jord då o då o jag undrar också vad det kan bero på? Jag har också misstänkt någn brist på mineraler/ vitaminer men inget djupare.
 
Sv: Äter lera?

ja jag är väldigt nyfiken! tyvärr verkar det inte vara nån som vet? :crazy:
 
Sv: Äter lera?

Så gör min ena med, särskilt om det är lite våt gräsmark, brukar inte göra det så mkt i grushage, bara i bland. Han har slicksten och får foder med mineraler och vitaminer i. Verkar som att vissa sorters lera helt enkelt smakar fruktansvärt gottigt... :p
 
Sv: Äter lera?

Min äter helst "ren" jord där gräset växer:confused: . Först äter han gräs sen helt plötsligt "pillar" han sig till jorden o luktar lite o sedan börjar slicka frenetiskt:crazy: .
 
Sv: Äter lera?

Min häst gjorde så en gång i tiden.

Hon tvärstannade när man red och började tugga i sej lera :crazy:
Jag bytte foder och då slutade hon. Så jag antar att det var någonting som hon saknade och som det nya fodret gav henne.

:) :rofl: :)
 
Sv: Äter lera?

så kan min göra i perioder med...när man är ute o rider kan han tvärnita o börja glufsa i lera...konstigt, precis som han känner att just HÄR finns något ja behöver :D

vet dock inte varför de gör så här...
 
Sv: Äter lera?

Det beror med allra största sannolikhet att det finns spår av någon mineral eller spårämne i jorden som din häst gillar. Inget farligt alls, iaf inte så länge det finns tillgång till mineral o saltsten i hagen.
 
Sv: Äter lera?

nej farligt har jag nog förstått att det inte är eftersom han ser hon himla nöjd ut när han sätter igång :rofl:

lustigt
 
Sv: Äter lera?

Håller bara delvis med ovanstående. Helt sant är det dock säkert att din häst äter lera för att det fattas några spårämnen som kroppen behöver. Men att det är ofarligt håller jag inte med om... Om de äter lera så är risken för jordkolik väldigt stor. En bekant opererade en häst för akut jordkolik och de hinkade ut en FULL TIO LITERS HINK :eek: jord ur magen på den... Håll din häst under sträng uppsikt och försök att ta reda på vad det är som fattas den. Detta är även problemet när det kommer nytt gräs på våren och de går och drar i de små uppkomlingarna, jord förljer med upp och orsakar jordkolik...(sandkolik)
 
Sv: Äter lera?

10 liters hink!?!? :eek: herregud snacka om att bälja i sig lera! men hur sjutton ska man ta reda på VAD det är han vill åt? Man kanske kan kontakta en veterinär? Eller nått

min verkar bara slicka i sig periodvis (syns på mulen när han har gjort det) och det är några veckor sedan sist nu
 

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 740
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 815
Senast: Monifa
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 607
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp