Mitt fullblod har gått på en foderstat på 120 MJ hela vintern. Han är svårfödd och behöver sätta mer muskler och denna foderstat har funkat bra på honom. Han har tagit sig något i hull och musklerna är på god väg.
Men nu när det börjar komma upp lite ynkliga grässtrån i backen är han inte längre särskilt intresserad av sitt hö, vilket gör min foderstat totalhavererad .
Tidigare gick han på
10 kg hö
2 kg krafft groov
0,75 kg Dodson & Horell Build up
0,4 kg betfor
2 dl majsolja
40 g Miner blå
Han har även gått på groov, havre och korn en period men funkar inte på havre.
Nu har problemet dock blivit att han inte äter sitt hö. Jag får i honom max 6 kg (53smrp, 8MJ) vilket är på tok för lite. Han är hungrig när han kommer in på kvällen – världens kurrande i magen och kastar sig över höet då, trots att det ligger kvar hö i högar ute som han inte rört.
Vad tusan ska jag göra?
Jag kan inte gärna smälla på honom mer kraftfoder.
Han äter inte lusern i någon form då han tycker det är dödsäckligt.
Ska jag tvingas till att bara se på när kilona faller av honom och be till högre makter att gräset ska komma fortast möjligt..?
Hjälp!
Men nu när det börjar komma upp lite ynkliga grässtrån i backen är han inte längre särskilt intresserad av sitt hö, vilket gör min foderstat totalhavererad .
Tidigare gick han på
10 kg hö
2 kg krafft groov
0,75 kg Dodson & Horell Build up
0,4 kg betfor
2 dl majsolja
40 g Miner blå
Han har även gått på groov, havre och korn en period men funkar inte på havre.
Nu har problemet dock blivit att han inte äter sitt hö. Jag får i honom max 6 kg (53smrp, 8MJ) vilket är på tok för lite. Han är hungrig när han kommer in på kvällen – världens kurrande i magen och kastar sig över höet då, trots att det ligger kvar hö i högar ute som han inte rört.
Vad tusan ska jag göra?
Jag kan inte gärna smälla på honom mer kraftfoder.
Han äter inte lusern i någon form då han tycker det är dödsäckligt.
Ska jag tvingas till att bara se på när kilona faller av honom och be till högre makter att gräset ska komma fortast möjligt..?
Hjälp!